OFFICEMANAGEMENT Keus in grafische branche steeds groter Goede drukker adviseert over juiste drukwerk Drukwerk is er in vele soorten, maten, kwaliteiten en prijzen. Hoe pak je het aan als je een folder of een huisstijlset met visitekaartjes, briefpapier en enveloppen moet laten drukken? De keus in drukwerkland is groot en groeit nog steeds. Uiteraard kun je alles uitbesteden aan een reclamebureau. In dit artikel gaan we ervan uit dat je het zelf oplost. Daarbij is jouw ervaring met drukwerkbegeleiding leidend. Tekst Marcel Carpay - www.doprobedrijfspublicaties.nl Om te beginnen bepaal je welk type drukwerk nodig is. Gaat het om een brochure, een direct mailing, visitekaartjes, offertemappen, uitnodigingen enzovoort. Aan de hand daarvan kies je het papier. Ook dat is er in soorten en maten. Afwijkende papierformaten beïnvloeden de prijs. Bij een afwijkend formaat betaal je namelijk ook voor het afgesneden papier. Let bij bijvoorbeeld een direct mailing op het gewicht. Iets minder zwaar papier kan schelen in de portokosten. En kies je voor offsetdruk of digitaal? Ook dat heeft effect op de prijs... en soms ook op de kwaliteit. Offset of digitaal De keus tussen offset of digitaal hangt af van het formaat en de hoeveelheid. Offset gebeurt op een pers met platen en drukinkten. Digitaal drukken werkt hetzelfde als een laserprinter. De kwaliteit is beduidend hoger en het biedt meer mogelijkheden. Zo kun je je mailingen bijvoorbeeld personaliseren. Het maximaal haalbare formaat is meestal A3. Tot een oplage van 500 à 1000 stuks kan digitaal drukken prijstechnisch interessant zijn. Boven dat omslagpunt is offset voordeliger. De drukkerij Voor drukwerk heb je een drukkerij nodig. Hoe vind je de juiste partij? Dat kan via je netwerk, op basis van goede ervaringen van anderen of al googelend. Op internet duiken aanbieders op van (meestal) goedkoop drukwerk. ‘Je kúnt er goede kwaliteit krij34 gen, maar dan moet je wel weten wát je bestelt en bij wie. Advies krijg je doorgaans niet en afstemming over kleurproeven is niet mogelijk’, schetst drukwerkintermediair Kristian Eekhof van DROPinMEDIA de voors en tegens van onlinedrukkerijen. Een goede drukker adviseert over papiersoorten en gramsgewicht, veredeling en afwerking (zie kader Lesje drukkerslatijn). Hij kan ook dummies samenstellen, zodat je vooraf een indruk krijgt hoe het bestelde product er later uitziet. 7 OF 11 KEER VOUWEN • Het woord papier is afkomstig van de cypergrassoort Cyperus papyrus, die groeit langs de Nijl in Egypte. • Circa 11 procent van het wereldwijd gekapte hout is bestemd voor papier. In Nederland wordt 75 procent van het papier gemaakt uit oud papier, de resterende 25 procent uit houtvezels. • Om 200 kilo papier te maken is 500 Kwh nodig. Op die hoeveelheid energie draait een desktopcomputer 5 maanden continu en brandt een lamp van 60 watt zelfs een jaar lang. Een vel papier kun je normaliter 7 keer vouwen. De Mythbusters kwamen tot 11 keer met een vel papier ter grootte van een voetbalveld. PAPIER: VAN A10 TOT A0 De standaardpapierformaten in de drukkersbranche, lopen op van A7 t/m A0. De door de Duitser Ostwald bedachte reeks begint overigens bij A10 (26 x 37 millimeter). De regel is dat elk groter formaat de dubbele oppervlakte van het voorgaande omvat. • A7 - 74 x 105 mm • A6 - 105 x 148 mm • A5 - 148 x 210 mm • A4 - 210 x 297 mm • A3 - 297 x 420 mm • A2 - 420 x 594 mm • A1 - 594 x 841 mm • A0 - (Abri-formaat): 841 x 1189 Combineren Heb je voldoende tijd voor het traject, overleg dan of je drukwerk kunt combineren. Het kan lucratief zijn om de bedrijfsbrochure en een complete huisstijlset in één order samen te voegen. Elke drukkerij zal proberen de persen zo economisch mogelijk vol te plannen. Bijkomend voordeel is dat je er zeker van kunt zijn dat de kleuren van al jouw drukwerk er hetzelfde uitzien. Overigens kun je voor de uniformiteit in huisstijl beter niet per opdracht van drukker wisselen, zelfs al is ‘ie goedkoper. De een kan op zijn drukSEPTEMBER 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 33

Pagina 35

Voor archief, online lesboeken en clubbladen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw weekbladen.

MSM0912 Lees publicatie 22Home


You need flash player to view this online publication