CARRIÈRE Leidinggeven Het is een ingewikkeld begrip. Een dynamische discipline. Voor de één een wens, voor de ander een gruwel: leidinggeven. Wat is effectief leidinggeven? 1000 verschillende meningen. Wat is leuk aan leidinggeven? 100 meningen. Wat zijn goede leidinggevenden? 10 meningen. Heb je wel eens met een slechte leidinggevende te maken gehad? 1 mening. Dit maakt het begrip leidinggeven meteen heel erg lastig. Iedereen heeft wel iets op en aan te merken op zijn leidinggevende. Een leidinggevende doet het nooit 100 procent goed. Er worden altijd fouten gemaakt. Niet alleen door de leidinggevende, maar ook door de medewerkers die op hun beurt weer slecht tegen kritiek of feedback kunnen. Dit houdt het spanningsveld tussen ‘baas en medewerker’ in stand. Een gezonde spanning als je er professioneel mee om durft te gaan. Maar kinderachtig geneuzel, gebrek aan inlevingsvermogen en de drang om elkaar af te vallen, maakt dat een professionele houding vaak ontbreekt met als gevolg: mopperen op elkaar! Ik heb ooit een leidinggevende gehad met wie ik totaal niet door één deur kon. Zij vond mij niet leuk en ik vond haar niet leuk. Ik snapte absoluut haar drijfveren niet en zij snapte mijn werkwijze niet. Op den duur was alles wat zij zei verkeerd en alles wat ik deed niet in orde. Op mijn afscheidsborrel hield mijn ‘lieve bazin’ een historisch afscheidswoord waarin ze nog eens fijn bevestigde wat voor vervelende jongen ik eigenlijk ben. Ik schonk de wijn nog eens in en liet de ‘complimenten’ heerlijk van me af glijden. Leidinggeven is een vak, een ambacht. Je moet de intentie hebben om lief en leed met je medewerkers te delen, geneuzel te zien als serieuze vraagstukken. Leidinggeven om macht te verkrijgen is een verkeerde motivatie. Leidinggeven in totale dienst van je medewerkers heeft niets met macht te maken. Het heeft te maken met de wil om de ander te laten floreren. Niets meer en niets minder. ‘Ik ben je leidinggevende en ben er altijd voor je. Ik luister naar je, pak je problemen serieus op en zorg ervoor dat je de tijd, ruimte en middelen krijgt om je vak optimaal uit te kunnen oefenen. Oké?’ Niks meer, niks minder. (Huub van Mackelenbergh) COLOFON Management Support magazine is al achtentwintig jaar het vakblad voor de professionele secretaresse, de managementassistent, de office- en bureaumanager en de directiesecretaresse. Het is een uitgave van Kluwer bv. In zijn redactionele formule richt Management Support magazine zich op de positionering en op de ontwikkeling van het vakgebied van de doelgroep. Tevens ondersteunt het de lezer in haar functie als sparringpartner van de manager. Management Support magazine verschijnt 10 keer per jaar Redactie Mieke Bloemheuvel - mbloemheuvel@kluwer.nl Vera Bot - vbot@kluwer.nl Redactieadres Postbus 4, 2400 MA Alphen aan den Rijn Telefoon: (0172) 46 66 07/46 66 17 Fax : (0172) 42 28 04 Aan dit nummer werkten mee Gunilla Blijsie, Maarten Bremer, Maarten van Buuren, Els Frigge, Gertjan Groen, Michiel Heemskerk, Ellen Kleinlangevelsloo, Marjo van Lijssel, Huub van Mackelenbergh, Roel Peeters, Marian Vullers, Judith Winterkamp, Roos Woltering, Marlies Wopereis, Jan Zandstra (illustratie) Vormgeving en opmaak colorscan bv, Voorhout - www.colorscan.nl De Handlangers - www.dehandlangers.nl Druk Senefelder Misset, Doetinchem Uitgever Cas Wegman Marketing Ceesjan de Vos - cdevos@kluwer.nl Advertentie-acquisitie SasKia Bosker Telefoon: (0172) 46 63 89 sbosker@kluwer.nl Irene Verhulst Telefoon: (0172) 46 64 78 iverhulst@kluwer.nl Advertentieplaatsingen worden uitgevoerd overeenkomstig de ‘Regelen voor het Advertentiewezen 1990 Abonnementen Jaarabonnement € 89,- (excl. 6% btw, incl. verzending). Collectieve abonnementen op aanvraag. Abonnementen kunnen tot uiterlijk drie maanden voor aanvang van een nieuw abonnementsjaar worden opgezegd bij Kluwer, Customer Contact Center, Postbus 23, 7400 GA Deventer. Bij niet-tijdige opzegging wordt het abonnement automatisch verlengd. Met vragen kunt u terecht op www.kluwer.nl/klantenservice Digitale abonnementen Dit magazine is ook digitaal verkrijgbaar. Meer informatie: http://digitaal.managementsupport.nl-digitaal. asp? Informatie over abonnementen Kluwer legt uw gegevens vast voor de uitvoering van de (abonnements-)overeenkomst. Uw gegevens kunnen door Kluwer, of zorgvuldig geselecteerde derden, worden gebruikt om u te informeren over relevante producten en diensten. Indien u hier bezwaar tegen heeft kunt u contact met ons opnemen. Op alle uitgaven van Kluwer zijn de algemene leveringsvoorwaarden van toepassing. Deze kunt u lezen op www.kluwer.nl. Verzending en facturering Kluwer bv. Partners Bilderberg Hotels & Restaurants, Conferentiecentrum Woudschoten, KPN, Nespresso, Schoevers en VCK Travel. Auteursrecht voorbehouden Niets uit deze uitgave mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever openbaar worden gemaakt of verveelvuldigd. Op iedere inzending van een bijdrage of informatie zijn van toepassing de Standaard- publicatievoorwaarden van Wolters Kluwer Nederland bv, gedeponeerd ter griffie van de arrondissementsrechtbank te Amsterdam onder nummer 5/2000; een kopie kan kosteloos bij de uitgever worden opgevraagd. ISSN 1382-3590 - Copyright 2012 Management Support magazine. Hoewel aan de totstandkoming van deze uitgave de uiterste zorg is besteed, aanvaarden de auteur(s), redacteur(en) en uitgever(s) geen aansprakelijkheid voor eventuele fouten en onvolkomenheden, noch voor de gevolgen hiervan. 38 JUNI 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 45
Pagina 47Heeft u een relatiemagazine, nxtbook of digitale gebruiksaanwijzingen? Gebruik Online Touch: lesboek converteren naar een digitale publicatie.
MSM0612 Lees publicatie 19Home