WERK & GEZONDHEID (Z)onderstress is ook vervelend ‘Stress heeft een zeer persoonlijk karakter. Wat voor de een stressgevoelens oproept, roept voor de ander gevoelens van plezier, scherpte en lol op’. Pats boem! Ik gooi er meteen maar even een stelling in waar ik persoonlijk volledig achter sta. En hatsiekadee, nog een: ‘Ondanks de fysieke last die je van stress kunt hebben, heeft het altijd een mentale oorzaak’. Door onze manier van denken, zijn we zelf verantwoordelijk voor het ontstaan van stress’. Ik vind het altijd frappant te ontdekken dat ieder mens anders aankijkt tegen lastige situaties. De een vindt het heerlijk om een presentatie te verzorgen voor 200 hongerige toeschouwers, de ander ligt nachten wakker en haalt zich van alles in het hoofd (‘ze stellen vragen waar ik geen antwoord op weet, straks zien ze de vlekken in m’n nek, zien en ruiken mijn huilende oksels en dat kan ik allemaal niet verdragen’). Stapels werk op je bureau, een grommende baas, een vlek op je nieuwe broek of geen geld meer in je portemonnee; allemaal situaties waarbij mensen geneigd zijn in de stress te schieten. Maar realiseer je dat het niet de situatie is die de stress oplevert, het zijn je gedachten over de situatie die maken dat die stressvol is geworden. En deze gedachten dragen niet bij aan een effectieve oplossing. ‘Lieve secretaresse, stop met geloven wat je denkt’. Relativeren en objectief bekijken wat de werkelijke waarheid is, zouden de stress een beetje kunnen reduceren.Een ander fenomeen is (z)onderstress. Het gevoel van totale relaxedheid, slaapverwekkend bijna, vooral in rustige periodes op je werk. Alle tijd om iets af te krijgen, maar vervolgens komt er niets uit je handen. Zoals in vakantieperiodes. Het zou mooi zijn als we onze stressmomenten kunnen plannen, organiseren en uitsmeren. Want eigenlijk kunnen we niet zonder. (Z)onderstress gaat vervelen. Dan verlang ik weer naar deadlines en vind ik het eigenlijk helemaal niet zo erg om weer een column te schrijven. Dus back to reality! Huub van Mackelenbergh COLOFON Management Support magazine is al achtentwintig jaar het vakblad voor de professionele secretaresse, de managementassistent, de office- en bureaumanager en de directiesecretaresse. Het is een uitgave van Kluwer bv. In zijn redactionele formule richt Management Support magazine zich op de positionering en op de ontwikkeling van het vakgebied van de doelgroep. Tevens ondersteunt het de lezer in haar functie als sparringpartner van de manager. Mieke Bloemheuvel - mbloemheuvel@kluwer.nl Vera Bot - vbot@kluwer.nl Nicoline van der Lugt - nvanderlugt@kluwer.nl Redactieadres Postbus 4, 2400 MA Alphen aan den Rijn Telefoon: (0172) 46 66 07/46 66 17 Fax : (0172) 42 28 04 Aan dit nummer werkten mee Esther Jacobs, SasKia Jacobsen, Marjo van Lijssel, Huub van Mackelenbergh, Frank van Marwijk, Roger van der Meer, Gabor Mooij, Peter Passenier, Barbara Schure, Judith Winterkamp, Jan Zandstra (illustratie) Vormgeving en opmaak colorscan bv, Voorhout - www.colorscan.nl De Handlangers - www.dehandlangers.nl Druk Senefelder Misset, Doetinchem Uitgever Cas Wegman Marketing Ceesjan de Vos - cdevos@kluwer.nl Advertentie-acquisitie SasKia Bosker Telefoon: (0172) 46 63 89 sbosker@kluwer.nl Irene Verhulst Telefoon: (0172) 46 64 78 iverhulst@kluwer.nl Advertentieplaatsingen worden uitgevoerd overeenkomstig de ‘Regelen voor het Advertentiewezen 1990 Abonnementen Jaarabonnement € 99,- (excl. 6% btw, incl. verzending). Collectieve abonnementen op aanvraag. Abonnementen kunnen tot uiterlijk drie maanden voor aanvang van een nieuw abonnementsjaar worden opgezegd bij Kluwer, Customer Contact Center, Postbus 23, 7400 GA Deventer. Bij niet-tijdige opzegging wordt het abonnement automatisch verlengd. Met vragen kunt u terecht op www.kluwer.nl/klantenservice Digitale abonnementen Dit magazine is ook digitaal verkrijgbaar. Meer informatie: www.managementsupport.nl/digitaal Informatie over abonnementen Kluwer legt uw gegevens vast voor de uitvoering van de (abonnements-)overeenkomst. Uw gegevens kunnen door Kluwer, of zorgvuldig geselecteerde derden, worden gebruikt om u te informeren over relevante producten en diensten. Indien u hier bezwaar tegen heeft kunt u contact met ons opnemen. Op alle uitgaven van Kluwer zijn de algemene leveringsvoorwaarden van toepassing. Deze kunt u lezen op www.kluwer.nl. Verzending en facturering Kluwer bv. Partners Adecco Top Secretaries, Bilderberg Hotels & Restaurants, Conferentiecentrum Woudschoten, KPN, Leitz, Tintelingen en VCK Travel. Management Support magazine verschijnt 10 keer per jaar Redactie Auteursrecht voorbehouden Niets uit deze uitgave mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever openbaar worden gemaakt of verveelvuldigd. Op iedere inzending van een bijdrage of informatie zijn van toepassing de Standaard- publicatievoorwaarden van Wolters Kluwer Nederland bv, gedeponeerd ter griffie van de arrondissementsrechtbank te Amsterdam onder nummer 5/2000; een kopie kan kosteloos bij de uitgever worden opgevraagd. ISSN 1382-3590 - Copyright 2011 Management Support magazine. Hoewel aan de totstandkoming van deze uitgave de uiterste zorg is besteed, aanvaarden de auteur(s), redacteur(en) en uitgever(s) geen aansprakelijkheid voor eventuele fouten en onvolkomenheden, noch voor de gevolgen hiervan. 38 FEBRUARI 2011 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 37
Pagina 39Heeft u een gids, pagedirect of e-drukwerk? Gebruik Online Touch: publicatie digitaal bladerbaar maken.
MSM010211 Lees publicatie 10Home