inhoud SOEP Iedereen is manager, van kapper (dooiepuntenmanager) tot crècheleidster (peutermanager). Dat stelde een bekend soepmerk. Waarmee men wilde zeggen: iedereen heeft het ongelóóflijk druk! En iedereen verdient daarom een assistent. Die kon je dan ook winnen. Met een prijsvraag natuurlijk. Je moest er immers nog wel wat voor doen. Ik heb het niet in de gaten gehouden, weet niet of er iemand uit de soep gevist werd die een assistent toegestopt kreeg. Een assistent winnen. Hoe zou dat gaan? Misschien raakte de assistent zelf wel overspannen door de bulkvracht aan werk die op z’n schouders werd gestort. Zo kun je aan de gang blijven. De assistent van de assistent van de assistent… Tegenwoordig doet ieder zichzelf respecterend bedrijf aan relatiemanagement. En dat gaat verder dan het weggeven van een bloknootje of een paraplu. Natuurlijk gebeurt het nog wel, maar als je nu mee wilt doen, zul je je strategie moeten aanpassen: een plan maken. En de beste klanten trakteren op een voetbalwedstrijd in een skybox, een wijnproeverij of golfclinic. Maar belangrijker nog dan dat: luisteren naar de wensen van de klanten zélf. Waarmee doe je hun een plezier? Houden ze wel van voetbal? Of maak je ze blij met concertkaartjes, een diner, een dagje dierentuin - met hun kinderen welteverstaan? Dat vergt persoonlijke aandacht, en kennis van je klant. Als secretaresse ben je al de hele dag in touw met de mensen om je heen, om niet te zeggen dat ‘relatiemanager’ je middle name is. In de dagelijkse praktijk op kantoor bouw je contacten op met collega’s, leidinggevenden, klanten, bezoekers en andere relaties. En vergeet die ene notoire klager niet, die je steeds opnieuw telefonisch te woord staat. En als je in een lastige positie komt - er wordt bijvoorbeeld geroddeld over je baas - wat doe je dan? Dan zijn loyaliteit en integriteit de competenties waarmee je je diplomatiek uit een situatie kunt redden - althans daar ga je van uit. Het zijn dus nogal wat ballen die je in de lucht moet houden. Godfried Bomans schreef ooit: ‘Pas als je tot over je oren in de soep zit, zie je overal gehaktballen om je heen drijven’. Een uitspraak die op vele manieren uit te leggen valt. Ik zie het als: wanneer de nood hoog is, hou dan je ogen open voor de positieve dingen die de situatie met zich meebrengt. De gehaktballen zijn tenslotte de bonuspunten van de soep. Een mooi advies voor deze septembermaand waarin je je wellicht bevindt tussen allerhande relatiegeschenken, feestelijke voorbereidingen en waarin de zomervakantie al eeuwen geleden lijkt. ‘Soepje, iemand?’ De redactie: Vera Bot en Mieke Bloemheuvel PERSOONLIJK 30 Psychologie Ik? Een rolmodel? SERVICE 22 Community 45 Productnieuws 46 Column Huub van Mackelenbergh 46 Colofon MANAGEMENT SUPPORT SEPTEMBER 2012 3 PRAKTISCH 4 Signaal 34 Officemanagement Goede drukker adviseert over juiste drukwerk 36 Persoonlijke ontwikkeling Onderhandelen de normaalste zaak van de wereld 38 Taalkwesties Aan elkaar of niet aan elkaar? 40 Spelling- en Taaltips Wilt u dat nog eens herhalen? 41 Werk & Recht Van wie zijn je LinkedIncontacten? 42 Softwaretips Formulieren en lijstjes 44 Appladder PROFESSIONEEL RELATIEMANAGEMENT 8 Relatie-event / Inhoud en ‘look and feel’ bepalend voor het animo 12 Het opstellen van een relatiemanagementplan 16 Wijn als relatiegeschenk / Wordt het een goede Bordeaux of een mooie Italiaan? 18 Bedrijfs-, fan- of collegapagina op Facebook / Do’s en don’ts 27 Integriteit op de werkvloer Is het klikken of slikken? Pagina 2

Pagina 4

Interactieve e-brochure, deze mailing of archief is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal bladerbaar maken van digi-vakbladen.

MSM0912 Lees publicatie 22Home


You need flash player to view this online publication