NOTULEREN Samenvatten? Maak een mindmap Je hebt volgende week een vergadering die je gaat notuleren. Ter voorbereiding moet je een paar stukken lezen. Dat doe je. Als je klaar bent, leg je ze tevreden weg. Een beetje bezorgd ben je wel: hoe zorg je ervoor dat je de informatie onthoudt tot volgende week? Maak een mindmap. Dat is een handige manier om informatie goed op te slaan, makkelijk te onthouden en als basis te gebruiken voor je notulen. Tekst Judith Winterkamp Natuurlijk kun je van een tekst die je hebt gelezen een samenvatting maken. Dat is een goede methode om informatie te onthouden. Een andere manier van samenvatten is mindmappen. Een mindmap is letterlijk een kaart van de hersenen. Als je in de hersenen zou kijken, dan zie je daar niet een heleboel woorden in nette regels achter elkaar staan. Wel zie je allerlei gedachten, vaak in de vorm van beelden, door elkaar heen schieten. Ze staan in allerlei verbanden met elkaar en vaak komt uit de ene gedachte de andere voort. Een mindmap is een samenvatting die dat grillige gedachtepatroon in beeld brengt. Op een mindmap staan de woorden namelijk niet netjes achter elkaar, maar kriskras over de pagina verspreid. Door middel van pijlen en vertakkingen zijn de verbanden zichtbaar. En blijkt er nog iets te ontbreken, dan voeg je dat gemakkelijk toe. Uiteindelijk kan de mindmap er dan zo uitzien: Problemen slecht bereikbaar geven slechte informatie onvriendelijk Klantenservice Ontevreden klanten Voorwaarden meer meer budget beter personeelsbeleid Voorbeeld van een mindmap Hoe een mindmap er precies uitziet, is persoonlijk. Ieder mens gebruikt andere woorden, legt andere verbanden en andere accenten. Ook gebruiken sommige mensen veel meer tekeningetjes en symbolen dan anderen. Een mindmap is dan ook vaak alleen maar begrijpelijk voor jezelf en dat is ook precies de bedoeling. Een mindmap werkt namelijk alleen goed als deze je eigen hersenen weerspiegelt. 38 personeel aantrekken goede opleiding vooraf meer begeleiders aanstellen Advices Hoe maak je een mindmap van een tekst? Je kunt pas een mindmap maken als je de hele tekst gelezen hebt en de grote lijnen doorziet. Lees de tekst dus eerst helemaal door en neem dan de volgende stappen: 1. Bepaal het kernthema en zet dat in één woord in het midden van de pagina. 2. Zet daaromheen de verschillende subthema’s. Verbind het hoofdthema met de subthema’s door lijnen. 3. Zet rond de subthema’s de belangrijkste kernwoorden die erbij horen. Gebruik pijlen, accolades, opsommingstekens en dergelijke om de verbanden weer te geven. 4. Gebruik symbolen en kleuren om accenten te leggen. 5. Gebruik waar mogelijk tekeningetjes om een thema nog krachtiger samen te vatten. Oorzaken te weinig personeel te weinig opleiding te weinig begeleiding Voordelen van een mindmap • Doordat de mindmap aansluit bij je eigen gedachtepatroon, kun je de informatie makkelijker onthouden. • Mindmappen dwingt je om de kern en de structuur van de tekst te doorgronden. Hierdoor krijg je meer grip op de tekst en kun je de inhoud makkelijker in je geheugen opslaan. • Bij het mindmappen gebruik je je eigen woorden, beelden en logica. Dit is een belangrijke voorwaarde om een tekst eigen te maken. • Mindmappen is creatief en daarom vind je het waarschijnlijk leuk om te doen. • Een mindmap is flexibel. Ontdek je later nog iets belangrijks in de tekst, dan kun je dit heel eenvoudig toevoegen. Ook kun je meerdere teksten in één mindmap plaatsen. • Mindmappen gaat meestal sneller dan een samenvatting maken. Je hebt immers veel minder woorden nodig. • In een mindmap staat de hele tekst samengevat op één handzaam en overzichtelijk A4’tje. Dit maakt het makkelijker om later nog eens iets op te zoeken. • Je kunt je mindmap gebruiken als notuleerblad. Tijdens de vergadering kun je makkelijk informatie aan je mindmap toevoegen. APRIL 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 37

Pagina 39

Voor catalogussen, online gidsen en onderwijsmagazines zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw sportbladen.

MSM0412 Lees publicatie 16Home


You need flash player to view this online publication