MANAGEMENT SUPPORT EVENT ‘12 Vakbeurs als bruisend dagje uit Veel zakelijke beurzen zijn behoorlijk saai. Een bonte verzameling leveranciers staat je op te wachten in de eigen stand. Je moet zelf op hen afstappen. Daarmee loop je wel het risico dat ze eindeloos door blijven praten. Gelukkig kan het ook anders! Het Management Support Event is daar het bewijs van! Dit jaar word je ontvangen door een piloot, die je persoonlijk rondleidt. In vogelvlucht verken je de beursvloer en onderweg doe je een aantal verrassende ideeën op. Geen ellenlange verhalen, maar concreet en inspirerend. Bovendien biedt het Management Support Event een keur aan waardevolle workshops en mini-opleidingen. De beursvloer bruist van de activiteiten: je krijgt een persoonlijk stylingadvies met kleuranalyse en je kunt meedoen aan de ‘Secretaresse van de Toekomst Check’. Kortom, op het Management Support Event staat beleven centraal. Wanneer jouw bedrijf op een beurs staat Staat jouw bedrijf ook wel eens met een stand op een beurs? Dan is het de uitdaging om de meest besproken stand van de beursvloer te zijn. Tijdens de beursdagen trekt immers je complete doelgroep aan je voorbij. Het is dus de kunst om in gesprek te komen met de bezoekers. Dat lijkt makkelijker dan het is. Uit onderzoek blijkt dat beursbezoekers gemiddeld vijf standhouders spreken in een volledig beursbezoek van zo’n viereneenhalf uur. Hoe zorg je er dan voor dat beursbezoekers juist jouw stand bezoeken? Is er een magische openingszin die wonderen doet? Moet je daadwerkelijk op mensen afstappen of is dat juist not done? Ik heb een paar praktische tips voor je. Wat zoekt de beursbezoeker? Verdiep je in de bezoeker. Die komt aan op de beurs en loopt meestal eerst een verkennend rondje. Zodra haar of zijn oog op jouw stand valt, moet direct duidelijk zijn wat er te halen valt. Wat is de toegevoegde waarde van jouw bedrijf? Maak dat zo duidelijk en prikkelend mogelijk zichtbaar. Bezoekers zijn steevast op zoek naar nieuwe ideeën/producten/innovatie. Wie dus in gesprek wil raken met nieuwe klanten moet zorgen voor nieuwswaarde. Wanneer je geen echte innovatie biedt, dan betekent dat niet dat je geen nieuwswaarde hebt. Met een kleine dosis creativiteit kun je je aanwezigheid op de beurs onderscheidend maken. Je eigen nieuws maken Zo kun je bijvoorbeeld een videomaker een kort videoverslag laten maken van de eerste beursdag. Daarbij is het belangrijk dat dit filmpje dezelfde dag nog klaar is. Je kunt het dan direct verspreiden via je eigen relatiebestand en via online nieuwsbrieven van de vakmedia. Nog slimmer is om een week voor de beurs de vakmedia te halen met een uitgekiende persstunt of een slim gemaakt filmpje. Acteurs op je stand Veel ervaren salesmensen vinden het lastig om onbekende beursbezoekers aan te spreken. Als jouw collega’s hier ook moeite mee hebben, kies dan voor een creatieve oplossing. Zet een actrice in die de 20 Erik Peekel is oprichter van Aaaaha! the Actor Factory. Zijn bedrijf bedenkt en ontwikkelt verrassende en effectieve acties voor beurzen en congressen: www.acteurs.nl. (Foto acteurs.nl) NOVEMBER 2012 MANAGEMENT SUPPORT bezoekers op een hoffelijke manier in gesprek brengt met je standbemanning. Met de juiste rol kun je direct je boodschap uitdragen. Een acteur als butler onderstreept bijvoorbeeld het serviceniveau van je dienstverlening. De acteur spreekt de bezoeker aan, biedt iets te drinken aan en brengt de bezoeker in gesprek met je standbemanning. De acteur kan daarbij de juiste bezoekers filteren. Ook rondleidingen op de beursvloer doen het erg goed. De rondleiding laat de belangrijkste innovaties van de beurs zien en eindigt uiteraard op de stand van de opdrachtgever. Beursbezoekers laten zich graag langs innovaties leiden. Zo kunnen ze vrijblijvend ideeën opdoen. Quiz Beursbezoekers zijn net mensen; als er wat te winnen valt, zijn ze er als de kippen bij. Beurzen zien er vaak uit als marktplaatsen. De stands zijn op orde, maar ze zien er wat saai uit. Door een activiteit toe te voegen, val je direct op. In een kennisquiz nemen beursbezoekers het tegen elkaar op. Zij beantwoorden om beurten technische vragen. Zo maken zij kans op het winnen van een kleine prijs. Gegarandeerd dat er al snel heel wat mensen voor jouw stand staan. < TIPS • Creëer vooraf en op de beursvloer nieuwswaarde. • Zorg dat in één oogopslag duidelijk is welke toegevoegde waarde jouw bedrijf biedt. • Maak een filmpje van de eerste beursdag en verspreidt het via de vakmedia. • Organiseer iets op je stand. Dat trekt de aandacht! Succes verzekerd! Pagina 19
Pagina 21Heeft u een catalogus, digitaalbladeren of digi presentaties? Gebruik Online Touch: nieuwsbrief van pdf naar digitaal converteren.
MSEVENT Lees publicatie 25Home