WERKORGANISATIE Rolpatronen Het zijn altijd dezelfde collega’s. Altijd. Je kunt vooraf voorspellen wie er tijdens vergaderingen te laat komt. Je kunt zó invullen wie er tijdens de presentatie de lastige vragen gaat stellen. De flauwe grap of mop komt altijd uit dezelfde mond, op hetzelfde moment. En onze leidinggevende vertelt altijd wat we moeten doen en laat weinig ruimte voor onze eigen inzichten en creativiteit. Ze is gewoon bang en onzeker. De cadeaus voor verjaardagen worden altijd door ‘de warmste’ van de afdeling geregeld en die zorgt gelukkig ook voor het lekkere dampende kopje koffie op de hoek van mijn bureau. Altijd en elke dag om 10.22 uur. Als zij het niet doet, doet niemand het. Wat ik wil aangeven is dat de rolpatronen op je werk enorm ingesleten zijn. En niet alleen op je werk. Ook op andere plekken in je leven. Papa stoeit, voetbalt en zwemt met de kinderen. Mama plakt de pleisters, knuffelt en leest voor op school. Veldhuis & Kemper, twee aardige cabaretiers schreven ooit het lied ‘Ik wou dat ik jou was’. Een mooi lied over rolpatronen. Een paar zinnen: Ik ben altijd de glijer, slik, dat ben ik, ik ben altijd maar de coole, ik doe alles voor m’n kik. Ik ben altijd maar de macho, de latino, de De Niro, ik ben altijd maar de stoere, maar nooit een keer de nono... Blijkbaar is dit rolpatroon erin gesleten. Van mezelf herken ik de fase in mijn werkende leven waarin ik van collega’s altijd te horen kreeg dat ik een vrolijke, enthousiaste, aardige en gezellige collega was. Mooie complimenten, maar toch begon ik er aardig van te balen. Hoe zat het met de inhoud? Was ik inhoudelijk niet waardevol? Was ik niet kritisch? Geen sparringpartner? Veranderen dus. In jullie vak is het rolpatroon behoorlijk aanwezig. Jullie ondersteunen, helpen, vullen aan, corrigeren en laten de ander floreren. Prima, maar let op. Zorg dat je zelf in beeld blijft. Dat je gewaardeerd wordt voor je werk. Dat je zelf soms met de eer gaat strijken. Zichtbaar maken dat succes! Met andere woorden: Stap eens over je eigen schaduw heen! (Huub van Mackelenbergh) COLOFON Management Support magazine is al negenentwintig jaar het vakblad voor de professionele secretaresse, de managementassistent, de office- en bureaumanager en de directiesecretaresse. Het is een uitgave van Vakmedianet. In zijn redactionele formule richt Management Support magazine zich op de positionering en op de ontwikkeling van het vakgebied van de doelgroep. Tevens ondersteunt het de lezer in haar functie als sparringpartner van de manager. Management Support magazine verschijnt 10 keer per jaar Redactie Mieke Bloemheuvel - mbloemheuvel@vakmedianet-alphen.nl Vera Bot - vbot@vakmedianet-alphen.nl Redactieadres Postbus 4, 2400 MA Alphen aan den Rijn Telefoon: (0172) 46 66 07/46 66 17 Aan dit nummer werkten mee Suzanne Bergman, Maarten van Buuren, Marcel Carpay, Gertjan Groen, Michiel Heemskerk, Lenny Kaarsgaren, Marjo van Lijssel, Huub van Mackelenbergh, Roel Peeters, Angélique van Sluijs, Judith Winterkamp, Roos Woltering, Jan Zandstra (illustratie) Vormgeving en opmaak colorscan bv, Voorhout - www.colorscan.nl De Handlangers - www.dehandlangers.nl Druk Senefelder Misset, Doetinchem Uitgever Cas Wegman Marketing Ceesjan de Vos - cdevos@vakmedianet-alphen.nl Advertentie-acquisitie SasKia Bosker Telefoon: (0172) 46 63 89 sbosker@vakmedianet-alphen.nl Irene Verhulst Telefoon: (0172) 46 64 78 iverhulst@vakmedianet-alphen.nl Advertentieplaatsingen worden uitgevoerd overeenkomstig de ‘Regelen voor het Advertentiewezen 1990 Abonnementen Jaarabonnement € 89,- (excl. 6% btw, incl. verzending). Collectieve abonnementen op aanvraag. Abonnementen kunnen tot uiterlijk drie maanden voor aanvang van een nieuw abonnementsjaar worden opgezegd bij Kluwer, Customer Contact Center, Postbus 23, 7400 GA Deventer. Bij niet-tijdige opzegging wordt het abonnement automatisch verlengd. Met vragen kunt u terecht op www.kluwer.nl/klantenservice Digitale abonnementen Dit magazine is ook digitaal verkrijgbaar. Informatie: http://digitaal.managementsupport.ml/digitaal.asp? Informatie over abonnementen Kluwer legt uw gegevens vast voor de uitvoering van de (abonnements-)overeenkomst. Uw gegevens kunnen door Kluwer, of zorgvuldig geselecteerde derden, worden gebruikt om u te informeren over relevante producten en diensten. Indien u hier bezwaar tegen heeft kunt u contact met ons opnemen. Op alle uitgaven van Kluwer zijn de algemene leveringsvoorwaarden van toepassing. Deze kunt u lezen op www.kluwer.nl. Verzending en facturering Kluwer bv. Partners Bilderberg Hotels & Restaurants, Conferentiecentrum Woudschoten, KPN, Nespresso, Schoevers en VCK Travel. Auteursrecht voorbehouden Niets uit deze uitgave mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever openbaar worden gemaakt of verveelvuldigd. Op iedere inzending van een bijdrage of informatie zijn van toepassing de Standaard- publicatievoorwaarden van Wolters Kluwer Nederland bv, gedeponeerd ter griffie van de arrondissementsrechtbank te Amsterdam onder nummer 5/2000; een kopie kan kosteloos bij de uitgever worden opgevraagd. ISSN 1382-3590 - Copyright 2012 Management Support magazine. Hoewel aan de totstandkoming van deze uitgave de uiterste zorg is besteed, aanvaarden de auteur(s), redacteur(en) en uitgever(s) geen aansprakelijkheid voor eventuele fouten en onvolkomenheden, noch voor de gevolgen hiervan. 46 SEPTEMBER 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 45

Pagina 47

Heeft u een krant, digitaalbladeren of online mailings? Gebruik Online Touch: mailing digitaal bladerbaar op uw website plaatsen.

MSM0912 Lees publicatie 22Home


You need flash player to view this online publication