SIGNAAL Lekken informatie jaagt bedrijven op kosten Het lekken van bedrijfsgevoelige informatie kost bedrijven jaarlijks in totaal 115 miljoen euro. Dat blijkt uit onderzoek van TNS Nipo in opdracht van verzekeraar Nationale Nederlanden, dat eind mei is gepubliceerd. Zes op de tien ondernemingen beschikken over bedrijfsgevoelige informatie. Bij circa 10.000 Nederlandse bedrijven zijn de afgelopen 5 jaar gevoelige gegevens op straat komen te liggen. Het lekken leidt niet alleen tot extra kosten voor de bedrijven, maar brengt ook hun continuïteit in gevaar. Het lekken van informatie gebeurde in 58 procent van de gevallen doordat medewerkers van een bedrijf overstapten naar een concurrent. (Bron: Security Management) < Wakker van werk Een op de zes Nederlanders met een baan zegt door het werk vaak niet aan voldoende nachtrust toe te komen. 20 procent vindt zichzelf niet altijd even scherp en doezelt op kantoor af en toe weg. Een kwart van de ondervraagden neemt soms een opwekkend middel om beter zijn werk te doen. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van de Nederlandse vereniging voor Slaap- en Waak Onderzoek (NSWO). Mensen die meer dan 50 uur per week werken, slapen gemiddeld bijna een uur korter per nacht. Slaaptekort komt vooral voor bij avondtypes. Die vallen gemiddeld bijna anderhalf uur later in slaap dan ochtendtypes. Op werkdagen moeten avondmensen wel vroeg op en worden dus niet uitgerust wakker of ze verslapen zich. Op tijd naar bed... dus! < Het Nieuwe Vergaderen Steeds meer mensen maken gebruik van een iPad tijdens vergaderingen. De tablet wordt op grote schaal gebruikt voor het versturen en doornemen van vergaderstukken. De bestuurskamer blijkt één van de eerste plekken in een organisatie te zijn waar de iPad professioneel wordt toegepast. Onderzoek onder ICT managers wijst uit dat het printen en per post versturen van dikke pakken papier met vertrouwelijke informatie binnenkort verleden tijd zal zijn. Iedereen verwacht dat besturen snel zullen overstappen op het ‘nieuwe vergaderen’. De verwachting is dat we binnen een paar jaar - misschien zelfs eerder - niemand meer met pen en papier in een vergaderruimte zien zitten. Dan is Het Nieuwe Vergaderen een feit. < 6 Golden Tulip breidt uit met Tulip Inn Meerkerk Golden Tulip viert z’n 50-jarig jubileum. De afronding van de renovatie van Tulip Inn Meerkerk is een feit in het voor deze keten feestelijke jaar. Het gerenoveerde Tulip Inn Meerkerk ligt centraal op de as Utrecht-Breda aan de A27, is makkelijk bereikbaar en heeft een centrale, maar tóch landelijke ligging. De ‘Inn’ heeft 64 kamers waaronder extra ruime executive ‘rooms’. Alle kamers zijn voorzien van onder meer draadloos internet. Verder zijn de drie vergaderzalen (met daglicht), twee restaurants, een bar, twee terrassen en de ruime (gratis) parking een goede reden om daar je vergadering, meeting of ander evenement te boeken. Tel daar de Starbucks Coffee bij op en je meeting kan niet meer stuk! < Liever getailleerd jasje dan diep decolleté Paarse pakken, diepe decolletés, en grote glitterkettingen zijn not done als je carrière wilt maken bij de grote bedrijven. Vissen naar complimenten en borstklopperij zijn ook niet handig. Vaak zijn het subtiele codes die bepalen of je boardroom-material bent of niet. Dit is een greep uit de adviezen van Josje Kuenen en Martijn Wackers van TU Delft. Zij schreven het boek Presenteren: wat werkt echt en wat echt niet?, het eerste presentatieboek gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Een verzorgd uiterlijk straalt betrouwbaarheid uit. Kleding laat ook zien tot welke sociale laag je behoort; draagt een man een dasspeld en een overhemd met korte mouwen, dan moet ‘ie niet gaan solliciteren op de Zuidas. Trekt een vrouw kleding aan die haar vrouwelijkheid benadrukt, dan geeft zij het signaal af verzorgend te zijn in plaats van leidinggevend. Wil je dat niet, dan is een broek en een getailleerd jasje veiliger. Maar overdrijf niet, een manwijf wordt ook weer niet gewaardeerd. Het boek is een aanrader (ISBN 978 90 818547 2 6, prijs: € 24,95. Kijk ook eens op www.communicatiereeks.nl. < Persoonsgebonden opleidingsbudget Medewerkers kijken reikhalzend uit naar de invoering van persoonsgebonden opleidingsbudgetten en persoonlijke opleidingsplannen. Dit blijkt uit de Nationale Opleidings Enquête 2012, waar 1112 mensen aan hebben meegedaan. Over persoonlijke opleidingsplannen is de afgelopen jaren veel gesproken en geschreven. Toch wordt dit instrument door werkgevers nog niet omarmd. Voor amper 3 op de 10 werknemers is een persoonlijk opleidingsplan opgesteld. Het persoonsgebonden opleidingsbudget is bij werkgevers nog minder populair. Minder dan een kwart van de werknemers (24 procent) kan hier aanspraak op maken. Desalniettemin wordt in de meeste organisaties wel gesproken over leer- en ontwikkelwensen, alhoewel daarbij niet altijd een link wordt gelegd naar de strategische doelstellingen van de organisatie. Overigens geven werknemers aan dit jaar meer vrijheid te hebben bij hun keuze voor een opleider en betaalt de werkgever vaker alle opleidingskosten. Tevens is een lichte stijging te zien in het aantal werknemers dat onder werktijd opleidingen kan volgen. En over de vraag wie het initiatief neemt tot scholing zijn werknemers duidelijk: zijzelf! < JULI/AUGUSTUS 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 5

Pagina 7

Scoor meer met een webshop in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.

19:MSM070812 Lees publicatie 20Home


You need flash player to view this online publication