RELATIEMANAGEMENT Bedrijfs-, fan- of collegapagina Facebook: do’s en don’ts Mark Zuckerberg is 28 jaar oud en heeft 17,5 miljard dollar op de bank staan. Dat betekent dat hij in financieel opzicht iets goed heeft gedaan. Heel goed zelfs. Zuckerberg zette met zijn creatie Facebook echter niet alleen zichzelf op de kaart, maar gaf ook de gewone sterveling de gelegenheid zich aan de wereld te presenteren. En daar kunnen we beroepsmatig best wat mee, want alleen al in Nederland heeft Facebook 6.656.820 gebruikers! Tekst Michiel Heemskerk Wat Facebook is, hoeven we niet uit te leggen. Wat we er bedrijfsmatig mee kunnen mogelijk wel. Nog geen lid? Word dat dan heel snel. En als je al wel lid bent, maar voor de zaak iets wilt, registreer je dan nog eens, en dan goed. Onduidelijk? Surf naar facebook. com. Je komt op de welbekende inlogpagina en logt NIET (!) in met je eigen account, maar maakt een nieuwe. Waarom? Twee redenen. 1. Je wit niet persoonlijk (met al je privégegevens, -contacten en -berichten) geassocieerd worden met het bedrijf. Het gaat niet alle collega’s iets aan wat jij in je vrije tijd doet en die leuke jongen van marketing is helemaal geen leuke jongen (marketingjongens nooit vertrouwen: ze marketen zichzelf ook), maar een glibberige stalker. Later kun je altijd nog lid worden van de Facebook-pagina’s die je zo zelf gaat opstarten. 2. Hoe minder Facebook van je weet, hoe beter. Het verdienmodel van Facebook is handel in persoonsgegevens, en wat je eenmaal prijsgeeft, wordt automatisch eigendom van Facebook en kun je nooit meer terugnemen. Aldus maken we een account aan met een valse naam, geregistreerd op een speciaal voor dat doel aangemaakt gratis e-mailadres (Google, Yahoo, Hotmail) als heel oude man, waarmee het risico op aandacht van glibbers (marketingjongens) en spammers (marketingjongens) wordt geminimaliseerd. Bij alle volgende stappen - meer persoonsgegevens, foto’s - kiezen we ook gewoon voor ‘overslaan’. Account voor elkaar, dan het volgende. Surf naar www.facebook.com/pages en klik op Pagina Aanmaken. Aldaar kun je kiezen uit ‘Lokaal bedrijf of lokale plaats’, ‘Bedrijf, organisatie of instelling’, ‘Merk of product’, ‘Artiest, band of be18 kende persoon’, ‘Amusement’, ‘Goed doel of community’. Het hangt nu even af van het soort bedrijf waarvoor je werkt of je optie één of twee kiest. Optie één biedt de mogelijkheid tot het invoeren van allerlei contactgegevens - geschikt voor een bedrijf met één vast adres en bijvoorbeeld openingstijden, optie twee laat dat in het midden en is meer geschikt voor algemene bedrijfsinformatie Facebook vraagt een foto (te kiezen vanaf de eigen website) neemt het profiel over van de eigen website (eventueel te wijzigen) en vraagt meteen om ‘vrienden’ uit te nodigen. ‘Vrienden’ mogen we in dit geval interpreteren als klanten/relaties en die kunnen dan ook bij deze worden uitgenodigd voor deze bedrijfspagina. Vergeet niet even op de ‘Vind ik leuk’-knop te drukken, dan verschijnt de bedrijfspagina ook op je persoonlijke pagina, waarmee je inlogt op Facebook. Bedrijfspagina Nu even het onderscheid maken tussen bedrijfspagina en fanpagina. De bedrijfspagina is bedoeld voor de buitenwereld en ook zichtbaar voor de hele buitenwereld. Met de bedrijfspagina wil je iets over je bedrijf vertellen. Normaal gesproken doe je dat via de website van het eigen bedrijf, maar die moet je dan wel hebben, en die moet nog gevonden worden ook, wat nog best inspanning vereist van de persoon die verantwoordelijk is voor de SEO (Search Engine Optimization ofwel: zoekmachineoptimalisatie) aangezien het Nederlandse gedeelte van het internet iets meer dan 640 miljoen pagina’s telt! Facebook heeft een belangrijk nadeel ten opzichte van een eigen website: je kunt je pagina niet inrichten/vormgeven hoe je zelf wilt en een bepaalde huisstijl zal goeddeels verloren gaan. Het zomaar SEPTEMBER 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 17
Pagina 19Voor maandbladen, online weekbladen en onderwijsmagazines zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw spaarprogramma.
MSM0912 Lees publicatie 22Home