Uit onderzoek van de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffi e en Thee blijkt dat ongeveer 70 procent van de Nederlanders hun koffi e thuis drinkt. Zo’n 30 procent van de koffi econsumptie vindt dus buitenshuis plaats zoals op school, kantoor of in de horeca. Er is in ons land in het laatste decennium ook een interessante ontwikkeling gaande. We stellen steeds hogere eisen aan de kwaliteit van onze koffi e. Vijftien jaar geleden slobberden we nog tevreden een hele avond van onze ‘verse’ koffi e, gezet in een tweeliterfi lterkoffi emachine. Het maakte niet uit dat de smaak verzwakte naarmate de uren verstreken omdat de koffi e ‘lekker warm’ gehouden werd in een thermoskan. Maar met de komst van de Senseo en de Nespressomachine werd het koffi ezetten per kop ineens populair. Tussen 2000-2010 steeg het aandeel éénkopsverpakkingen van 0 naar 35 procent. (Bron: Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffi e en Thee.) Ook de verschillende koffi esmaken zoals Cappuccino, Wiener Melange en Café Latte zijn niet meer weg te denken uit onze koffi ecultuur. KOFFIE MET FRUITSMAKEN ‘Over de kwaliteit ervan valt natuurlijk te twisten’, zegt koffi ekenner Esther Maasdam. ‘Maar deze ontwikkelingen hebben ons wel anders leren kijken naar het product koffi e.’ Esther is barista, een professioneel opgeleide koffi eliefhebber die met veel passie en kennis een kwaliteitskoffi e kan serveren. ‘Veel mensen weten het niet, maar uiteindelijk heeft koffi e nog meer smaakcomponenten in zich dan wijn’, vervolgt ze. ‘Als koffi e goed is gezet, kun je er zelfs een grote diversiteit aan fruit-, citrus- en kruidentonen in proeven. De smaak is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het land van herkomst, de weersomstandigheden, grondstoffen, oogst, verwerkingswijze van de koffi ebonen, zetmethode en natuurlijk de deskundigheid van een professionele barista.’ Koffi e legt een lange weg af voordat het in ons kopje belandt. Pas vier jaar na het planten van een koffi eplant, verschijnen de eerste rijpe koffi ebonen, die per twee stuks in een besje groeien. De twee bekendste soorten koffi ebonen zijn de Arabica en de Robusta. Ze bestaan uit honderden verschillende families, die allemaal weer hun typische eigenschappen hebben. De Robusta proeft pittig en krachtig. De smaak van de Arabica varieert van aromatisch, fris en zacht tot vol, zwaar en krachtig. Koffi eplanten gedijen het beste op plaatsen waar veel zon is, zoals landen in de buurt van de evenaar. De rijpe bessen worden meestal met de hand geplukt door de lokale bevolking. Het duurt uren voordat ze genoeg bij elkaar gescharreld hebben voor slechts één kopje koffi e. De verwerking van de bessen neemt enkele weken in beslag. ‘Na aankomst in ons land worden de koffi ebonen gebrand’, vertelt Esther. ‘Direct na dat brandingproces komen de geur en smaakstoffen tot ontwikkeling. En die wil je natuurlijk het liefst zoveel mogelijk in je koffi e krijgen. Een week na het branden is de koffi e op zijn best. Maar vanaf dat moment kan er veel verkeerd gaan ten aanzien van de kwaliteit. Wanneer de bonen bijvoorbeeld worden gemalen tot fi lterkoffi e, is al na vijf minuten de helft van de smaak en geurstoffen verloren gegaan. Daarom geef ik de voorkeur aan verse koffi ebonen. Die maal ik dan vlak voor het koffi ezetten. De zetmethode heeft ook invloed op de smaak van koffi e. Er is nu een trend gaande in espressobars die we ‘slow coffee’ noemen. Hiermee zijn we weer terug in de tijd van onze ouders en grootouders die gewend waren om koffi e te zetten volgens de fi ltermethode. Deze methode hebben we natuurlijk wel in een nieuw jasje gestoken. In de fi lter leggen we een vooraf bepaalde hoeveelheid versgemalen koffi e en vervolgens gieten we daar langzaam het hete water met de nog meer smaakcomponenten in zich dan wijn’ ‘Koffi e heeft hand op. We tellen de minuten dat de koffi e doorloopt. Dat bepaalt uiteindelijk de intensiteit van de smaken die je proeft.’ KOFFIE OP HET WERK TOP 10 VAN KOFFIE PRODUCERENDE LANDEN 1. Brazilië 2. Colombia 3. Vietnam 4. Indonesië 5. Ivoorkust 6. Mexico 7. Guatemala 8. India 9. Oeganda 10. Ethiopië Bron: Koninklijke Vereniging voor Koffi e en Thee 6 Ook bedrijven kiezen vaker voor een goede kwaliteit koffi e. ‘Ongeveer 70 procent van onze klanten in het groot, midden- en kleinbedrijf schaft een machine aan met verse koffi ebonen’, zegt Dennis Mulder van Koffi eMax, leverancier van koffi e en koffi emachines. ‘Hun motieven? Ze vinden het zelf simpelweg lekkerder. Bovendien moeten hun klanten de versgemalen koffi e al kunnen ruiken bij binnenkomst.’ Per jaar worden er voor de zakelijke markt ongeveer 60.000 koffi eautomaten verkocht in Nederland. De gemiddelde levensduur is 7 jaar. De apparaten variëren qua grootte, vormgeving, mogelijkheden en prijs. ‘Dat maakt het best lastig om een geschikte koffi emachine te kiezen’, weet Mulder. ‘Allereerst is het verstandig om na te denken over de eisen die je stelt aan de apparatuur. Is er bijvoorbeeld tijd om elke dag aandacht te besteden aan reiniging of wil je daar juist zo weinig mogelijk naar omkijken? Weinig onderhoud is een voordeel van de instant koffi emachine. Dat is anders bij een verse bonenmachine. Vanwege het gebruik van verse producten moet dat apparaat elke dag schoongemaakt, geleegd en bijgevuld worden. Ik adviseer niet voor elke werkomgeving een machine met verse koffi ebonen. In een productiebedrijf met honderden medewerkers en beperkte pauzes, kan een instant koffi emachine COFFEE BREAK 2012 Pagina 29

Pagina 31

Interactieve digi-boek, deze sportblad of onderwijsmagazine is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van internet flyers.

MSM0612 Lees publicatie 19Home


You need flash player to view this online publication