SOCIAL MEDIA Een positief verhaal Veel, met name grote bedrijven, ervaren een eenvoudig vragenlijstje als onvoldoende om ‘grip te houden’. Zij stellen richtlijnen op voor het gebruik van sociale media. Zo ook het bedrijf Twinfield International N.V., partner van Kluwer. In het protocol staan richtlijnen zoals ‘werknemers respecteren degene tot wie zij zich richten’ en ‘werknemers zijn persoonlijk verantwoordelijk voor de inhoud die ze publiceren’. Mark Appel, marketing manager bij Twinfield: ‘Het protocol geeft antwoord op vragen over sociale media die medewerkers hebben of krijgen. Handig om vastgelegd te hebben. Mensen bewust maken van de impact die sociale media hebben, doen we vooral met interne training- en bewustwordingsessies. Daarmee laten we ook zien hoe waardevol en leuk sociale media zijn.’ Socialmediablunders kent Twinfield niet. ‘We hebben uitsluitend positieve ervaringen met sociale media. We monitoren voortdurend wat er over Twinfield wordt gezegd. En door er bovenop te zitten, veranderen zelfs klachten in waardering voor de goede service. Stimuleren versus beleren In hoeverre kan een bedrijf socialmediaregels opleggen aan het personeel? En in hoeverre heeft het zin dat te doen? De lading zou wat mij betreft duidelijk moeten zijn. Het draait om bewustwording. En stimuleren werkt ongetwijfeld beter dan beleren. Om grote blunders op sociale media te ontdekken, moet je goed zoeken. Om enthousiaste, trotse berichten van medewerkers te vinden over hun bedrijf, hoef je slechts je timeline op Twitter te openen. < Advertentie RICHTLIJNEN, WAT ZET JE ERIN? Een aantal suggesties: • Google onthoudt alles. (Maak mensen bewust.) • Wees alert op vertrouwelijke gegevens. • Bedenk dat je op persoonlijke titel schrijft en maak dit ook duidelijk. • Respecteer beeld, auteurs- en citaatrecht. • Toon respect naar anderen. • Sociale media kunnen je helpen in je werk. Let erop dat je werk niet lijdt onder je activiteit op sociale media. • Reageer snel en tactisch als je een fout hebt gemaakt. • Gebruik je gezonde verstand. WAAR GING HET MIS? Een kwestie van gezond verstand, zou je denken. Maar er zijn de nodige gevallen bekend waarbij medewerkers niet zo goed nadachten voordat ze op Enter drukten. Een voorbeeld: Enkele medewerkers van het Amerikaanse bedrijf Domino’s pizza filmden de onsmakelijke handelingen die zij met pizza’s deden voordat ze deze serveerden aan klanten. De filmpjes plaatsten ze op Youtube. Ontslag kon natuurlijk niet uitblijven. nice to meet! Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum in Zeist is centraal gelegen op een bosrijk eigen landgoed van 45 hectare. Tussen al dit groen bieden wij, in een sfeervolle accommodatie met 30 vergaderzalen en 140 hotelkamers, een compleet product met diverse faciliteiten en een helder prijsbeleid. We zijn uitstekend geschikt voor één- en meerdaagse bijeenkomsten: zowel voor trainingen en congressen als voor onze weekendhotelgasten. Woudenbergseweg 54 3707 HX Zeist T 0343 - 492 492 F 0343 - 492 444 E info@woudschoten.nl I www.woudschoten.nl MANAGEMENT SUPPORT DECEMBER 2011 27 Pagina 26
Pagina 28Interactieve web whitepaper, deze boek of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online uitgeven van e-PDF's.
MSM1211 Lees publicatie 11Home