SIGNAAL Baan zoeken steeds vaker via social media Bij het zoeken naar een baan wordt steeds vaker gebruikgemaakt van sociale media als Facebook en Twitter. In het eerste kwartaal van dit jaar zei 22 procent van de Nederlandse beroepsbevolking sociale media te gebruiken als ze op zoek gaan naar een baan. Vorig jaar was dat nog 17 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Intelligence Group, gebaseerd op een analyse van 23.599 personen uit de beroepsbevolking. vacaturesites zijn het meest gebruikte kanaal bij het zoeken naar een baan (55 procent). Op de tweede plaats staan open sollicitaties en het eigen netwerk (38 procent), daarna komt de krant 30 procent). Dit in tegenstelling tot 50-plussers; die vertrouwen nog veel op de traditionele kanalen. < Wettelijk minimumloon per 1 juli omhoog Het wettelijk minimumloon bedraagt per 1 juli 1456,20 euro per maand bij een volledig dienstverband. Het bedrag geldt voor werknemers vanaf 23 jaar. De stijging is een gevolg van de koppeling van het wettelijk minimumloon aan de gemiddelde contractloonstijging. < Koninklijk Theater Carré 125 jaar Op 3 december 1887 opende het Koninklijk Nederlandsch Circus Oscar Carré voor het eerst haar deuren. 125 jaar later viert Koninklijk Theater Carré dit groots met een jubileumseizoen. Vijf maanden lang staat het bekendste theater van Nederland in het teken van het 125-jarig jubileum. Er worden voorstellingen speciaal voor Carré ontwikkeld, internationale voorstellingen die alleen in Carré te zien zijn en bijzondere samenwerkingsverbanden tussen verschillende Nederlandse artiesten en muzikanten. Houd www.carre125jaar.nl in de gaten om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen omtrent het jubileumjaar. < De economische waarde van ‘de huisvrouw’ De economische waarde van een huisvrouw bedraagt 112.962 dollar per jaar. Dat is de conclusie van een berekening van Salary.com. Daarbij wordt opgemerkt dat huismoeders een gemiddelde werkweek van 94,7 uur ‘maken’. Vrouwen die naast hun baan ook de zorg voor het gezin hebben, blijken daar per week 57,9 ‘in te steken’! Dat komt volgens de onderzoekers neer op een beloning van 66.979 dollar. Overdreven? Het alternatief is een ‘personele staf’ die al die werkzaamheden zou moeten uitvoeren: wassen, strijken, poetsen, koken, chaufferen en kinderoppas. Tel daar de kosten van een verpleegster, psycholoog en een chief executive bij op. De gemiddelde vergoeding voor al die beroepen komt neer op een uurloon van 17,8 dollar. Maar ook hier heeft de crisis toegeslagen. De economische waarde van deze alleskunner was vijf jaar geleden nog 138.094 dollar. Ook het feit dat meer vrouwen - om het hoofd boven water te houden - buitenshuis zijn gaan werken met als gevolg: minder tijd voor het gezin, heeft z’n invloed op ‘de waarde’, die volgens de Amerikaanse verzekeringssector op 60.000 dollar ligt. Dat weten we dan ook weer! < Run op reiskostencheck De reiskostencheck die de ANWB onlangs lanceerde is al zo’n 100.000 keer ‘gedaan’. ‘Het loopt erg hard, ik denk dat we ermee in de roos schieten’, aldus een woordvoerder. Met de check kunnen forensen uitrekenen hoeveel euro zij er volgend jaar op achteruitgaan. Vanaf dan wordt loonbelasting geheven over de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer, zoals afgesproken in het Lenteakkoord. Volgens de ANWB is de check in 10 procent van de gevallen gebruikt om uit te rekenen hoeveel een treinreiziger erop achteruitgaat. De rest deed de check voor het autoverkeer. < 4 Slecht timemanagement Het grootste gedeelte van de Nederlanders gaat niet efficiënt met zijn tijd om. Daarnaast ervaren veel Nederlandse werknemers een te hoge werkdruk. Dat blijkt uit onderzoek onder 538 respondenten van Springest.nl. Ruim 61 procent van de Nederlanders heeft voor zichzelf geen systeem om prioriteiten te stellen en valt daardoor vaak ten prooi aan de plannen en grillen van anderen. Heb je veel last van klussen tussendoor en ben je slachtoffer van je eigen behulpzaamheid, dan heb je waarschijnlijk moeite met nee zeggen met als gevolg een overvolle mailbox en het uitstellen van taken. Met de volgende tips houd je het nog een beetje in de hand. • Onderschat taken niet; vaak neemt iets meer tijd in beslag dan je vooraf inschat. • Zeg eerlijk en duidelijk wat je wél en niet gaat lukken, zeg eens vriendelijk ‘nee’. Wellicht kun je zaken overdragen of uitstellen? • Houd je bureau opgeruimd en organiseer taken op één plaats. • Behandel vervelende taken als eerst, dat scheelt de rest van de dag energie. • Weeg goed af welke vergaderingen en bijeenkomsten je moet bijwonen. < JULI/AUGUSTUS 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 3

Pagina 5

Heeft u een lesmateriaal, online publisher of e-artikelen? Gebruik Online Touch: onderwijs catalogus van pdf naar online converteren.

19:MSM070812 Lees publicatie 20Home


You need flash player to view this online publication