CARRIÈRE Maar hoe dan wel? Het antwoord is simpel: stel doelen, maak keuzes, focus je en onderneem gerichte acties op weg naar je doel. Om dit te realiseren vind je hieronder acht basistips: 1. Weet wat de arbeidsmarkt vraagt Plan minimaal één keer per jaar tijd in om vacatures op je vakgebied te analyseren. Zoek naar de rode draad in de functie-eisen en kijk kritisch naar jezelf: zou je voor deze werkgevers aantrekkelijk zijn? Kun je voorbeelden geven van concrete werksituaties gericht op de competenties die gevraagd worden? Is je kennisniveau goed genoeg? Sluit je ervaring aan op de eisen? 2. Weet wat je kan en wil Na de analyse van de vacatures trek je je conclusie en maak je keuzes. Om dit te kunnen doen moet je weten waar jouw talenten, drijfveren en waarden liggen die jouw motiveren. De vragenlijst loopbaanankers op http://360test.nl helpt je om hier zicht op te krijgen. Op basis van de resultaten van de vragenlijst, maar natuurlijk ook op basis van wat je tot nu toe gehoord hebt in functioneringsgesprekken en van collega’s, maak je een profiel van de functie die goed bij je kwaliteiten, loopbaanankers en motivatie past. Hiervoor gebruik je de meest relevante termen van de vacatures die je hebt bekeken. Zo stel je je eigen vacaturetekst op en focus je je op het doorontwikkelen van die eisen. 3. Volg minimaal eens per jaar een training/workshop/cursus/symposium Maak de keuze voor de training/workshop/cursus/symposium bewust. Doe niet zomaar wat, want besef dat je later bij sollicitaties of als je zelfstandig bent, bij acquisitie gevraagd kan worden wat je motivatie was en wat je daar opgestoken hebt. Dus check steeds: word ik hier echt wijzer van? Sluit het aan bij mijn ambities en mijn eigen vacaturetekst? Is het van meerwaarde voor mijn CV? Maakt het mij aantrekkelijker op de arbeidsmarkt of voor toekomstige opdrachtgevers? 4. Selecteer minimaal twee (online) platforms waarop je actief bent Kies deze net zo bewust als bij punt 3. Alleen maar passief lid zijn van LinkedIn, de berichten niet lezen en je daar niet profileren, heeft weinig meerwaarde. Kijk dus goed waar je meerwaarde kunt MANAGEMENT SUPPORT JUNI 2012 halen én leveren. Waar vind je de mensen die al doen wat jij wilt doen? Waar zit de informatie die relevant is voor de toekomst? Waar zitten organisaties die voor jou aantrekkelijk zijn? actief zijn betekent: vragen stellen, discussies starten, kennis delen, relaties leggen. Ga je solliciteren of acquireren, kijk dan eerst of iemand in je groep bij die organisatie werkt. Via deze LINKEDINGROEPEN • Management Support Groep • Personal Assistant and Office Manager • #Ontsecretaressen • Secretaresse Group • Secretaresse 2.0 • Secretaresse Club - PA.nl 11 Pagina 10
Pagina 12Scoor meer met een online winkel in uw publicaties. Velen gingen u voor en publiceerden gidsen online.
MSM0612 Lees publicatie 19Home