SOCIAL MEDIA Richtlijnen voor social media Gebruik je gezonde verstand Veel bedrijven vinden het maar wat spannend dat al hun medewerkers zomaar, in het wilde weg, uitspraken doen over het bedrijf. Dat gebeurde natuurlijk altijd al. Maar tot een aantal jaren geleden was dat in een relatief veilige omgeving; op verjaardagsfeestjes en tijdens familieweekenden. Sinds de komst van sociale media echter, zijn meningen en uitlatingen voor de hele wereld zichtbaar. Tekst Carlijn Postma Om grip te houden op het twittergedrag van medewerkers, of in ieder geval de illusie van controle te wekken, stelt het bedrijf regels op. Maar is dat nu wel nodig? En wat staat er dan in dat socialmediabeleid? Gij zult niet… Het valt mij op dat veel gedragscodes en regels van bedrijven met name waarschuwen voor de ‘gevaren van sociale media’. Houd je aan deze regels, of anders… is de boodschap. In de introductie van de richtlijnen voor sociale media van Intel staat bijvoorbeeld: ‘Wij gaan ervan uit dat al wie namens Intel betrokken is in sociale media, de vereiste trainingen heeft voltooid en deze richtlijnen begrijpt en volgt. Niet naleving van deze voorwaarden kan uw deelname in de toekomst in het gedrang brengen.’ Helder, maar of het medewerkers stimuleert om te twitteren of te Facebooken over het bedrijf is de vraag. INSPIRATIEBRONNEN Ben jij betrokken bij het opstellen van richtlijnen voor het gebruik van sociale media binnen jouw bedrijf? Laat je vooral inspireren door bedrijven die je voorgingen. Kijk bijvoorbeeld eens naar: TNT Mooi vormgegeven, enthousiasmerend, positief en een goed voorbeeld van de do’s and dont’s op sociale media: http:// group.tnt.com/Images/20100901_TNT_Social_Media_Guidelines-Dutch_tcm177-525230.pdf. INTEL Kreten als ‘wees transparant en verstandig’, ‘schrijf wat u weet’ en ‘voegt u waarde toe?’ zijn waardevolle adviezen. In het onderdeel ‘hebt u het verknald’ staat luid en duidelijk wat je als Intelmedewerker moet doen als je een fout hebt begaan: www. intel.com/sites/sitewide/nl_NL/social-media.htm. CNV Het socialmediaprotocol van het CNV is met name gericht op het bewust maken van de consequenties van het gebruik van sociale media: www.cnv.nl/plezier-in-werk/werk-en-internet/social-media-protocol. Het is natuurlijk mogelijk dat je een van deze vragen met ja beantwoordt, maar toch het bericht wilt plaatsen. Het is aan jou. Het gaat er vooral om dat je je bewust bent van hetgeen je op internet plaatst en de eventuele consequenties die het heeft. Bovenal is het een kwestie van gezond verstand. 26 DECEMBER 2011 MANAGEMENT SUPPORT De Australische bank Commonwealth sloeg de plank eind vorig jaar mis met haar socialmediabeleid. Het document stond vol met verboden. Het bedrijf riep haar medewerkers bovendien op hun persoonlijke Facebook- en Twittercontacten te verraden als ze zich negatief uitlieten over Commonwealth. Medewerkers konden zelfs ontslagen worden als ze negatieve uitspraken niet meldden. Het leverde de bank een storm van kritiek op. Aan de ene kant is het begrijpelijk. Bedrijven willen zich beschermen tegen ongewilde tweets, updates, blogs en foto’s op Facebook. Aan de andere kant zou het bedrijf medewerkers met name moeten stimuleren actief aanwezig te zijn op sociale media. Het biedt volop kansen. Een bedrijf kan zich profileren aan de hand van de kennis die zijn medewerkers in huis hebben en tentoonspreiden via sociale media. ‘Deze goeroe werkt bij ons’. En reken eens uit hoe groot het netwerk is van al die medewerkers? Handig bijvoorbeeld als het bedrijf op zoek is naar een goede nieuwe kracht. Door medewerkers in staat te stellen kennis op te doen van sociale media, bijvoorbeeld door trainingen aan te bieden, stimuleert de werkgever het gebruik ervan. Tegelijkertijd maak hij daarmee medewerkers bewust van de gevolgen van hun activiteiten op sociale media. Eerst tot vijf tellen Mensen bewust maken van hun activiteiten op sociale media, kan relatief eenvoudig door ze eerst tot vijf te laten tellen. Voordat je een tweet de wereld in stuurt, een update op LinkedIn plaatst, of een ander bericht op internet plaatst, stel jezelf dan de volgende vragen: 1. Zou ik dit ook vertellen voor een zaal met 500 mensen? 2. Is de informatie die ik zo met mijn netwerk gaat delen, vertrouwelijk? 3. Ben ik er zeker van dat deze informatie waar is, of is het een gerucht? 4. Kan ik met dit bericht iets of iemand ernstig schaden of beledigen? 5. Krijg ik later spijt als ik het bericht plaats? Pagina 25

Pagina 27

Scoor meer met een e-commerce shop in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden clubbladen online.

MSM1211 Lees publicatie 11Home


You need flash player to view this online publication