Samen Van je collega’s moet je het hebben… Vraag eens aan een paar collega’s wat het werk de moeite waard maakt. ‘De mensen’ zul je vaak als antwoord krijgen. Plezier in het werk ontstaat vooral door de mensen om je heen. Collega’s die voor je klaar staan en die eens wat uit handen nemen als dat nodig is. Teamuitjes versterken die kracht van verbondenheid. Leer je collega’s van hun allerleukste kant kennen! Teamuitjes werken als smeerolie voor het contact op de werkvloer. Als je elkaars leukste kant leert kennen, leidt dat tot meer begrip en waardering voor elkaar. Maar wat ga je organiseren? De keuze aan activiteiten is vrijwel eindeloos. Van bowlen tot comedy en van diner tot sportdag. Met welke activiteit doe je iedereen een plezier? Het is lastig om de juiste keuze te maken. Bedenk eens hoe je het teamuitje relevant kunt maken, zonder dat dat ten koste gaat van het plezier. Een paar voorbeelden op een rij… Case 1: Denken in oplossingen Een uitgever van kranten deelde de salesafdeling opnieuw in. Voorheen werkte iedereen per regio. In de nieuwe situatie zijn de afdelingen gebaseerd op de sectoren waarin de adverteerders actief zijn, onder meer wonen, auto’s en arbeidsmarkt. De advertentieverkopers leren hun sector goed kennen en worden een waardevolle sparringpartner voor de adverteerders. Zij leren denken in oplossingen in plaats van in het eigen product. De kickoff is direct een goede teambuilder. De nieuwe teams bespreken met elkaar wat een heel goede ervaring is geweest die zij als consument hadden met een bedrijf. Daarna bedenken zij samen een oplossing voor de adverteerders in hun sector. Dit innovatieve plan wordt verpakt in een salespitch. De overige teamleden ondersteunen het verhaal met soundeffects en door het verhaal uit te beelden. Ook maakt elk team een roodbaard om het verhaal mee te ondersteunen. Tot slot presenteren de teams hun plannen aan elkaar. Daarbij wordt uiteraard hard gelachen. Elk team wint wel een prijs. Iedereen is heel enthousiast over de kansen vanuit de nieuwe organisatiestructuur. Tijdens een gezellig diner wordt nog nagepraat en nagelachen. Case 2: Lachen om je eigen ellende Een organisatiebureau van congressen en trainingen vierde het jaarlijkse bedrijfsuitje. Een topcomedian gaf inzicht in het ontwikkelen van grappen. Hoe blaas je een observatie op tot een stevige grap? Met deze techniek ging iedereen aan de slag. In kleine groepjes deelde men hoogtepunten en dieptepunten van het voorbije jaar. Uit de verhalen ontstonden grappen over herkenbare situaties. De groepjes kozen hun eigen comedian, die ze intensief coachten. Tot slot nam iedereen plaats in het comedythea ter. Er werd hard gelachen om de anekdotes van de werkvloer. Herkenbaarheid is de kracht van goede humor. Case 3: Commercial maken Marketeers van een frisdrankproducent gingen aan de slag met de positionering van hun merken. Zij gingen zelf commercials maken rond de kernwaarden van de verschillende drankjes. Zij leerden creatieve denktechnieken om tot een pakkende verhaallijn te komen. Elk team kreeg een eigen opdracht en een eigen wijk in Barcelona toegewezen. Voordat zij zelf gingen filmen werd er enthousiast gebrainstormd over de inhoud van het filmpje. Hoe kun je de belofte van het merk vatten in een pakkende commercial? Een professionele editor zorgde voor een professioneel eindresultaat. Na het diner werden de filmpjes bekeken en gejureerd. Inhoud en plezier Probeer je activiteit relevant te maken. Dan wordt het nog leuker. Welke vaardigheden kun je samen aanscherpen? Hoe kun je betere oplossingen bieden voor klanten? Creativiteit en een inspirerende, externe workshopleider zorgen voor nieuwe ideeen en frisse energie. Na afloop kun je er weer tegenaan, samen! Erik Peekel is een veelgevraagd workshopleider. Hij is oprichter en eigenaar van Aaaaha! the Actor Factory BV. Zijn bedrijf produceert workshops voor kickoffs en teambuildings. Erik ontwikkelde workshops voor onder meer Nyenrode Business Universiteit, FMO, ING, Het FD en Tata Steel. Business BREAK mei 2012 5 Pagina 4

Pagina 6

Voor drukwerk, online jaarverslagen en maandbladen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw PDF-en.

BB2012 Lees publicatie 18Home


You need flash player to view this online publication