TOP 3 KOFFIEAUTOMATEN VOOR OP HET WERK Bij Koffi eMax worden de volgende drie koffi eautomaten het meeste verkocht aan bedrijven. juist meer geschikt zijn. Met name vanwege de snelheid. Binnen zeven seconden zet je er een kop koffi e mee, waarbij je ook nog kunt kiezen uit verschillende smaken. Een versebonenkoffi emachine is niet zo snel. Die heeft ruim 30 seconden nodig per kopje. Het verschil tussen versebonenkoffi e en instantkoffi e is ook een kwestie van smaak. Ik ken genoeg mensen die zweren bij hun instantkoffi emachine. Het is persoonlijk waar je de voorkeur aan geeft. Vergeet ook de theedrinkers niet. Theewater uit een koffi emachine kan in de beleving van theeliefhebbers niet goed zijn. Een koffi eautomaat dient in elk geval een gescheiden uitgifte van heet water te hebben. Anders ontstaat er een mengsel van heet water, thee en een koffi esmaak. Verder is het budget natuurlijk niet onbelangrijk. Veel bedrijven maken de fout door alleen naar de aanschafprijs te kijken. Belangrijker zijn echter de prijzen voor ingrediënten. Gemiddeld drinkt een medewerker in Nederland 1000 koppen koffi e per jaar op het werk. Een verschil tussen 7 of 10 cent per kopje lijkt niet veel, maar vermenigvuldigd met het aantal medewerkers zijn hiermee juist enorme besparingen te realiseren.’ EEN EIGEN ESPRESSOBAR De allernieuwste trend voor koffi e op het werk is de CoffeeQube. Dat is een mobiele, compacte espressobar van 2,5 x 2,5 meter, bedacht door het Nederlandse bedrijf MobiCcino. ’We hebben dit concept speciaal ontwikkeld voor bedrijven die een eigen koffi ebarretje willen in hun pand’, vertelt Edward de Roo van MobiCcino met trots. ‘Normaal gesproken kost dat veel geld, alleen al vanwege de verbouwing die plaats moet vinden. De CoffeeQube biedt echter een laagdrempelige oplossing. Deze espressobar is mobiel en kan overal in het pand geplaatst worden. Alleen een stroomaansluiting is nodig. Alle benodigde apparaten, zoals een professionele espressomachine, een koffi emolen en een kassa, zijn erin verwerkt. Desgewenst vullen we dat aan met bijvoorbeeld verschillende soorten koffi ebonen, muffi ns en croissantjes. Het is zelfs mogelijk om een eigen ‘bedrijfsblend’ te ontwikkelen door te kiezen voor een specifi eke combinatie van koffi ebonen.’ De CoffeeQube kan geleverd worden inclusief barista. Het bedrijf MobiCcino biedt ook de mogelijkheid van een incompany baristatraining, zodat de klant gebruik kan blijven maken van eigen personeel. ‘Want uiteindelijk kan niets op tegen de meesterhand van een echte koffi e-expert’, benadrukt barista Esther Maasdam. In opdracht van het televisieprogramma Kassa testte ze de kwaliteit van cappuccino’s op de treinstations van Utrecht en Amsterdam. ‘Vaak denken mensen dat het bij de cappuccino gaat om het schuim, maar dat is een misverstand. Het is een op koffi e gebaseerde drank, dus de espresso moet gewoon goed zijn. Verder zijn de verhoudingen erg belangrijk. Je ziet de cappuccino’s steeds groter worden en dat veroorzaakt een uit zijn verband getrokken smaak. De geschuimde melk moet micro foam zijn. Dat is hele romige schuim met belletjes die je eigenlijk niet ziet. En natuurlijk is een goede vermenging van de ingrediënten van belang. Bij een slok goede cappuccino krijg je zowel koffi e, melk als schuim naar binnen. De slechte cappuccino’s herken je aan de enorme laag schuim die er bovenop ligt. Je kunt het er uitlepelen en de koffi e moet je onder het schuim door proberen te drinken.’ TEA TIME Voor de Tweede Wereldoorlog was thee onze meest geliefde drank. We dronken toen per hoofd van de bevolking jaarlijks bijna 200 liter thee. (Bron: Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Koffi e en Thee.) Nu is dat ongeveer 100 liter. Hoewel koffi e op dit moment ‘populairder’ is dan thee, wint de theedrinker steeds meer terrein in Nederland. ‘Logisch, thee past binnen een gezonde levensstijl’, concludeert Richard Schukkink, theesommelier en eigenaar van de International Tea & Coffee Academy. ‘Het bevat geen calorieën en kunstmatige geur, kleur en smaakstoffen. Het is puur natuur.’ Net als het beroep barista zie je ook dat de theesommelier een serieuze positie aan het innemen is op de arbeidsmarkt. ‘Het is een vak apart’, weet Richard Schukkink die zelf mensen opleidt tot theesommelier. ‘Je ziet dat steeds meer restaurants naast een wijnarrangement ookeen theearrangement aanbieden. Een goede theesommelier heeft kennis over alle COFFEE BREAK 2012 KOFFIEMAX COFFEE ART Voordelen: verse bonenmachine, keuze tussen verse melk of melkpoeder, gescheiden uitgifte van heet water, twee verschillende soorten bonen mogelijk, twee bonenmalers, apparaat met uitstraling, duurzaam en geschikt voor maximaal 70 personen. KIKKO MAX Voordelen: hoge capaciteit bekers, zowel instant als verse bonenmachine, 18 verschillende keuzes uit koffi e, geschikt voor maximaal 35 personen. KOFFIE MAX TOUCH Voordelen: verse bonenmachine, display met touchscreen voor het communiceren van interne mededelingen en (video)beelden, usbstickaansluiting, geschikt voor maximaal 35 personen. (www.koffi emax.nl) soorten thee, kan goede van slechte thee onderscheiden, schenkt heerlijke kwaliteitsthee en is in staat om creaties te maken van thee en spijs, zodat de smaken optimaal tot uiting komen.’ Thee werd ontdekt in China. De Chinezen dronken het 5000 jaar geleden al. De theeplant is een tropische plant die net als de koffi eplant ruim vier jaar nodig heeft om oogstrijp te worden. ‘Wat mij fascineert aan thee is de enorme diversiteit in smaak’, legt Schukkink uit. ‘Het begint allemaal met hetzelfde theeblaadje, alleen de verwerking van dat blaadje maakt dat je duizenden verschillende smaken kunt creëren.’ ‘Een favoriete thee heb ik niet. Dat is hetzelfde als jezelf afvragen van welk kind je het meeste houdt. Het hangt bijvoorbeeld af van mijn stemming of van wat ik eet. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur en op elk moment van de dag heb je weer behoefte aan een andere smaak. Een goede kop thee drinken op het werk is helaas nog een ondergeschoven kindje. Een groot deel van de theedrinkers neemt hun eigen thee mee omdat ze gewoon zoeken naar een beter product. Ze halen hooguit heet water uit de koffi eautomaat. Gelukkig zijn er bedrijven bezig om thee op het werk gemakkelijker te maken. Bij koffi e is het vaak een druk op de knop en er komt een kant en klaar product uit. Da Silva and Leaves uit Zaltbommel ontwikkelde een theemachine voor de zakelijke markt met orthodoxe bladthee waarmee je binnen 20 seconden verse kwaliteitsthee maakt. Ik vind het fantastisch dat een product van meer dan 5000 jaar oud nog steeds zo vernieuwend kan zijn. Er zijn heel veel uiterlijke kenmerken waaraan je een goede thee herkent.’ Maar uiteindelijk is het zoals de Engelsen zeggen: ‘the tongue to decide’. 7 Pagina 30
Pagina 32Scoor meer met een e-commerce shop in uw drukwerk. Velen gingen u voor en publiceerden cursussen online.
MSM0612 Lees publicatie 19Home