KORT Steeds minder‘op de koffi e’ Koffi edrinken heeft een sterke sociale functie en staat volgens koffi edrinkers voor ‘genieten’, ‘gezellig’ en ‘ontspannen’. Toch blijkt uit cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau dat we sinds halverwege de jaren 90 steeds minder bij elkaar over de vloer komen om ‘op de koffi e’ te gaan. Het onderhouden van contact via social media als Facebook, Hyves en Twitter heeft daarentegen een grote vlucht genomen. Vooral de latte-macchiatodrinkers zijn wat dat betreft actief. Zij hebben daarnaast ook een druk sociaal leven en genieten meer van de koffi emomenten dan zwartekoffi edrinkers. Van de zwartekoffi edrinkers doet slechts 1 procent ‘een bakkie’ met vrienden, 27 procent doet dat ook met collega’s en zakenrelaties en 32 procent drinkt de zwarte koffi e in z’n eentje, blijkt uit onderzoek van TNS Nipo. NA EARTH WATER NU OOK EARTH COFFEE! Precies een jaar geleden werd het duurzame koffi econcept Earth Coffee feestelijk in Nederland gelanceerd. Plaats van handeling was de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Earth Coffee is een initiatief van Earth Concepts onder meer bekend van Earth Water. Van ieder kopje Earth Coffee dat gedronken wordt, gaat 100 procent van de nettowinst naar waterprojecten. Een makkelijke manier voor het bedrijfsleven en consumenten om mee te helpen aan de oplossing van het wereldwijde waterprobleem. Het enige dat je hoeft te doen is koffi edrinken. Earth Coffee is een biologische koffi emelange op basis van 100 procent Arabicabonen uit landen als Guatemala, Peru en Nicaragua. De bonen zijn volgens het slow roasted-procedé van de koffi ebranderijen van Mocca d’Or in Breda en Zwolle gebrand. Dagelijks sterven zo’n 6000 mensen door gebrek aan schoon drinkwater. Earth Concepts levert in samenwerking met de United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCT) een bijdrage aan de oplossing van het wer wijde tekort aan schoon drinkwater. Met de hulp van verse partners is Earth Concepts in staat om 100 p cent van de nettowinst uit de verkoop van mineraalwater en koffi e te doneren aan de waterprojecten. Hiermee heeft de onderneming in h driejarig bestaan al meer dan € 300.000,- aan waterprojecten kunnen fi nancieren. Informatie: www.earthwater.nl. Koffi ezetten op het werk De taakverdeling op de arbeidsvloer is volgens de meeste mannen nog niet zo heel slecht. Brits onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste mannelijke werknemers zich een ritje naar de koffi eautomaat besparen. Op de arbeidsvloer laten zij het zetten van een heerlijk bakkie espresso koffi e of thee, over aan de vrouwelijke collega’s. THEELEUTEN De Nederlander drinkt jaarlijks gemiddeld 100 liter thee. Dat zijn twee kopjes thee per dag. Voor de Tweede Wereldoorlog was dat nog veel meer. Thee was toen de populairste drank in Nederland. Per hoofd van de bevolking dronken we jaarlijks bijna 200 liter thee. Sindsdien is het gebruik afgenomen; in plaats van thee is men meer koffi e en andere dranken gaan gebruiken. Maar het thee-enthousiasme is aan het terugkomen. Want steeds meer mensen ontdekken weer dat thee een drank is die op allerlei momenten van de dag een prima keuze is. De in Nederland meest gedronken thee is ‘zwarte thee’. Hieronder vallen onder andere Engelse melange, Ceylon en Darjeeling thee. Zwarte thee is nog steeds de grootste variant en de basis voor de vruchtentheevarianten. Maar ook groene thee is sterk in opkomst. 4 Leuke site voor theeliefhebbers is www.thee.info. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwelijke collega’s op de werkvloer wel drie keer vaker koffi e en thee verzorgen dan de mannen. 62 procent van de mannen geeft eerlijk toe dat ze in veel gevallen een excuus gebruiken om geen koffi e of thee te hoeven verzorgen. Veel gebruikte argumenten zijn onder andere: naderende deadlines, belangrijke telefoontjes en spoedvergaderingen. Daarnaast is het ook nog zo dat mannen er vaak afwijzend tegenover staan omdat ze denken en vinden dat het halen van koffi e, cappuccino of thee te veel tijd kost voordat er weliswaar koffi e of thee uit het apparaat komt. Vooral het bepalen en het daadwerkelijk halen van koffi e en thee kost de meeste tijd. Het koffi ezetten op zich duurt maar één minuutje langer. Om de mannen niet helemaal te kort te doen, werd vermeld dat wanneer zij de warme dranken verzorgen, gemiddeld één kop koffi e of thee meer halen dan de vrouwen. Bovendien heeft het er alle schijn van dat vrouwen er juist op aansturen om koffi e en thee te mogen halen. 46 procent zou dit juist zien als een geaccepteerde manier om het werk voor enkele minuten te onderbreken. 24 procent greep deze ‘taak’ aan om collega’s te informeren over de laatste nieuwtjes en roddels. Hoewel het in de meeste gevallen alleen gaat om koffi ezetten, moeten taakontduikers niet te lichtzinnig denken over de mogelijke gevolgen van hun acties. Namelijk: 24 procent van de 3000 ondervraagden gaf aan dat zij wrok koesteren tegen dit soort ‘luie’ collega’s. (Bron: koffi e & theeplaza.nl) COFFEE BREAK 2012 Pagina 27

Pagina 29

Interactieve online archief, deze brochure of drukwerk is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaliseren van e-archief.

MSM0612 Lees publicatie 19Home


You need flash player to view this online publication