SIGNAAL Proactief versus reactief Proactief denken speelt in jouw werk een grote rol, toch blijft reactief denken in bepaalde situaties noodzakelijk. Denk maar aan het verwerken van orders, aan de procedures voor de post, het archief en de correspondentie: het gaat erom je krachten juist in te zetten. Een teveel aan proactiviteit werkt niet, zéker niet als er een tekort is aan reactiviteit. Reactief is afwachten, reageren op zaken, en procedures volgen. De kracht van reactief denken is het analyseren van oorzaak en gevolg. In een voorspelbare omgeving is reactief denken efficiënt. In onvoorspelbare onverwachte en nieuwe situaties past proactief denken beter. Had je niet gedacht zeker? < Rouwen en verwerken Per jaar krijgen meer dan 235.000 werknemers te maken met een sterfgeval in de nabije omgeving. Veel van hen melden zich ziek, sommigen verliezen uiteindelijk hun baan. Wie terugkomt op z’n werk wordt soms geconfronteerd met onwetendheid en onbegrip van collega’s en leidinggevende. Om werknemers meer tijd te geven hun verlies te verwerken, ligt er bij steeds meer bedrijven een zogenoemd rouwprotocol in de kast. Maar ook de leidinggevende speelt in zo’n situatie een grote rol. Die spreekt met collega’s over het verlies en geeft de rouwende de tijd om zijn verlies te verwerken. Maar het allerbelangrijkste is het ‘luisteren’, de collega overal bij blijven betrekken en hem of haar blijven informeren. Meer hierover vind je op www.verliesverwerken.nl. < Vinger aan de pols Arbeidsverzuim wordt in veel gevallen veroorzaakt door stress. Als jij het geluk hebt te werken voor een manager die de signalen herkent en een ‘vinger aan de pols’ houdt, is er al veel gewonnen. Maar jij staat natuurlijk met beide benen op de grond, hoort en ziet alles wat op de afdeling gebeurt en ziet het onmiddellijk als een collega niet lekker in z’n vel zit. Als je dan signaleert dat hij of zij meer rookpauzes neemt dan goed voor ‘m is en veel te veel koffie drinkt, mag je best bij je manager aan de bel trekken. Zo zet jij de eerste stap naar het beheersbaar maken van de stress en het tegengaan van verzuim. TIP: loop jij ook een beetje risico? Ga tussen de middag een halfuurtje met de benenwagen op stap. Dat helpt ook... soms. < 6 Assistant 4.0 De traditionele rol van de secretaresse staat op losse schroeven. Uitvoerende taken worden vaker buitenshuis uitgevoerd. Binnenshuis komt de nadruk te liggen op meer inhoudelijke taken als communicatie, projectregie en informatie- en kennismanagement. Als gevolg hiervan verplaatst de werving van secretaressen zich naar hogere opleidingsniveaus. Dit stelt Adecco Top Secretaries in een onlangs verschenen studie getiteld: De Essentie van de Nieuwe Assistant - De ruggengraat van de informele organisatie. Drie ontwikkelingen staan centraal in de ‘stille revolutie’ die zich volgens Top Secretaries in het secretaressevak voltrekt: formele organisatiestructuren gaan op de schop; de vaste werkplek is steeds minder vanzelfsprekend; smartphones en laptops versnellen de ‘zelfredzaamheid’ van managers. Een van de gevolgen is dat veel organisaties met steeds minder secretaressen toekunnen en terwijl de kwantiteit afneemt, worden de kwaliteitseisen naar omhoog bijgesteld. Met een programma, gericht op de Young Professional Assistant (YPA) geeft Top Secretaries praktische invulling aan het beeld van de Assistant 4.0 dat hiermee werkelijkheid is geworden. Zie verder www.topsecretaries.nl. < Het Nieuwe Werken niet voor iedereen weggelegd Het Nieuwe Werken wordt door veel werkgevers omarmd. Sommigen zien het als een kostenbesparing, waarmee tegelijkertijd de tevredenheid van de medewerkers wordt verhoogd. Maar zo eenvoudig is het niet, blijkt uit het promotieonderzoek van de Groningse psycholoog Marjette Slijkhuis. Slijkhuis onderzocht welke werknemers profiteren van Het Nieuwe Werken. De opvallende uitkomst is dat het niet voor iedereen is weggelegd. Ook kunnen werkgevers er minder mee besparen dan ze denken. Zowel werkgevers als werknemers zullen hun ideeën moeten bijstellen, denkt Slijkhuis. Zo zullen werkgevers zich moeten realiseren dat sommige van hun werknemers niet beter zullen presteren na invoering van Het Nieuwe Werken. Met andere woorden: niet iedere werknemer is hiervoor geschikt. Slijkhuis: ‘Je hoort vaak dat iedereen zo zelfstandig en zo onafhankelijk mogelijk wil werken. Maar dat is niet zo. Sommige mensen hebben wel degelijk behoefte aan een leidinggevende die ze duidelijk vertelt wat ze moeten doen. Maar dat is niet eenvoudig om toe te geven.’ (Bronnen: Over Het Nieuwe Werken en Rijksuniversiteit Groningen) < MEI 2012 MANAGEMENT SUPPORT Lekkende ICT In veel ondernemingen ‘lekt’ de ICT. Vooral in het kleinbedrijf liggen salarisadministratie en klantenbestanden in sommige gevallen zo voor het grijpen. Maar ook computervirussen zijn de pest van deze tijd. En alle maatregelen ten spijt, als de medewerkers daarover geen instructie krijgen, heeft een protocol geen enkele zin. Het naleven van onder andere de volgende punten helpt je in de strijd tegen virussen, spam en hackers. • Open nooit de bijlage in de mail van onbekenden en doe dat ook niet met een bijlage in de mail van een bekende zonder dat daar een verklarende boodschap bij staat, of zonder dat je iets van hem of haar verwacht. Virussen kunnen namelijk je Outlookadressenboek gebruiken om zichzelf te versturen. • Gebruik antivirussoftware. En welke je ook kiest: let erop dat de software in staat is automatisch zelf en met grote regelmaat aanvullingen op de programmatuur op te halen en te installeren. • Zorg voor automatisch updaten. • Stel regels op voor medewerkers. Zorg voor een goede instructie. Maak een protocol, zorg dat alle medewerkers dat ontvangen en stel het regelmatig bij. < Pagina 5

Pagina 7

Scoor meer met een webwinkel in uw gidsen. Velen gingen u voor en publiceerden verenigingsbladen online.

MSM0512 Lees publicatie 17Home


You need flash player to view this online publication