SOCIAL MEDIA ‘We moeten iets met social media’ Stap 1. Wij gaan ‘iets’ doen met sociale media. Stap 2. We proberen zoveel mogelijk volgers te krijgen. Stap 3. Wij gaan geld verdienen met sociale media. Sommige bedrijven denken nog steeds dat het zo werkt. Maar helaas, we moeten ze uit de droom helpen. Zo werkt het dus niet... Tekst Ellen Kleinlangevelsloo - Bind Academie Veel bedrijven voelen zich onder druk gezet door de aanwezigheid van concurrenten op sociale media. Ze zijn bang dat ze de boot missen en vinden dat ze ‘iets moeten’ met sociale media. Sociale media worden zo een doel op zich en dat is niet de meest effectieve manier om te beginnen. Het bedrijf doet er beter aan om eerst bij zichzelf te rade te gaan. Wat willen we eigenlijk bereiken? Een product of dienst onder de aandacht brengen? Het imago opvijzelen? marktonderzoek? En vervolgens is dan de vraag: kunnen sociale media daar een rol in spelen? En zo ja, hoe zet je ze in? Gebruik het lijntje Dat sociale media veel kansen bieden, is helder. Uiteraard kun je informeren via sociale media. Maar met alleen ‘zenden’ maak je niet optimaal gebruik van de kansen. Er is een groep mensen die de moeite neemt om met je te linken, je te volgen of je te ‘liken’. Je hoeft ze dus niet ongevraagd te bellen of mailen, ze leggen zélf actief een lijntje met de organisatie. Gebruik die lijn dan ook vooral voor dialoog en haal de band aan met je doelgroepen. Sociale media bieden bovendien dé gelegenheid om te vragen hoe (potentiële) klanten en relaties de producten en diensten van een bedrijf beoordelen. Mensen zijn graag bereid mee te denken over hoe je kunt verbeteren. In de LinkedIngroep van Management Support is bijvoorbeeld een discussie te vinden over welke onderwerpen interessant zijn voor dit magazine. Daarbij passeren diverse suggesties de revue. Dat levert nuttige inzichten op voor de makers van dit blad. Ze komen zo op een heel eenvoudige manier te weten waar de behoefte van de doelgroep ligt. #HATSJOE Succes op sociale media wordt in belangrijke mate bepaald door relevantie. Een aansprekend voorbeeld hiervan is de #hatsjoe-actie van Biohorma, het bedrijf achter de homeopathische (genees)middelen van A. Vogel. In de winter zijn veel mensen verkouden. Hét moment waarop de producten voor meer weerstand van A. Vogel relevant worden voor een grote groep mensen. Biohorma speelt daar handig op in door te reageren op iedereen die #hatsjoe twittert. Op hun website laten ze zien hoeveel mensen er dagelijks niezen op Twitter. Op 6 januari waren dat er bijvoorbeeld 240. Deze mensen krijgen allemaal een gratis hot drink aangeboden. Met deze actie bereikt Biohorma niet alleen die 240 personen op een dag. Een dergelijke originele actie verspreidt zich snel via sociale media. Luisteren en meepraten Mensen praten over je bedrijf. Dat deden ze altijd al, maar in besloten kring. Sinds de opkomst van sociale media kun je gewoon meeluisteren! Een prachtige kans om te monitoren wat er over het bedrijf wordt gezegd en om hierop te reageren. Zo kun je klachten in behandeling nemen, vragen beantwoorden, tips geven of extra service verlenen. Oftewel, webcare toepassen. Wil je ons volgen? Alsjeblieft? Volop kansen dus met sociale media. En dan is het handig om volgers te hebben. En het liefst hebben bedrijven heel veel volgers op Twitter, fans op Facebook en relaties op LinkedIn. Mensen en bedrijven stijgen automatisch in aanzien als ze veel vrienden hebben op sociale media. Maar hoe belangrijk is dat nu eigenlijk? Natuurlijk geeft de hoeveelheid volgers een indicatie van hoe succesvol je bent op sociale media. In potentie is je bereik daardoor aanzienlijk. Maar het aantal volgers is natuurlijk relatief. Veel belangrijker is het om ‘de juiste’ volgers of vrienden te hebben. Mensen die voor jou relevant zijn. En die bereik je als je voor hen relevant bent: door die informatie te bieden waar zij op dát moment en op díe plek behoefte hebben. Tot slot is ook de mate van invloed van je relaties een indicatie van je succes op sociale media. Een handig hulpmiddel om dit te meten is de Kloutscore. Deze Kloutscore (www.klout.com) geeft aan hoe invloedrijk je bent, oftewel hoe groot je vermogen is om anderen aan te zetten tot actie. Ook de Kloutscore is niet zaligmakend. Maar de trend is ingezet om mensen met een hoge kloutscore betaald te laten Twitteren en Facebooken over producten en diensten. Meer verkopen? ‘Wat levert het op?’ is een veelgestelde vraag van bedrijven. Die vraag is niet eenvoudig te beantwoorden. Slechts in een enkel geval leveren sociale media direct cash op. Een opleidingsinstituut dat twittert over haar workshops, ziet bijvoorbeeld het aantal mensen dat zich aanmeldt voor de workshops stijgen. Maar over het algemeen leveren sociale media niet direct een positieve ‘return on investment’. Het draait veel meer om de relatie die je opbouwt met je volgers. Via sociale media krijgen bedrijven waardevolle feedback over hun producten of diensten. Een alerte reactie op een bericht of een correcte afhandeling van een klacht draagt bij aan een positief imago van het bedrijf. En al die tweets en updates op Facebook maken dat je bedrijf eerder ‘top of mind’ is bij potentiële klanten. En wie weet volgt dan die transactie ook! < 30 MAART 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 29

Pagina 31

Voor weekbladen, online verenigingsbladen en reisgidsen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw gidsen.

MSM0312 Lees publicatie 14Home


You need flash player to view this online publication