Kernvaardigheden 1. De secretaresse als gatekeeper - zo sta je sterk Jij wordt vaak gezien als spin in het web, een belangrijke verbindingsschakel in het netwerk van de organisatie. Velen doen een beroep op je, externe relaties, medewerkers, leidinggevenden, je manager. Allemaal hebben ze hun eigen belangen die je op waarde moet schatten. Hoe doe je dat? Wat mogen mensen van jou verwachten? Wat mag jij van anderen verwachten? Hoe manage je verwachtingen en hoe straal je uit waar je voor staat? Hoe ga je om met verzoeken die aan je gesteld worden? Als je daarop nee wil zeggen, waar zeg je dan ja tegen? In deze workshop krijg je een beeld van jouw rol in de organisatie en de wijze waarop je invloed kunt uitoefenen op die rol. 2. Kracht van samenwerken Een prettige werksfeer is iets dat we allemaal wensen. Een open houding waar rechtstreekse communicatie mogelijk is en waar respect kan zijn voor de zienswijze van jezelf en van de ander, dat is een werksfeer waar we allemaal naar op zoek zijn, voor onszelf en voor ons team. Helaas communiceren we vaak te indirect of we wachten te lang met het uitspreken van onze grenzen of behoeften. Hierdoor wordt het aanspreken juist ineffectief. We zijn bang de ander te kwetsen of we weten geen juiste manier te vinden hoe de ander aan te spreken. Het tegenovergestelde komt ook voor: we zijn veel te direct en komen daardoor bot over! Het onjuist feedback geven kan een gespannen werksfeer creëren en dat is jammer! De kunst van het elkaar op professionele wijze aanspreken staat centraal in deze workshop. Het benoemen van jouw ideeën, visie en behoeften én erachter komen wat er precies bij de ander speelt is te leren! Ook krijg je tips aangereikt om beter te samenwerken. Gunilla Blijsie is werkzaam als coach en adviseur organisatieontwikkeling. Haar expertise is het ontwikkelen van mensen in organisaties en het coachen op gebied van persoonlijke effectiviteit. Leo Smit is trainer/coach op het gebied van persoonlijke groei, communicatie en interculturele NLP. Hij wil mensen leren zichzelf te mogen zijn en zichzelf te (her) ontdekken. Zijn werkwijze is humoristisch, prikkelend en betrokken. 3. Manage je manager In deze workshop staat de relatie met j manager centraal. We kijken naar de verschillende rollen die je kunt hebben De werking van communicatie is hierbi een onderdeel. De verschillende gedrag stijlen komen aan bod. We gaan explic na wat jij kunt doen om de relatie met manager op een hoger plan te krijgen. Welke voorwaarden zijn daarbij belangr Je neemt de relatie met je manager onde de loep. Wat vind jij daarin belangrijk en hoe kun jij die beïnvloeden? Hoe kun je de relatie met je manager optimaliseren zodat je je werk nog beter kunt doen? Je leert (h)erkennen wat jouw bijdrage is in de relatie met je manager, jouw unieke st van optreden. En wat jij nodig hebt om di te gebruiken. Je wordt je bewust van de verschillende stijlen van leiding krijgen en hoe je deze kunt beïnvloeden. Gunilla Blijsie is werkzaam als coach en adviseur organisatieontwikkeling. Haar expertise is het ontwikkelen van mensen in organisaties en het coachen op gebied van persoonlijke effectiviteit. Pagina 3
Pagina 5Interactieve online krant, deze flyer of presentatie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van web handleidingen.
Brochure Workshopdagen 2012 Lees publicatie 15Home