SIGNAAL Ontslag: de vijf grootste misverstanden De werkloosheid in Nederland is opgelopen tot 6 procent van de beroepsbevolking. Dit maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek begin dit jaar bekend. Veel werknemers weten in zo’n geval niet wat hun rechten en plichten zijn. Jurofoon en verzekeringsmaatschappij BNP Paribas Cardif zetten de vijf grootste misverstanden op een rij. 1. Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd Een contract voor bepaalde tijd kun je als werknemer niet zomaar opzeggen. Daar kun je zelfs een boete voor krijgen. Je mag een contract als werknemer alleen beëindigen als dit in de arbeidsovereenkomst of CAO vermeld staat. 2. Ontslagvergoeding Als je zelf ontslag neemt, heb je meestal geen recht op een ontslagvergoeding. Toch denken veel mensen dat ze daar wel recht op hebben. Daar is echter een goede reden voor nodig. Je moet dan bijvoorbeeld slecht werkgeverschap kunnen bewijzen. De rechter kan in zo’n situatie bepalen of je al dan niet recht hebt op een ontslagvergoeding. 3. WW-uitkering Je hebt als werknemer geen recht op een WW-uitkering als je zelf ontslag neemt. Het opzeggen van je baan wordt gezien als verwijtbare werkloosheid. Daardoor vervalt het recht op een WWuitkering. 4. Concurrentiebeding Tegenwoordig wordt in veel contracten een concurrentiebeding opgenomen. Veel mensen gaan ervan uit dat dit komt te vervallen zodra zij ontslagen worden. Dit is niet juist. Alleen de werkgever of de rechter kan een concurrentiebeding beëindigen. 5. Opzeggen arbeidsovereenkomst met bepaalde tijd Veel mensen weten niet dat een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd automatisch afloopt. Je werkgever hoeft deze dus niet op te zeggen. Wanneer je werkgever niets laat weten, loopt de overeenkomst van rechtswege af. Ook dit jaar staat in het teken van economische recessie. Om ervoor te zorgen dat werknemers zo goed mogelijk zijn voorbereid op onverwachte gebeurtenissen op de werkvloer, biedt Cardif Cares juridische hulp en ondersteunt daarnaast bij het vinden van passende vacatures en praktische ondersteuning van een professionele jobcoach. Kijk voor informatie op www.bnpparibascardif.nl. < Onderhandelen over prioriteiten: tien tips Je komt op je werk veelvuldig in onderhandelsituaties terecht. Er zijn altijd mensen die iets van je willen; je manager en je collega’s weten je met hun vragen, verzoeken en/of opdrachten altijd te vinden. En - klantgericht als je bent - wil je ze graag goed en snel kunnen helpen terwijl je daar op dat moment eigenlijk geen tijd voor hebt. Het woordje ‘nee’ komt niet in jouw woordenboek voor, met als gevolg dat je niet meer toekomt aan je ‘eigen’ werk en dat levert je weer werkdruk en stress. Slechte zaak. Hieronder tien tips om ‘nee’ te leren zeggen en tóch je ‘klanten’ te vriend te houden. 1. Maak in overleg met je manager en/of projectleiders, collega’s een jaar-, maand- week- en dagplanning waarin je gezamenlijk de prioriteiten (van jouw werkzaamheden) bepaalt. Vanuit dit gezamenlijke committent zal het gemakkelijker zijn collega’s aan te spreken als zij over jouw grenzen gaan. 2. Maak aan het begin van je werkdag een to-do list van werkzaamheden in volgorde van prioriteit met daarbij ook een inschatting van hoelang een bepaalde taak gaat duren zodat je voor jezelf helder hebt welke verzoeken en vragen je wel of niet kunt beantwoorden. 3. Eerst denken: - Waarom ik? Is dit mijn taakgebied? - Waarom nu? Is het urgent, dringend? - Waarom zo? Je kunt onderhandelen over de werkwijze. 4. Gebruik bij het onderhandelen proactief taalgebruik in plaats van reactief taalgebruik. Dat klinkt klantvriendelijker waardoor de ander dan eerder bereid is jouw grenzen te accepteren. ‘Ik zou je heel graag helpen maar heb nu andere prioriteiten. Morgen lukt wel.’ 5. Wees flexibel maar bewaak wel je grenzen door bij dwingende verzoeken, vragen of opdrachten aan te geven dat je deze graag voor je manager wilt uitvoeren maar dat andere werkzaamheden dan blijven liggen. Je kunt vragen hoe je dit samen oplost maar je kunt ook de keuze bij je manager laten waarbij je natuurlijk wel je werktijden in acht neemt. 6. Niet zwichten voor doordrammers. Nee is nee! 7. Houd een klein deel van de dag (1/5 deel bijvoorbeeld) vrij, zo anticipeer je op onverwachte vragen en verzoeken. 8. Voorkom een welles/nietes spelletje door te onderhandelen vanuit gezamenlijke belangen en te streven naar een win/win situatie. 9. Denk tijdens de onderhandeling in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden. De gedachten: ‘Het lukt mij’ en ‘We komen hier samen uit’ helpen hierbij. 10. Neem tijdens de onderhandeling een rustige, positieve, en gelijkwaardige houding aan; maak oogcontact, zicht rechtop, praat met duidelijke stem, ondersteund door gebaren. Bij een underdog positie heb je de onderhandeling bij voorbaat al verloren. (Sonja Hottenhuis) < MANAGEMENT SUPPORT MEI 2012 5 Pagina 4

Pagina 6

Voor artikelen, online sportbladen en clubbladen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw clubbladen.

MSM0512 Lees publicatie 17Home


You need flash player to view this online publication