PSYCHOLOGIE dingen die ons gebeuren. Je ergeren is uiteindelijk een keuze. Dus op het moment dat je je ergert aan iets, bedenk dan of en hoe jij hier invloed op kunt en wilt uitoefenen. Als blijkt dat dit niet mogelijk is, laat het dan los. Je ergeren aan iets waar je toch niets aan kunt of wilt veranderen is verspilde energie. Ergernis 2 - Het voldongen feit Jullie ergeren je massaal aan geen of onjuiste informatie (terwijl er wel actie wordt verwacht): lukraak de telefoon doorschakelen, je bewust passeren. Toen ik jullie verhalen las kreeg ik het idee dat de ergernis groot is, maar de assertiviteit laag. Oftewel, het is voor de meesten van jullie lastig om jullie collega’s en baas aan te spreken op hun gedrag. En natuurlijk is dit wel de enige manier om iets aan dit vervelende gedrag te veranderen, hoe moeilijk het ook is. Ik heb in eerdere artikelen al uitgebreid gesproken over het geven van feedback, dus ik raad je aan daar nog eens naar te kijken. Ergernis 1 - De vergaarbak En tenslotte, met stip op één tadaaaaa... ‘De secretaresse als vergaarbak’. Leuk hoor, een spin in het web zijn, maar is het echt nodig dat werkelijk elk denkbaar klusje dat niet in de taakomschrijving van iemand anders staat jullie kant op komt? Van die attentie voor die zieke collega tot het regelen van de reparatie van de kapotte afwasmachine, ja hoor, daarvoor ben jij de aangewezen persoon. De meesten van jullie hebben gemengde gevoelens bij deze rol. Want aan de ene kant hebben jullie dit beroep gekozen omdat jullie het fijn vinden anderen van dienst te kunnen zijn. En het is ergens ook wel een lekker gevoel dat de afdeling compleet onthand is als jij een weekje met vakantie bent. Maar... de ergernis overheerst bij velen. Wat te doen? TIP: als je wilt dat het gedrag van anderen verandert, begin dan eens bij jezelf. ‘Als je doet wat je altijd al deed, krijg je wat je altijd kreeg’ zegt een oude volkswijsheid en dat is natuurlijk een waarheid als een koe. Daarnaast, de behoefte om goed voor een ander te zorgen is mooi, maar je kunt pas echt goed voor iemand anders zorgen als je eerst goed voor jezelf zorgt. Bedenk hoe jij het graag wilt zien op de afdeling en ga daarnaar handelen. Dat kan betekenen dat je vaker Advertentie ‘nee’ moet gaan zeggen. Maak een probleem ook niet direct jouw probleem, bied je hulp aan, maar maak duidelijk dat de verantwoordelijkheid voor de oplossing echt bij de ander ligt. Of geef duidelijker aan dat iemand het ook prima zelf kan oplossen. Het kan ook betekenen dat je op den duur minder onmisbaar wordt. En hoe fijn dat ook lijkt, soms doet dat ook wel een beetje pijn. Maar uiteindelijk levert het je meer werkplezier en minder stress op. Met deze tips en de cirkel van Invloed en Betrokkenheid (stop Covey in je tas voor op het strand) in je achterhoofd, hoop ik dat jullie een heerlijke, warme, maar vooral ergernisloze zomer tegemoet gaan! Verder lezen? De 7 eigenschappen van effectief leiderschap, Stephen R. Covey. (Zie ook Management Support magazine nummer 6, pagina 14. Red.) < BONUS: Ben jij een urgentiejunkie? Daar kom je achter als je de test doet op www.managementsupport.nl. Tik daar bonuscode: 0708.2. KIJK WELK BIJ U PAST WIFI INCLUSIEF ARRANGEMENT T 020 549 17 22 WWW.RAI.NL/VERGADEREN MANAGEMENT SUPPORT JULI/AUGUSTUS 2012 15 Pagina 14
Pagina 16Interactieve eboek, deze nieuwsbrief of krant is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het converteren naar een online publicatie van internet catalogi.
19:MSM070812 Lees publicatie 20Home