ACCOMMODATIES Checklist voorzieningen ✓ parkeergelegenheid Het aantal parkeerplaatsen, maar ook de loopafstand van de parkeerplaats naar de locatie en eventuele parkeerkosten (parkeren in het centrum) spelen hierbij een rol. ✓ Toegankelijkheid voor invaliden Denk aan liften, breedtes van deuren en invalidentoiletten, of de aanwezigheid van bijvoorbeeld een golfkarretje bij grote loopafstanden.| ✓ Snelheid logistiek gasten Is de routing van het gebouw zodanig dat de gasten (bij binnenkomst) vloeiend kunnen doorlopen of zijn er factoren die een snelle doorstroom belemmeren? Is het nodig en mogelijk om de doorstroom zo te reguleren dat dit geen problemen oplevert? (= ‘crowd control’) ✓ Voldoende garderobefaciliteiten ✓ Voldoende toiletten ✓ huiscateraar(s) of eigen keuze Veel locaties hebben een eigen ‘keuken’ of werken met één of enkele vaste cateraars, zogenaamde ‘huiscateraar(s)’. Het is soms - in overleg - wel mogelijk om toch een ‘eigen’ cateraar in de arm te nemen. Meestal moet de huiscateraar dan worden uitgekocht (in de vorm van een percentage van de cateringomzet of een vast bedrag). ✓ Werkruimte catering Is er een ruimte die als pantry voor de catering kan dienen of kan deze ruimte worden gecreëerd? ✓ Stroomvoorzieningen en (stromend) water Zijn er voldoende stroomvoorzieningen en water voor de catering. Is er stroom in de nabijheid van het podium of andere plaatsen waar optredens plaatsvinden? Is het inhuren van een aggregaat nodig? ✓ Aanvoer goederen vooraf en tijdens het evenement Is aan- en afvoer van goederen goed mogelijk vooraf, maar ook tijdens het evenement zonder dat de gasten hier hinder van ondervinden? Zijn er eventueel (goederen)liften en passen alle materialen hier wel in? ✓ Kleedruimtes Welke ruimtes kunnen aangewend worden als kleedruimte voor entertainment, sprekers et cetera? ✓ Verlichting Is er goede (sfeer)verlichting en is er op het parkeerterrein en de aanlooproute voldoende licht? ✓ Reguliere bezoekers Heeft de locatie te maken met reguliere (dag)bezoekers (bijvoorbeeld bij musea, kerken en attractieparken). Wat is hiervan de inMANAGEMENT SUPPORT OKTOBER 2012 vloed op bijvoorbeeld opbouwtijden of de mogelijke aanvangstijd? ✓ Opbouwdag/afbouwdag Als er veel opbouwwerkzaamheden moeten plaatsvinden kan het nodig zijn de locatie al een dag (of zelfs meerdere dagen) van tevoren en/of na afloop te huren. ✓ Exclusiviteit Heb je op de dag van het evenement het ‘alleenrecht’ op de locatie of vinden er meerdere evenementen tegelijk plaats in het gebouw? ✓ Podium Is er een podium aanwezig of mogelijkheid tot het plaatsen van een podium? ✓ Dansvloer Is er voldoende ruimte voor een dansvloer? Is de aanwezige vloer hiervoor geschikt of moet hiervoor een aparte vloer gelegd worden? ✓ Akoestiek Heeft de locatie een goede akoestiek voor de activiteiten die er plaats zullen vinden? Een kerk vraagt bijvoorbeeld om speciale geluidsvoorzieningen. ✓ Bij presentaties/seminars/congres/vergaderingen Bij zakelijke bijeenkomsten kunnen factoren als voldoende daglicht, de mogelijkheid tot verduisteren, luchtverversing/airconditioning, omgevingslawaai en ontspanningenmogelijkheden een rol spelen. ✓ Bij feestavonden Bij feestavonden kunnen de uiterlijke eindtijd en het toegestane geluidsvolume van belang zijn. ✓ Leverings- en betalingsvoorwaarden Welke algemene voorwaarden, annulerings- en betalingsvoorwaarden zijn van toepassing? ✓ Hotelkamers Zijn hotelkamers onderdeel van de locatie of te boeken in de directe omgeving ervan. ✓ MVO-beleid Voor steeds meer evenementen een belangrijke eigenschap van een locatie: de mate waarin maatschappelijk verantwoord wordt ondernomen en dus in hoeverre de uitstoot van CO2 wordt beperkt. Steeds meer evenementen zijn ‘maatschappelijk verantwoord’. ‘Groene’ locaties zijn herkenbaar aan de Green Key. 19 Pagina 18
Pagina 20Scoor meer met een e-commerce shop in uw kranten. Velen gingen u voor en publiceerden tijdschriften online.
MSM1012 Lees publicatie 23Home