RELATIEMANAGEMENT wijn cadeau heeft gedaan, ga dan voor het ‘stripje’ zoals ik al zei. Of koop een mooie stift (in goud of zilver) waarmee je de achterkant van de fles ‘decoreert’. In beide gevallen personaliseer je wat je geeft.’ niets uit. Voor een rode wijn in de prijsklasse 7 à 8 euro is het zelfs een uitstekende oplossing, die moet je immers binnen maximaal twee jaar genuttigd hebben. Sterker nog: een op de acht flessen heeft niet eens een kurk. En dat is ook weer goed voor het milieu. De productie van kurk kost -tig bomen. Dus een schroefdop of een kunststof kurk is helemaal niet gek en zegt niets over de kwaliteit van de wijn.’ Gepersonaliseerd ‘Helemaal af maak je het met een kaartje ‘aangeboden door…’ en ‘ter ere van…’ Of plak een klein stripje op de achterkant van de fles met de naam van je bedrijf en bij welke gelegenheid de relatie de wijn heeft ontvangen. Zo wordt de relatie weer aan jouw bedrijf herinnerd als hij de fles ‘ontkurkt’.’ Je ziet ook nogal eens wijn voorbijkomen met een ‘eigen’ etiket van het bedrijf. ‘Nooit doen’, is het advies van Bert. Dat is zo jammer van het oorspronkelijke etiket van een mooi wijnhuis. Als je wilt dat de ontvanger na twee maanden nog weet wie hem de Over personaliseren gesproken. Welke wijn geef je aan een man en met welke wijn doe je vrouwen een plezier? Bert: ‘Ik denk dat je voor een man eerder voor ‘rood’ gaat dan voor een vrouw? Een vrouw doe je in mijn ogen tegenwoordig een groot plezier met een witte wijn of zelfs een mooie Rosé. Een frisse Rosé van een jong jaar, een Provence bijvoorbeeld.’ Een Rosé? ‘Jazeker’, beaamt Bert. We hebben tegenwoordig prachtige Rosé’s tot wel 120 euro. Dat zou je er vroeger nooit aan uitgeven.’ Maar is tegenwoordig de Prosecco niet ‘hot’? ‘Als je kiest voor een Prosecco, mag je wel gaan voor een héle goede ‘bubbel’ en je goed laten informeren. Er zijn tegenwoordig meer slechte Prosecco’s dan goede.’ Dat kan ik alleen maar beamen. Mijn maag heeft zich ook wel eens samengeknepen na een ‘lekkere’ Prosecco! Het oog wil ook wat Tot slot nog iets over de verpakking. Bert: ‘Ga alsjeblieft voor een mooie doos of een mooi kistje. Niet voor een zak met een sliertje met een krulletje erin. Vergelijk het maar met een bos bloemen. Als je iemand een bloemetje cadeau doet, pluk je geen bosje langs de kant van de weg maar ga je naar de bloemist voor een mooi boeket. Onthoud dus dat je een goede Bordeaux of een mooie Italiaan in de verpakking cadeau doet die past! En… ook niet onbelangrijk: voorzie de wijn die je cadeau doet van achtergrondinformatie: waar komt de wijn vandaan, bij welk gerecht kan hij het beste gedronken worden? Dáár hebben mensen iets aan!’ < TIPS • Verdiep je in de persoon aan wie je de wijn gaat geven; is het een alledaagse consument of is het een kenner? • Als je zeker weet dat iemand de wijn niet op waarde weet te schatten, doe hem dan liever zes flessen à 5 euro cadeau in plaats van 2 flessen à 15 euro. • Doe de wijninkopen bij een goede leverancier; die geeft je productinformatie. • Plak een subtiel stickertje achterop de fles met ‘aangeboden door…’en ‘ter gelegenheid van … Plak in geen geval iets over het etiket. • Geef bij de wijn ook achtergrondinformatie; waar komt de wijn vandaan? Bij welk gerecht kun je hem het beste drinken? • Een mooi etiket of mooie fles is geen synoniem voor kwaliteitswijn. Laat je daar niet door verleiden. • Wees voorzichting met je wijnvoorraad. Wijn bewaren doe je beperkt; liggend, donker en bij voorkeur geconditioneerd. Dat lukt je niet in je kast op kantoor! Beperk dus ook de voorraad. Advertentie Pagina 16

Pagina 18

Scoor meer met een online shop in uw club bladen. Velen gingen u voor en publiceerden nieuwsbrieven online.

MSM0912 Lees publicatie 22Home


You need flash player to view this online publication