SAMENWERKEN zich gemakkelijk manipuleren en misbruiken. Ze hebben een goed contact met andere sociale mensen en laten zich door dominante mensen gebruiken en overheersen. Afstandelijke mensen frustreren hen. Als je met sociale mensen te maken hebt, is de drempel vaak laag om contact met hen te krijgen. In een gesprek met hen kun je merken dat je enthousiast wordt, in een bepaalde vervoering kunt raken en genoegen neemt met vage toezeggingen. Het omgekeerde kan ook: door hun drukke gebabbel waar geen einde aan komt, raak je ongeduldig en kun je hen bot afkappen. Hiermee overrompel je hen volkomen. Een betere reactie is echter dat je het initiatief houdt en kort en zakelijk bent. Het gaat erom de ander gerust te stellen en waardering te geven. Kortom: vriendelijk dominant. Je kunt afstandelijke mensen herkennen als je in een gesprek met hen aan je eigen woorden gaat twijfelen, denkt dat zij meer weten dan jij en je overtroefd voelt in kennis. Je krijgt dan de neiging veel te gaan praten, je dwaalt af naar details en je ervaart veel stiltes. Je herkent ze ook aan hun vragende, kritische en oordelende woordkeuze. Afstandelijk Afstandelijke personen hebben ook niet zo’n positieve naam. Nooit eens gezellig meedoen met een personeelsuitje, nooit eens naar je weekend vragen en op recepties moet je de woorden uit ze trekken. Het lijkt wel of het bij hen alleen om het werk gaat. Afstandelijke mensen zijn over het algemeen verlegen, onpersoonlijk, gesloten, kritisch en berekenend. Ook zijn ze onafhankelijk en efficiënt. Ze hechten aan orde, voorspelbaarheid en gemak en zijn bang voor intimiteit, afhankelijkheid en onverwachte dingen. Zij voelen zich prettig met cijfers en begrijpen vaak de gevoelens van de ander niet. Ze missen de noodzaak hun autoriteit te tonen en vermijden mensen, tenzij contact noodzakelijk is. Ze zijn trots op hun objectiviteit. Hun relatie met andere afstandelijke mensen is goed. Maar sociale mensen zien ze niet graag, ze ergeren zich aan hun oppervlakkig gebabbel over zaken die niet over het werk gaan. En nog negatiever staan ze ten opzichte van het dominante type. Je kunt sociale mensen herkennen als je in een gesprek met hen je gewaardeerd voelt, weinig bezwaren hoort en vrijuit over je eigen gevoelens praat. Ook kom je moeilijk tot zaken en moet je veel bewijsmateriaal leveren. Hun woordkeuze is vriendelijk, spontaan, opgewonden, toegevend en doorweven van gevoelens en wensen. Sociaal Sociale mensen zijn joviaal, hartelijk, spontaan, creatief, flexibel en werkelijk in anderen geïnteresseerd. Ook kunnen ze oppervlakkig, besluiteloos, onzeker en jaloers zijn. Ze willen de situatie leuk houden en positief tegenover iedereen staan. Ze zijn bang voor eenzaamheid, afwijzing en conflicten. Ze hebben behoefte aan genegenheid, betrouwbaarheid, instemming van anderen en zekerheid. Ze leggen graag ergens hun eer in, kunnen goed luisteren en geven graag iets weg. Ze willen mensen helpen en laten MANAGEMENT SUPPORT JULI/AUGUSTUS 2012 Als je met zo’n afstandelijk type te maken hebt, is je gebruikelijke reactie dat je twijfelt of de ander je wel aardig vindt. Daarom ga je veel praten om contact te maken en de stiltes op te vullen. Dat is nou net wat afstandelijke mensen verschrikkelijk vinden. De juiste reactie is echter dat je open vragen stelt (dus vragen die niet met ja of nee zijn te beantwoorden), dat je bewust zwijgt, luistert en oprecht en zakelijk bent. Probeer logisch, feitelijk en onpersoonlijk te blijven. In een gesprek herken je dominante mensen als je bekritiseerd, genegeerd en overheerst wordt, als je dichtklapt, gaat blozen of bang wordt, als je vluchtneigingen krijgt en denkt ‘laat maar’. Je herkent ze ook aan hun woordkeuze. Die is beoordelend, moraliserend, geringschattend, veroordelend en bevelend. Probeer het uit Wie het gedragstype van zijn gesprekspartner niet kent, zal uitsluitend intuïtief en vanuit het hart reageren. Ken je het gedragstype wel, dan kun je bewust voor de juiste reactie kiezen. De beschrijvingen hierboven kunnen je daarbij helpen. Mijn advies is die juiste reacties in gemakkelijke communicatiesituaties uit te proberen. Door daarbij succes te ervaren, zul je het uiteindelijk ook in moeilijkere situaties kunnen. Natuurlijk is bij dit alles een juiste woordkeuze, passende intonatie en effectieve lichaamstaal evenzeer van belang om communicatie te laten slagen. Maar probeer om te beginnen jezelf en de ander goed te kennen. En op de goede manier te reageren. Ik wens je daar alle succes bij! < Angela Wijers is neerlandicus en heeft een eigen bureau als trainer, communicatieadviseur en personal coach. Zij geeft trainingen op het gebied van mondelinge en schriftelijke communicatie, sociale vaardigheden en assertiviteit. Specialiteit: gecombineerde trainingen voor managementondersteuners. Informatie www.awtrainingen. 13 Pagina 12

Pagina 14

Scoor meer met een e-commerce shop in uw spaarprogramma. Velen gingen u voor en publiceerden edities online.

19:MSM070812 Lees publicatie 20Home


You need flash player to view this online publication