SAMENWERKEN Problemen op je werk? Maak je niet druk De kunst van het relativeren Hoe druk maak jij je gewoonlijk om problemen op je werk? Trek jij je alles wat daar gebeurt persoonlijk aan? Laat je je meeslepen door de emoties van anderen en lig je daar ‘s nachts wakker van? Verdiep je dan eens in ‘de kunst van het relativeren’. Tekst *Frank van Marwijk In het leven en op kantoor heb je dagelijks te maken met dingen die elkaars tegengestelde zijn: vóór en tegen, goed en slecht, secretaresse en manager, medewerker en tegenwerker, man en vrouw, rationeel en emotioneel, lichaamstaal en spraak. Soms moet je een keuze maken uit beide uitersten, terwijl deze op andere momenten uitstekend naast elkaar kunnen bestaan. In veel gevallen vullen de tegenstellingen elkaar zelfs prima aan. Goed beschouwd kan het één niet zonder het ander bestaan. Het Chinese teken Yin Yang is hier een mooi voorbeeld van. Yin en Yang zijn de twee tegengestelde elementen in het universum. Maar hoewel het tegenstellingen betreft, zijn het geen absolute Polen. De tegenstellingen bestaan alleen relatief tegenover elkaar. Het teken is een cirkel die bestaat uit twee vormen - wit en zwart - die naadloos op elkaar aansluiten. In het witte deel bevindt zich een zwarte stip en in het zwarte deel een witte stip. Daarmee wordt gesymboliseerd dat zich in elk element wel iets van het ander bevindt. Alles is dus relatief. Strijd om het gelijk Nu komt het in het bedrijfsleven vaak voor dat de meningsvorming polariseert. Het lijkt opeens of er geen alternatieven voorhanden zijn. Als meningen verschillen heeft dat effect op de onderlinge verhoudingen op dat moment. Het kan gepaard gaan met een heleboel stress, waardoor er nog meer verstarring in het denken optreedt. Er kan een strijd om het gelijk ontstaan, die met zoveel emoties gepaard gaat dat er een blokkade van het logisch denken optreedt. Ieder kan voor z’n gevoel nog maar één kant op en daardoor zit elke mogelijke onderhandeling muurvast. Als de communicatie een strijd wordt, is het vaak lastig om nog tot goede oplossingen te komen. Basale processen in onze hersenen blijken daarbij in de weg zitten. De activiteit van de amygdala, het deel van de hersenen dat de emoties regelt, wordt groter. Tegelijkertijd daalt de activiteit van de frontale cortex, het deel van de hersenen dat we gebruiken om logisch na te denken en beslissingen te nemen. We reageren dan dus alleen nog vanuit ons hart in plaats vanuit ons hoofd. Het is goed om te beseffen dat de strijd dan vaak alleen nog gaat over de communicatie zelf en over de onderlinge verhoudingen. Er wordt dan gestreden over wie het voor het zeggen heeft en wie elkaar het gelijk gunnen. Als de emoties hoog oplopen tijdens een vergadering, is het dus tijd voor een pauze. Als je tenminste wilt dat de gespreksdeelnemers (inclusief jijzelf) nog nadenken over het probleem en er geen besluit wordt genomen op basis van alleen emotionele gronden. Oog voor het geheel Veel secretaressen voelen zich persoonlijk verantwoordelijk voor de ontwikkelingen die plaatsvinden op ‘hun’ secretariaat. Ze zijn erop gefocust dat het daar ‘loopt als een trein’ en ervaren het als een probleem als de dingen anders lopen dan ze hadden verwacht. Ze bouwen dammen om te voorkomen dat de rivier in een andere richting loopt dan via de geul die ze gegraven hebben. 22 FEBRUARI 2011 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 21

Pagina 23

Voor spaarprogramma, online club bladen en PDF's zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw mailings.

MSM010211 Lees publicatie 10Home


You need flash player to view this online publication