inhoud KLARE TAAL Wat is taal toch leuk. En moeilijk. Stukken moeilijker dan toen we in de prehistorie nog gewoon wezen naar wat we wilden en wat keelklanken uitstootten. ‘Harggh!’ en dan wijzen naar een mammoet die je voor het avondeten wilde. Waarschijnlijk stelden we geen vragen als: ‘Vinden jullie het hier ook zo koud?’ Tegenwoordig wel. En er is iets grappigs mee aan de hand. Je zegt niet wat je zegt. Je vraagt niet hoe je collega’s de temperatuur eigenlijk vinden. Nee nee. Ten eerste laat je door deze vraag al zien dat je het zelf koud vindt. Daarnaast impliceert het nog iets. Je hoopt op instemming van de anderen. En stiekem ga je ervan uit dat een ander zegt: ‘Zal ik de verwarming wat hoger zetten?’ Waarom niet gewoon: ‘Ik heb het koud, wil iemand de thermostaat hoger draaien.’ Inderdaad, zonder vraagteken. Het is een opdracht, verpakt in het vriendelijk knisperend cadeaupapier van de hoffelijkheid. Waarom is het moeilijk te zeggen waar het op staat? Een collega levert te laat zijn spullen aan. Wat zeg je dan? Omzeilend: ‘Geeft niet hoor.’ (Alsof je zelf zeeën van tijd hebt.) Of agressief: ‘Je bent te laat, oenemeloen, kan dat de volgende keer anders?’ Of erger: ‘Hoe kunnen we er de volgende keer voor zorgen dat je wel op tijd levert?’ Griezelig is dat. Hoe kunnen ‘wij’ ervoor zorgen… Alsof je in een gesprek tussen patiënt en minzame psychiater bent beland. Nee, dan lekker direct. ‘Is je kapper dood?’ vroeg ooit collega Nel aan alleenstaande Harry die zijn haar altijd liet groeien tot bijbelse lengte. Hierdoor zag hij eruit als een verstrooide professor, een eigenaardige combinatie van Einstein en Catweazle. Ze vond het onsmakelijk en zoals altijd nam ze geen blad voor de mond. Harry grinnikte schaapachtig. Nel heeft niks met ‘beat around the bush’ zoals ze dat zo mooi in het Engels zeggen, ofwel: om de hete brij heen draaien. Ze zegt waar het op staat, in klare taal en zonder aanziens des persoons. Taal is een sociaal gebeuren, gebonden aan allerlei regels en conventies die nooit worden uitgesproken. Het is iets waarmee we ons onderscheiden van (andere) dieren. We maken er onze wensen en eisen mee duidelijk, twijfels en hoop, instemming en afwijzing. We verpakken er onze boodschap in en hopen dat de ontvanger, onze gesprekspartner, de boodschap oppikt en ernaar handelt. Harry hoefde geen Einstein te zijn om Nels boodschap te ontcijferen. Hij kwam de volgende dag op het werk met een keurig opgeruimd hoofd. Duidelijk geval van geslaagde communicatie: boodschap verstuurd, aangekomen en begrepen. Je kunt natuurlijk je twijfels hebben over haar tone of voice. Maar haar woordkeus loopt in elk geval lekkerder dan: ‘Harggh!’ Veel plezier met dit zomernummer! De redactie: Vera Bot en Mieke Bloemheuvel PRAKTISCH 4 Signaal 20 Tekst - tabel - grafiek Het verhaal achter de cijfers 24 Social media Zakelijk bloggen, iets voor jou? 25 Opzetten Handboek Secretariaat Delen is vermenigvuldigen 28 Argumenteren in teksten en gesprekken Gelijk heb je, maar hoe krijg je het ook? 30 Spelling- & Taaltips Schreeuw niet zo! 31 Vreemdetalentips Achternamen over de grens 32 Softwaretips Taakmanagement in Outlook 34 Appladder 35 Werk & Recht PROFESSIONEEL 8 Samenwerken in een projectteam De positie en rol van de projectassistent 12 Omgaan met lastige collega’s Gelukkig... díe is met vakantie PERSOONLIJK 14 Vijf ergernissen en hoe je ze oplost Mens, erger je niet 16 Relatiemanagement In het hart van de samenleving SERVICE 18 Community 36 boeken 38 Column Huub van Mackelenbergh 38 Colofon MANAGEMENT SUPPORT JULI/AUGUSTUS 2012 3 Pagina 2
Pagina 4Voor mailings, online verenigingsbladen en clubbladen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw uitgaven.
19:MSM070812 Lees publicatie 20Home