EVENEMENTEN EN ZAKENREIZEN Contact Er zijn in de zakenwereld evenementen waar je aanwezig moet zijn: congressen, borrels, lezingen, beurzen. Gewoon om je gezicht te laten zien. Of omdat de omgeving verwacht dat je er bent. Of omdat er iets voor je te halen is. Je aanwezigheid is noodzakelijk, de wereld moet zien dat je betrokken bent. Des te opvallender is het dat velen dit ‘aanwezig zijn’ als lastig ervaren. Vaak is ‘het aanwezig zijn’ namelijk op lastige tijden in onze agenda: we werken, willen thuis zijn, willen onze vrije tijd nuttig besteden. Daarnaast weten we ons geen raad met ons gedrag. Met wie knoop ik gesprekjes aan op een netwerkborrel? Wie klamp ik aan op een beurs en hoe neem ik afscheid van plakkers die mijn tijd in beslag nemen en toch niets bij me kopen? Mag ik brutaal zijn en nieuwsgierig en zo maar op iemand afstappen? Ik werk als trainer regelmatig met groepen en stoom ze klaar voor evenementen. We nemen het gedrag onder de loep dat het evenement succesvol maakt. Hoe kunnen we voorkomen dat we op netwerkborrels bij elkaar klitten en kansen laten liggen? Hoe kunnen we onszelf goed verkopen? Hoe kunnen we de omgeving prikkelen en nieuwsgierig maken voor onze organisatie? Ik herken de last ook bij vrouwen en heren die dagelijks vanuit de ondersteuning werken: dienstbaar op de achtergrond. Ver weg van de spotlights. Die er eigenlijk niet aan moeten denken om op de voorgrond te treden en hun veilige positie op de achtergrond van de organisatie te verlaten. Het voortraject en de organisatie van het evenement op zich nemen, is geen enkel probleem. Het natraject oppakken: met liefde en plezier. Desnoods op het evenement de zaakjes keurig regelen in representatieve kleding: oké. Maar echt contact maken? ‘Dat kunnen anderen toch veel beter?’ hoor ik dan. Dat is nog maar de vraag. Ik vind namelijk dat een dienstverlenende medewerker van een organisatie vaak beter in staat is dan wie ook om op gelijkwaardig niveau, zonder drang of dwang, authentiek en enthousiast contact te maken. (Huub van Mackelenbergh) COLOFON Management Support magazine is al achtentwintig jaar het vakblad voor de professionele secretaresse, de managementassistent, de office- en bureaumanager en de directiesecretaresse. Het is een uitgave van Kluwer bv. In zijn redactionele formule richt Management Support magazine zich op de positionering en op de ontwikkeling van het vakgebied van de doelgroep. Tevens ondersteunt het de lezer in haar functie als sparringpartner van de manager. Management Support magazine verschijnt 10 keer per jaar Redactie Mieke Bloemheuvel - mbloemheuvel@kluwer.nl Vera Bot - vbot@kluwer.nl Redactieadres Postbus 4, 2400 MA Alphen aan den Rijn Telefoon: (0172) 46 66 07/46 66 17 Fax : (0172) 42 28 04 Aan dit nummer werkten mee Gijs van Bilsen, Ghislaine Brongers, Maarten van Buuren, Els Frigge, Gertjan Groen, Michiel Heemskerk, Lenny Kaarsgaren, Ellen Kleinlangevelsloo, Huub van Mackelenbergh, Roel Peeters, Cecil Penso, Wilfred van Roij, Erik van der Sluis, Marianne Smits, Judith Winterkamp, Roos Woltering, Jan Zandstra (illustratie) Vormgeving en opmaak colorscan bv, Voorhout - www.colorscan.nl De Handlangers - www.dehandlangers.nl Druk Senefelder Misset, Doetinchem Uitgever Cas Wegman Marketing Ceesjan de Vos - cdevos@kluwer.nl Advertentie-acquisitie SasKia Bosker Telefoon: (0172) 46 63 89 sbosker@kluwer.nl Irene Verhulst Telefoon: (0172) 46 64 78 iverhulst@kluwer.nl Advertentieplaatsingen worden uitgevoerd overeenkomstig de ‘Regelen voor het Advertentiewezen 1990 Abonnementen Jaarabonnement € 87,- (excl. 6% btw, incl. verzending). Collectieve abonnementen op aanvraag. Abonnementen kunnen tot uiterlijk drie maanden voor aanvang van een nieuw abonnementsjaar worden opgezegd bij Kluwer, Customer Contact Center, Postbus 23, 7400 GA Deventer. Bij niet-tijdige opzegging wordt het abonnement automatisch verlengd. Met vragen kunt u terecht op www.kluwer.nl/klantenservice Digitale abonnementen Dit magazine is ook digitaal verkrijgbaar. Meer informatie: www.managementsupport.nl/digitaal Informatie over abonnementen Kluwer legt uw gegevens vast voor de uitvoering van de (abonnements-)overeenkomst. Uw gegevens kunnen door Kluwer, of zorgvuldig geselecteerde derden, worden gebruikt om u te informeren over relevante producten en diensten. Indien u hier bezwaar tegen heeft kunt u contact met ons opnemen. Op alle uitgaven van Kluwer zijn de algemene leveringsvoorwaarden van toepassing. Deze kunt u lezen op www.kluwer.nl. Verzending en facturering Kluwer bv. Partners Adecco Top Secretaries, Bilderberg Hotels & Restaurants, Conferentiecentrum Woudschoten, KPN, Schoevers, VCK Travel. Auteursrecht voorbehouden Niets uit deze uitgave mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever openbaar worden gemaakt of verveelvuldigd. Op iedere inzending van een bijdrage of informatie zijn van toepassing de Standaard- publicatievoorwaarden van Wolters Kluwer Nederland bv, gedeponeerd ter griffie van de arrondissementsrechtbank te Amsterdam onder nummer 5/2000; een kopie kan kosteloos bij de uitgever worden opgevraagd. ISSN 1382-3590 - Copyright 2012 Management Support magazine. Hoewel aan de totstandkoming van deze uitgave de uiterste zorg is besteed, aanvaarden de auteur(s), redacteur(en) en uitgever(s) geen aansprakelijkheid voor eventuele fouten en onvolkomenheden, noch voor de gevolgen hiervan. 46 APRIL 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 45

Pagina 47

Heeft u een onderwijs catalogus, novia facts of digitale archief? Gebruik Online Touch: presentatie digitaal maken.

MSM0412 Lees publicatie 16Home


You need flash player to view this online publication