RELATIEMANAGEMENT plaatsen van bedrijfslogo’s is bijvoorbeeld verboden door Facebook, tenzij daarvoor betaald wordt. Surf naar de Facebookpagina van het welbekende Coca Cola en vergelijk deze met de website van het bedrijf om te zien wat we bedoelen. De eerste is en blijft een Facebookpagina. Facebook heeft echter ook een drietal zeer duidelijke voordelen ten opzichte van een website. Zou je de bedrijfspagina op Facebook willen gebruiken om nieuws over je bedrijf de wereld in te slingeren, dan kan dat uiterst eenvoudig en zonder enige kennis van webbouwsoftware of een CMS (ContentManagementSysteem). Facebook biedt bezoekers bovendien de gelegenheid zich te abonneren op de bedrijfspagina (Liken, ‘Vind ik leuk’), waarmee nieuwe posts automatisch in de mailbox belanden. Facebook is daarnaast nog eens zo in te stellen dat bezoekers kunnen reageren op posts en op elkaars commentaar. Dat moet je als beheerder dan wel modereren (toestemming geven voor elke nieuwe reactie), want voor je het weet zit een teleurgestelde klant of boze oud-werknemer je pagina vol te kliederen met ongewenste content. En daar word je niet vrolijk van als er ook nog een kern van waarheid in schuilt. Fanpagina/Collegapagina Afhankelijk van de aard van het bedrijf kun je naast de bedrijfspaEEN GOEDE FANPAGINA Wat is een goede fanpagina of hoe maak je een goede fanpagina? Iedereen die op Facebook zit, weet hoe je een pagina moet maken, hoewel de spelregels hiervoor om de haverklap en vrijwel altijd zonder aankondiging (althans buiten de VS) worden gewijzigd. Maar het is allemaal geen hogere wiskunde en je hoeft echt geen raketgeleerde te zijn, getuige ook het enorme aantal anAlfabeten en algehele dombo’s dat zich op de sociale media manifesteert. Wie bij ‘Pagina Aanmaken’ de vanzelf verschijnende stappen volgt, heeft de basis voor elkaar. Wie vervolgens wil aanscherpen, kijkt daartoe op een van de vele tutorials op internet (de ruimte schiet hier tekort), bijvoorbeeld op www.socialmedium. nl/facebook/stappenplan-voor-het-maken-van-je-bedrijfspagina-in-facebook/ of een instructiepagina op Facebook zelf: www.facebook.com/fanpagemaken.nederlands/app_4949752878. Wat volgt, is de content, oftewel de inhoud. Heb je wat te melden, zoals dat bij Management Support per definitie het geval is, dan is het vullen eenvoudig. Het je minder te melden over het eigen bedrijf, dan is het altijd een plan om ontwikkelingen in de eigen branche bij te houden, zodat je een soort nieuwsmedium voor je branche wordt, een plek waar mensen terugkeren, wat weer goede reclame is voor het bedrijf. Wat vooral loont bij het maken van een goede fanpagina of bedrijfspagina: spieken bij de concurrentie, gluren bij de buren, ook in het buitenland. Een gouden regel uit de media, en dus ook de sociale media, is niet voor niets: goed gejat is beter dan slecht bedacht. Tot slot is het nog handig om Facebook te linken aan andere sociale media, zoals LinkedIn en Twitter. De LinkedIn-pagina van bijvoorbeeld Management Support barst van de levendige discussies (die op LinkedIn ook een stuk makkelijker te voeren zijn dan op Facebook), en een Twitterbericht kan eenvoudig worden doorgepubliceerd naar Facebook (en LinkedIn, Hyves…). gina nog een fanpagina maken. Deze is dan voornamelijk bedoeld voor liefhebbers van het product dat je maakt of levert. De directie van een obscuur classificeerdersbedrijf uit Krimpen aan de Lek zal in de regel weinig fans hebben, maar als je een populair modeartikel vertegenwoordigt, heb je alle baat bij een hype (liefst viral) en dus een community die elkaar vertelt hoe geweldig het product wel niet is, zodat er nog meer wordt omgezet. Een voordeel hierbij is dat de focus niet ligt op het bedrijf, maar op het product. Zo willen ABN AMRO, ING, Rabobank en AEGON bijvoorbeeld heel graag dat er veel clusterbommen worden verkocht, want deze bedrijven hebben in 2012 al 125 miljoen euro geïnvesteerd in de fabrikanten van clustermunitie. Tegelijkertijd hangen deze geldschieters hun investeringen liever niet aan de grote klok, want clusterbommen veroorzaken nogal wat dodelijke slachtoffers onder de burgerbevolking (98 procent) in de gebieden waarin ze worden ingezet, waarvan 40 procent kinderen, die onontplofte munitie aanzien voor speelgoed. Niet echt reclame voor je bank. Maar goed. Bij het eerder genoemde ‘Pagina Aanmaken’ kies je voor ‘Merk of product’ of ‘Goed doel of community’, waarbij vooral community interessant is vanwege de eigenschap dat deze is af te schermen voor ongenode gasten, door lidmaatschap pas na goedkeuring van de beheerders toe te staan. Een community of ‘Groep’ is op die manier ook interessant als verzamelplaats voor (oud-)collega’s en medewerkers. Je kunt er ongelimiteerd na-chatten over de laatste bedrijfsborrel, met foto’s, video’s en al, zonder dat iemand buiten de groep weet heeft van wat zich daar allemaal heeft afgespeeld dat het daglicht niet kan verdragen. Is die leuke marketingjongen met de vrouw van de baas betrapt in de bezemkast? Je kunt het hier kwijt zonder dat het meteen aan de fans of zakenrelaties bekend is. < MANAGEMENT SUPPORT SEPTEMBER 2012 19 Pagina 18

Pagina 20

Voor reclamefolders, online onderwijs magazines en magazines zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw flyers.

MSM0912 Lees publicatie 22Home


You need flash player to view this online publication