SIGNAAL Baas overschat zichzelf De eigendunk van leidinggevenden veroorzaakt wrijving in organisaties. Dat leidt tot een verstoorde werkrelatie met medewerkers en tot conflicten op de werkvloer. En dát gaat weer ten koste van de effectiviteit van deze managers. Dat blijkt uit onderzoek van de Groningse promovendus Niels van der Kam. Leidinggevenden zijn - zéker bij de koffieautomaat - snel het mikpunt van kritiek. Die kritiek is niet altijd ten onrechte, constateert Van der Kam. ‘Een deel van de chefs blaast hoog van de toren. Een zichzelf overschattende leidinggevende verstoort de werkrelatie tussen hem en zijn medewerkers. Vooral als ondergeschikten niet op hun mondje zijn gevallen. Mensen die zichzelf overschatten worden niet aardig gevonden’. En zo is de negatieve spiraal een feit! < ‘Yammer’ jij ook? Binnen veel organisaties wordt gebruikgemaakt van interne sociale media als Yammer. Een kwart van de flexibele werkers zet dit minstens een keer per week in voor het werk. Dat blijkt uit de Global Workforce Study van Towers Watson. Uit het onderzoek blijkt ook dat werknemers die flexibel werken beduidend positiever zijn over hun werkgever. Zo vindt 64 procent van de flexibele werkers hun organisatie eerlijker en meer integer, tegenover 38 procent van alle werknemers. Geen verrassing als je bedenkt dat veel bedrijven Het Nieuwe Werken inzetten om zich te profileren als aantrekkelijke werkgever. Werknemers zouden de mogelijkheid om flexibel te werken meewegen bij de keuze voor een nieuwe werkgever. (Bron: Towers Watson) < Dinsdag stressdag Niet de maandag, maar de dinsdag is de meest stressvolle dag op het werk. Om 10.00 uur om precies te zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van werving- en selectiebureau Michael Page onder 3000 Britse kantoormedewerkers tussen de 18 en 45 jaar. De maandag wordt gebruikt om de hersens weer op te starten, roddels door te nemen en tv-programma’s te bespreken. Maar op dinsdag slaat de realiteit toe en moeten plots alle e-mails die maandag genegeerd zijn, worden verwerkt en de to-dolijst worden afgestreept. Vier van de tien kantoormedewerkers geven de schuld van deze stress aan te zware werkdruk. Een derde noemt het omgaan met moeilijke klanten het meest uitputtend.( Bron: Jobat.be) < 6 Foto van je liefje op je bureau verdrijft de stress Een foto van je liefje op het bureau of digitaal kan een positieve impact hebben op je gemoed. Denken aan een geliefde kan in moeilijke omstandigheden immers een gedeelte van de pijn helpen verdrijven. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Cornell University. De onderzoekers voegen er aan toe dat het denken aan geliefden bovendien minstens gedurende een maand tot minder psychologische en fysische gezondheidsproblemen zal leiden. Onderzoeker Vivian Zayas, professor psychologie aan de Cornell University: ‘Het geheugen kan vaak een belangrijke bron van stress betekenen. Herinneringen aan tegenvallende prestaties bevorderen immers het negatieve denken, maar alleen al de gedachte aan een geliefde kan iemand helpen zich opnieuw te herstellen en de negatieve elementen van zich af te schudden.’ Zwijmelen dan maar! < Onderzoek duurzame inzetbaarheid ouderen Participatie van ouderen in het arbeidsproces is een zeer actueel thema: dit met het oog op de vergrijzing en ontgroening van de beroepsbevolking. Het verhogen van de pensioenleeftijd is daar een voorbeeld van. Het vergroten van participatie en inzetbaarheid van de ouder wordende werknemer vormt een belangrijke doelstelling van sociale partners en de overheid. Het is de bedoeling dat beleid leidt tot concrete activiteiten binnen bedrijven en instellingen. Afspraken rondom duurzame inzetbaarheid kunnen worden vastgelegd in cao’s of personeelsbeleid. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid laat op dit moment onderzoek doen naar activiteiten op het gebied van participatie en duurzame inzetbaarheid van ouderen binnen bedrijven. Het onderzoek - dat wordt uitgevoerd door Ecorys - richt zich vooral op vitaliteit, scholing, mobiliteit, arbeidskosten en werkhervattingskansen voor oudere werknemers. De resultaten worden in oktober 2013 verwacht. < Uurtarief freelancer daalt, maar niet voor secretaressen en PA’s Een freelancer rekent gemiddeld 42 euro per uur, dat is 42 procent minder dan twee jaar geleden. Dit blijkt uit een onderzoek van Hoofdkraan.nl waarbij 19.440 offertes van meer dan 15.000 freelancers zijn geanalyseerd. Marketeers en tekstschrijvers hebben de grootste klap gehad. Zij zijn 35 procent minder gaan verdienen. Websitebouwers, appbouwers en programmeurs rekenen 10 procent minder dan vorig jaar. Alleen secretaressen en personal assistants zijn meer gaan vragen. Vorig jaar zaten zij nog aan de onderkant met 32 euro per uur, inmiddels rekenen ze 40 euro per uur. Maar je hebt natuurlijk altijd baas boven baas met beroepsgroepen die significant meer zijn gaan verdienen. Floor Poot van Hoofdkraan.nl: ‘Bouwers van applicaties voor Facebook bijvoorbeeld zijn erg in trek en nog relatief schaars. Hun tarieven liggen soms boven de 125 euro per uur. In zijn algemeenheid lijken tarieven de laatste maanden te stabiliseren waarbij het gemiddelde rond de 42 euro per uur ligt, de onderkant zit op 12 euro per uur en de top van de markt dus op 125 euro per uur.’ (Bron: ANP) < SEPTEMBER 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 5

Pagina 7

Heeft u een magazine, ibrochure of web cursussen? Gebruik Online Touch: vaktijdschrift digitaal publiceren.

MSM0912 Lees publicatie 22Home


You need flash player to view this online publication