SAMENWERKEN ERGERNIS Ze komen nogal eens voor. Ze hebben een behoorlijke impact op de sfeer op de werkplek. Ze worden niet altijd op de juiste manier besproken. Niet op de juiste plek, niet met de juiste mensen. Vaak worden ze helemaal niet besproken. Maar ze zijn er altijd. Overal waar gewerkt wordt, overal waar mensen samen aan de slag zijn. Ergernissen. Het aardige van ergernissen is dat de ene partij vindt dat het een ergernis is en de andere partij vindt dat het een rijkdom, een heerlijkheid, een moment van genieten is. Neem bijvoorbeeld de radio op kantoor. De één vindt het heerlijk om Jeroen van Inkel, Giel Beelen of Edwin Evers te horen tijdens het typen van het vergaderverslag. De ander kan zich dan juist niet concentreren en wil dat de storende geluiden verdwijnen. Als de radiokwestie op de afdeling al onderwerp van discussie is, dan moeten er besluiten genomen te worden over héél veel kwesties. Hoe bepalen we of de radio aan mag blijven? Welke zender? Welk volume? Waar staat de radio? Wanneer gaat ‘ie uit? Bij welk lied mag de radio harder? Mogen klanten de radio horen door de telefoon? Kortom: een simpel apparaat als een radio op de afdeling zorgt al voor hoofdbrekens. Al nagedacht over de airco? Het raam open? Luid spreken? Privégesprekken aan de telefoon? Internetten in de baas zijn tijd? Collega’s die weigeren fouten toe te geven en verantwoordelijkheid te nemen? Deadlines en afspraken die niet worden nagekomen? Vieze toiletten? Volle vaatwassers, schoon of vies? Roddelen over elkaar? Onaangename luchtjes, scheetjes of okselstress? Rokers die om de veertig minuten een peuk opsteken in de deuropening en met een wolk sigarettenlucht terugkeren? Luie collega’s? Seksueel getinte opmerkingen? Flauwe moppen? Kunst aan de wand? Misschien zorgt de baas - alleen al door zijn/haar aanwezigheid wel voor ergernis. Tjonge, al met al lijkt het niet echt gemakkelijk om zonder ergernis op het werk te zitten. Maar ach, het is maar voor maximaal veertig uur per week… (Huub van Mackelenbergh) COLOFON Management Support magazine is al negenentwintig jaar het vakblad voor de professionele secretaresse, de managementassistent, de office- en bureaumanager en de directiesecretaresse. Het is een uitgave van Vakmedianet. In zijn redactionele formule richt Management Support magazine zich op de positionering en op de ontwikkeling van het vakgebied van de doelgroep. Tevens ondersteunt het de lezer in haar functie als sparringpartner van de manager. Management Support magazine verschijnt 10 keer per jaar Redactie Mieke Bloemheuvel - mbloemheuvel@vakmedianet-alphen.nl Vera Bot - vbot@vakmedianet-alphen.nl Redactieadres Postbus 4, 2400 MA Alphen aan den Rijn Telefoon: (0172) 46 66 07/46 66 17 Fax : (0172) 42 28 04 Aan dit nummer werkten mee Maarten van Buuren, Els Frigge, Gertjan Groen, Els Kleinlangevelsloo, Arjen Ligtvoet, Marjo van Lijssel, Huub van Mackelenbergh, Roel Peeters, Sander Schroevers, Marianne Smits, Angela Wijers, Judith Winterkamp, Roos Woltering, Marlies Wopereis, Jan Zandstra (illustratie) Vormgeving en opmaak colorscan bv, Voorhout - www.colorscan.nl De Handlangers - www.dehandlangers.nl Druk Senefelder Misset, Doetinchem Uitgever Cas Wegman Marketing Ceesjan de Vos - cdevos@kluwer.nl Advertentie-acquisitie SasKia Bosker Telefoon: (0172) 46 63 89 sbosker@vakmedianet-alphen.nl Irene Verhulst Telefoon: (0172) 46 64 78 iverhulst@vakmedianet-alphen.nl Advertentieplaatsingen worden uitgevoerd overeenkomstig de ‘Regelen voor het Advertentiewezen 1990 Abonnementen Jaarabonnement € 89,- (excl. 6% btw, incl. verzending). Collectieve abonnementen op aanvraag. Abonnementen kunnen tot uiterlijk drie maanden voor aanvang van een nieuw abonnementsjaar worden opgezegd bij Kluwer, Customer Contact Center, Postbus 23, 7400 GA Deventer. Bij niet-tijdige opzegging wordt het abonnement automatisch verlengd. Met vragen kunt u terecht op www.kluwer.nl/klantenservice Digitale abonnementen Dit magazine is ook digitaal verkrijgbaar. Zie: http://digitaal.managementsupport.nl/digitaal.asp? Informatie over abonnementen Kluwer legt uw gegevens vast voor de uitvoering van de (abonnements-)overeenkomst. Uw gegevens kunnen door Kluwer, of zorgvuldig geselecteerde derden, worden gebruikt om u te informeren over relevante producten en diensten. Indien u hier bezwaar tegen heeft kunt u contact met ons opnemen. Op alle uitgaven van Kluwer zijn de algemene leveringsvoorwaarden van toepassing. Deze kunt u lezen op www.kluwer.nl. Verzending en facturering Kluwer bv. Partners Bilderberg Hotels & Restaurants, Conferentiecentrum Woudschoten, KPN, Nespresso, Schoevers en VCK Travel. Auteursrecht voorbehouden Niets uit deze uitgave mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever openbaar worden gemaakt of verveelvuldigd. Op iedere inzending van een bijdrage of informatie zijn van toepassing de Standaard- publicatievoorwaarden van Wolters Kluwer Nederland bv, gedeponeerd ter griffie van de arrondissementsrechtbank te Amsterdam onder nummer 5/2000; een kopie kan kosteloos bij de uitgever worden opgevraagd. ISSN 1382-3590 - Copyright 2012 Management Support magazine. Hoewel aan de totstandkoming van deze uitgave de uiterste zorg is besteed, aanvaarden de auteur(s), redacteur(en) en uitgever(s) geen aansprakelijkheid voor eventuele fouten en onvolkomenheden, noch voor de gevolgen hiervan. 38 JULI/AUGUSTUS 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 37

Pagina 39

Voor relatiemagazines, online onderwijs catalogussen en club bladen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw kranten.

19:MSM070812 Lees publicatie 20Home


You need flash player to view this online publication