RELATIEMANAGEMENT te hebben op de ziel en dat brengt een verbetering in de kwaliteit van leven teweeg.’ De kracht van positieve energie Tijdens de ‘Oncofonie, symfonie voor je leven’ wisselen verschillende muzieksoorten elkaar af: van klassiek, jazz en wereldmuziek tot Franse chansons, ballade en populaire muziek. Ook ruim 300 koorleden uit het korennetwerk ‘Zingen voor je Leven’ treden op. Met hun repertoire brengen de kankerpatiënten letterlijk een ode aan het leven. ‘De Oncofonie leent zich goed voor bedrijfsmatig sponsoren in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’, vindt Vincent van Dantzig, mede-organisator van het benefietconcert en bestuurslid van Stichting Kanker in Beeld. ‘Je raakt hiermee het hart van de samenleving. Bijna iedereen krijgt vroeg of laat helaas te maken met de ziekte. Bovendien is het een evenement waar je met relaties naartoe kunt gaan. Zij zullen aan den lijve ervaren hoe groot de kracht is van de saamhorigheid en positieve energie die de koorleden uitstralen.’ Koninklijk Theater Carré stelt op zondag 16 september gratis haar zaal beschikbaar voor het benefietconcert ‘Oncofonie, symfonie voor je leven’. Uitgedrukt in geld is dat een sponsorbijdrage van ruim 20.000 euro. ‘We doen het graag, theater gaat over mensen en emoties’, verklaart artistiek programmeur en directielid Wim Visser. ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen staat bij ons hoog op de agenda. Wij willen met ons bedrijf letterlijk in de samenleving staan. Dat betekent dat we naast een culturele rol ook heel bewust een sociale rol vervullen. Elk jaar steunen we minstens één goed doel. In 2012 is dat de Oncofonie. Kanker treft helaas een groot aantal mensen. We willen hen op deze manier onze steun betuigen.’ Geen winstbejag Bedrijven kunnen het benefietconcert ‘Oncofonie, symfonie voor je leven’ op verschillende manieren sponsoren. ‘Dat varieert van het plaatsen van een advertentie in het programmablad, het doneren van een geldbedrag en het bestellen van VIP-arrangementen tot het leveren van een bijdrage in natura’, legt Vincent van Dantzig uit, zelf ‘fysiek’ sponsor van de Oncofonie met zijn events- en communicatiebureau 2Convince. Het tonen van maatschappelijke betrokkenheid is de belangrijkste reden voor bedrijven om het benefietconcert te sponsoren. ‘Wij worden als bedrijf helaas ook regelmatig geconfronteerd met de ziekte’, vertelt Wim van Barneveld, directeur van accountant en administratiekantoor Kaliber Adviseurs. ‘Enkele weken geleden kreeg één van onze klanten, een startende ondernemer, het slechte nieuws te horen. Dan pas merk je hoe groot de impact van de ziekte is. Dan zetten we een extra stapje voor zo’n klant. Door naast hem te staan en emotioneel te steunen. Maar ook om vragen te beantwoorden over de voortgang van de onderneming. Daar rekenen we geen extra kosten voor. Het is de manier waarop wij met onze klanten omgaan. We kijken niet alleen naar cijfertjes, maar ook naar de persoonlijke groei van de klant en diens bedrijf. Het benefietconcert ‘Oncofonie, symfonie voor je leven’ sponsoren we van harte door met onze 25 medewerkers naar de voorstelling te gaan op zondag 16 september. Kanker is een maatschappelijk fenomeen. Ik vind dat we daar als bedrijf een verantwoordelijkheid in hebben. Bovendien juich ik de initiatieven van Stichting Kanker in Beeld toe. Aandacht voor de emotionele verwerking van ziekte is van wezenlijk belang. Creatieve expressie is een manier om in je kracht te komen en weerbaarder te worden. ’ Gratis hotelkamers Met de opbrengst van het concert wil Stichting Kanker in Beeld de komende drie jaar nieuwe initiatieven kunnen ontplooien. ‘We hopen dat de matenverkoop van het benefietconcert ons 150.000 euro oplevert’, vertelt Vincent van Dantzig. ‘Op dit moment zijn nog niet alle kaarten verkocht. We zijn dus nog steeds op zoek naar nieuwe sponsoren. Niet alleen een financiële bijdrage, maar ook steun in natura is bijzonder welkom. Bijvoorbeeld het verzorgen van drukwerk, catering, bloemen en een cd-productie. Dat scheelt ons veel ‘out of the pocket’ kosten. Stichting Kanker in Beeld is een organisatie die hoofdzakelijk bestaat uit vrijwilligers. Alleen een secretaresse en medewerker communicatie zijn voor enkele uren per week ingehuurd. Dat betekent dat 90 procent van alle opbrengsten rechtstreeks naar de projecten voor kankerpatiënten gaan. NH Hoteles sponsort door koorleden uit het Zingen voor je Leven korennetwerk gratis hotelkamers aan te bieden op de voorstellingsdatum, zondag 16 september. ‘Ik vind het heel bijzonder dat patiënten een groot deel van het optreden verzorgen tijdens het benefietconcert’, verklaart Jan Hein Simons, directeur van NH Hoteles NeMANAGEMENT SUPPORT JULI/AUGUSTUS 2012 derland. ‘Maar ze zijn wel ziek en hebben op tijd rust nodig. De koorleden komen uit het hele land. Optreden én reizen op één dag is voor hen simpelweg te vermoeiend. Om even tot rust te komen, bieden wij hen graag hotelkamers aan in onze comfortabele hotels in Amsterdam. Bewuste plaats in de maatschappij ‘In Nederland beschikt NH Hoteles over 35 hotels’, vervolgt directeur Jan Hein Simons. ‘Over de hele wereld is dat aantal 400. Al onze vestigingen houden zich bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Iedereen op zijn eigen manier, daar zijn we vrij in. Gelukkig heb ik in mijn thuissituatie nog nooit oog in oog gestaan met kanker. Wel op mijn werk, bij een medewerker. Dan komt het ineens akelig dichtbij. Niemand kan zich wapenen tegen deze ziekte. Als organisatie bieden we dan onconditionele steun. Ik denk dat de persoon in kwestie zich daarmee bijzonder gesterkt voelt. Ik zie om me heen dat er binnen het bedrijfsleven behoefte is aan een duidelijke vertegenwoordiging van dit soort waarden. Het is niet alleen maar winstbejag. Dat was misschien iets van de jaren 70 en 80, en met de crisis hebben we gezien waar dat toe kan leiden. Hoe actiever je bent op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, hoe beter het ook is voor het bedrijf. Mensen voelen zich dan veel meer tot je aangetrokken, van medewerkers tot klanten en van leveranciers tot investeerders. Bedrijven die niet bewust midden in de maatschappij staan, gaan het in de toekomst waarschijnlijk niet eens overleven.’ Meedoen en sponsoren Loopt jouw bedrijf ook warm voor deze vorm van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen? Sponsoren kan natuurlijk altijd. Dat loont! Ook voor jouw bedrijf. Nicolien van Gelderen kan je daar alles over vertellen. Bel (035) 548 05 59 of kijk op www.oncofonie.nl. < 17 Pagina 16

Pagina 18

Interactieve ejaarverslag, deze uitgave of relatiemagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een online publicatie van internet club bladen.

19:MSM070812 Lees publicatie 20Home


You need flash player to view this online publication