COMMUNITY KWESTIE Als het brandalarm in het pand waar ik werk afgaat, voel ik me als secretaresse geroepen alle collega’s te manen naar buiten te gaan. Ook als ik weet dat het om een oefening gaat. 49,6% Nee hoor, dat is een taak van de BHV’er 10,3% Voor onwillige collega’s voel ik me niet verantwoordelijk 40,1% Zeker wel, de veiligheid van m’n collega’s gaat ook mij aan Meedenken, adviseren en beïnvloeden Door alle technologische en organisatorische ontwikkelingen is er anno nu behoefte aan een ander type secretaresse. Niet meer dienend of uitvoerend, wél sturend en faciliterend. Maar hoe onderscheid een facilitator zich? Een paar kenmerken: Een facilitator • gaat uit van de groepscapaciteit. • weet hoe ieders kennis benut kan worden. • concentreert zich op het hoe. • zoekt naar een beslissing die genomen is door diverse mensen en die daarom resultaat zal opleveren. • weet vele goede vragen te stellen. TIP: wie wil weten hoe je dit in praktijk brengt volgt de training ‘De secretaresse als facilitator’. Opleidingen 6 maart, Utrecht NIEUW! Het Nieuwe Werken; hoe ga je om met de verandering? Het Nieuwe Werken is absoluut van invloed op je werk als managementondersteuner en op je positie binnen het team. Hoe maak je van deze verandering een kans? 8 maart, Utrecht NIEUW! Effectief beïnvloeden Je hebt op je werk meer (informele) macht dan je denkt, maar om zaken sneller voor elkaar te krijgen, zul je over de juiste beïnvloedingswapens moeten beschikken. Welke ‘wapens’ dat zijn en hoe je die vervolgens inzet, leer je in de training Effectief beïnvloeden. Startdag 13 maart (2 dagen), Utrecht NIEUW! Optimaal communiceren voor een vlekkeloze samenwerking Wanneer je weet hoe je gedrag om kunt buigen en in kunt zetten, zal dit de communicatie aanzienlijk vergemakkelijken, met een vlekkeloze samenwerking als resultaat! Meer informatie en inschrijven: www.managementsupport.nl/ opleidingen Meer informatie: www.managementsupport.nl/opleidingen Vanaf welk aantal medewerkers is een BHV’er verplicht? De Arbowet verplicht ieder bedrijf, winkel of instelling om de Bedrijfshulpverlening (BHV) conform de wet te organiseren. Een bedrijf moet altijd een BHV’er in huis hebben. Telt het bedrijf echter minder dan 15 werknemers, dan mag de werkgever die rol zelf vervullen. Hij moet dan wel voldoen aan de wettelijke eisen (opleiding e.d.). Verder is de norm: één BHV’er per 50 werknemers. Gaat het echter om een 250+ -bedrijf; dan zijn 5 BHV’ers genoeg. Bron: www.secretaresseassistent.nl. Hier vind je nog meer Arbogerelateerde informatie. 22 FEBRUARI 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 21

Pagina 23

Interactieve e-boek, deze krant of rapport is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van digitale verenigingsbladen.

msm010212 Lees publicatie 13Home


You need flash player to view this online publication