SAMENWERKEN Omgaan met lastige collega’s Gelukkig... díe is met vakantie! Met de meeste collega’s kun je over het algemeen goed opschieten. Maar bij sommige collega’s ben gewoon opgelucht als ze met vakantie zijn. Of je weet van jezelf dat je op woensdag meer ontspannen naar je werk gaat, omdat woensdag de vaste vrije dag is van een bepaalde collega. Zulke collega’s zorgen ervoor dat jij je werk niet goed kunt doen, omdat je onzekerheid of stress je dan in de weg zit. Wat kan er aan de hand zijn? Welk gevoel roepen ze bij je op? Wat kun jij eraan doen om te leren omgaan met die verschillende types? Tekst Angela Wijers De meeste managementondersteuners zijn erg op de ander gericht en hebben behulpzaamheid als kernkwaliteit. Ik heb gemerkt dat zij vooral veel moeite hebben met dominante figuren, die juist niet op de ander gericht zijn. Maar er zijn er ook die veel moeite hebben met afstandelijke personen, of die hele sociale, van wie je bijna niet loskomt als die met een bil op je bureau komen zitten babbelen. Drie gedragstypes We kunnen mensen verdelen in drie (extreme) gedragstypes, namelijk dominante, afstandelijke en sociale mensen. Wie elk type in voldoende en ook nog in gelijke mate in zich heeft, zal de minste moeite hebben om met anderen te communiceren. Je hoeft echter niet zo’n ‘ideale persoonlijkheid’ te zijn om goed te kunnen communiceren. De meeste mensen hoeven daar helemaal geen moeite voor te doen. Toch zal iedereen wel eens ervaren hebben dat een gesprek met een opdrachtgever of een collega niet automatisch soepel verliep. Of dat er mensen zijn met wie de communicatie altijd moeizaam verloopt, terwijl je er normaal nooit zo’n probleem mee hebt. Dergelijke contacten vragen speciale aandacht. De indeling in dominant, afstandelijk en sociaal gedrag kan daarbij helpen. Vanzelfsprekend moet hierbij worden opgemerkt, dat deze strikte indeling een versimpeling van de werkelijkheid is. In feite heeft ieder mens iets van elk gedragstype in zich. De meest sociale personen kunnen zich ontpoppen als heel dominante figuren wanneer het gaat om zaken die heel belangrijk voor ze zijn. De meest dominante figuur kan veranderen in een zeer sociaal persoon als DOMINANT ‘Vanmiddag om vier uur allemaal bij elkaar komen. Op mijn kamer.’ AFSTANDELIJK ‘We moeten vanmiddag over een spoedopdracht vergaderen. Vier uur is een geschikte tijd, denk ik. Het kan op mijn kamer.’ SOCIAAL ‘Komt het jullie uit om vanmiddag even bij elkaar te komen? Het gaat over een belangrijke spoedopdracht. Is vier uur een goede tijd voor iedereen? Het liefst op mijn kamer, maar als jullie liever in de grote vergaderzaal zitten is dat ook goed hoor. Zeg het maar.’ de juiste snaar wordt geraakt. En de meest afstandelijke persoon is natuurlijk helemaal niet afstandelijk als hij of zij verliefd is… Dominant Van dominante personen weten mensen vaak alleen maar negatieve eigenschappen te noemen. Ze vinden hen bijvoorbeeld statusgevoelig, hard, agressief, eigenwijs en hebzuchtig. Toch hebben dominante personen ook positieve eigenschappen. We hebben ze nodig in de maatschappij. Het zijn de mensen die hun nek durven uit te steken en die initiatieven nemen. Ze zijn ambitieus, onafhankelijk, open, besluitvaardig en avontuurlijk. In het algemeen hebben dominante types geldingsdrang en willen winnen en onderwerpen. Ze hechten aan exclusiviteit en regels, en als het nodig is manipuleren ze anderen en kunnen ze goed bluffen. Zij domineren sociale mensen en vinden afstandelijke mensen frustrerend. In een gesprek met een dominant type kan je gebruikelijke reactie zijn dat je wilt tegenspreken en debatteren, maar je kunt ook dichtklappen en een laat-maar-waaien-houding aannemen. De juiste reactie is echter dat je jezelf licht dominant opstelt. Dat doe je door je gesprekspartners te complimenteren en zijn mening of advies te vragen, door zakelijk te blijven en te luisteren en je eigen mening daartegenover te zetten. 12 JULI/AUGUSTUS 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 11
Pagina 13Scoor meer met een online shop in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden presentaties online.
19:MSM070812 Lees publicatie 20Home