inhoud KUDDEDIEREN Ooit meegemaakt dat er een ongeluk plaatsvindt en dat je geen idéé hebt wat je moet doen? Je brein lijkt van smeerkaas en je benen van pap. Iemand roept om hulp in zee, vlak voor je gebeurt een aanrijding, een collega valt flauw… We zijn echte kuddedieren blijkt, want voordat we in actie komen, kijken we eerst wat een ander doet. Waar is onze (pro)actieve houding gebleven? We vinden onszelf misschien wel collegiaal, hulpvaardig en proactief, maar in geval van een incident hebben velen van ons last van wat in een van Hollands bekendste kinderliedjes wordt gezongen: ik stond erbij en ik keek ernaar… Aan dit zogenaamde ‘bijstandereffect’ liggen weliswaar duidelijke redenen ten grondslag die psycholoog Roos Woltering in haar artikel op pagina 16 uit de doeken doet. Toch kan het onderschatten van risicovolle situaties grote problemen opleveren, bijvoorbeeld op het moment dat het brandalarm afgaat en collega’s stoïcijns blijven doorwerken ‘omdat het wel weer om een oefening zal gaan’… Maar zonder die oefening gaat het bij een daadwerkelijke noodsituatie pas écht mis als een paar honderd man zich binnen drie minuten naar buiten moeten worstelen door nauwe gangen en trappenhuizen. Bekertje (hete) koffie mee, laptop, een winterjas? Levensgevaarlijk. Lees in dit nummer welke rol jíj kunt spelen in een waterdicht bhv-plan en waarom een goede bhv’er goud waard is! (Pagina 14.) Rekening houden met anderen, oprechte belangstelling tonen voor een chronisch zieke collega… we wéten allemaal wel hoe het moet, maar we zijn zo gehaast dat het er vaak bij inschiet. Laten we in dit kakelverse nieuwe jaar de welbekende Gulden Regel toepassen ‘wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’, beter nog: behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden. Ook op dagen dat een ijskoude februariwind om het kantoor blaast, en iedereen gehaast en met de blik op oneindig doorbikkelt in vergaderingen, achter de pc en in het woon-werkverkeer. Brrrr… de kou is buiten, en daar moet ‘ie wat ons betreft maar blijven ook! Voor je ligt in ieder geval weer een magazine vol praktische informatie waar je op je werkplek direct mee uit de voeten kunt. Jaargang 30 alweer en goed voor een feestje in oktober. Maar hoe of wat? Dat is nog een verrassing! De redactie, Vera Bot en Mieke Bloemheuvel PRAKTISCH 4 Signaal 24 Taalkwesties Zo schrijf je een klachtenbrief 27 Spelling- en Taaltips Vaste voorzetsels 28 Interculturele zaken Een blik in de spiegel 29 Financiële zaken Loonbeslag... wat nu? 30 Werk & Recht Registratie van bezoekers niet vrijblijvend 31 Softwaretips PowerPoint 2007 / Tien gouden tips 33 Social media Google Plus / Zorg dat je erbij komt PROFESSIONEEL 8 De iPad en vergaderen Hip speeltje of handig hulpmiddel 10 Apps en Het Nieuwe Werken 14 Bedrijfshulpverlening Goede BHV’er is goud waard 16 Psychologie Het ‘bystander effect’ 18 Werk & Gezondheid Werken met chronische pijn PERSOONLIJK 20 Computerzaken Een toetsenbord kiezen doe je zelf SERVICE 22 Community 34 boeken 35 Productnieuws 36 Index verschenen artikelen 2011 38 Column Huub van Mackelenbergh 38 Colofon MANAGEMENT SUPPORT FEBRUARI 2012 3 Pagina 2

Pagina 4

Interactieve ewebshop, deze editie of brochure is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online zetten van e-nieuwsbrieven.

msm010212 Lees publicatie 13Home


You need flash player to view this online publication