CURIOSA 30 jaar Management Support magazine Uit de oude doos In het eerste nummer van de Secretaresse Nieuwsbrief - zoals dit blad toen nog heette - dd. oktober 1983, schreef de redactie dat er behoefte was aan een vaktijdschrift voor secretaressen in Nederland. En die stelling is boven verwachting bewezen. Na het verschijnen van ‘Jaargang 1, nummer 1’ telde de Secretaresse Nieuwsbrief al 1000! abonnees. Bij het ter perse gaan van het tweede nummer was de tel niet meer bij te houden en de redactie concludeerde: ‘Secretaressen in Nederland nemen hun vak serieus, en willen aangesproken worden op hun professionaliteit. Een goed vaktijdschrift is daarbij een belangrijke ondersteuning’, aldus de toenmalige redactie Ruud Bakker en Michael van Os. Tekst Mieke Bloemheuvel De huidige redactie constateert dat die mening anno 2012 niet is veranderd. Secretaressen nemen hun vak nog steeds serieus, willen nog steeds aangesproken worden op hun professionaliteit en vinden ‘hun’ vaktijdschrift nog steeds een belangrijke ondersteuning in hun huidige werkzaamheden. Lag jij dertig jaar geleden nog in de wieg? Dan denk je misschien ‘waar gáát dit over’, want natuurlijk gaat het er op de werkvloer anders aan toe dan 30 jaar geleden. De emancipatie stond nog in de kinderschoenen, computers waren nog lang geen gemeengoed, ‘elektronische post’ was een utopie en laptop of tablet? Nooit van gehoord, terwijl we anno 2012/2013 volledig met de handen in het haar zitten als een van deze systemen het af laat weten. Nu zijn wij niet zo van het terugkijken; we kijken liever vooruit. Maar al bladerend in ons omvangrijke archief van maar liefst bijna 300 edities (die hebben we overigens niet allemaal doorgespit) kwamen we onderwerpen tegen die ook nu nog een bepaald actualiteitsgehalte hebben. Wil je weten wat jouw collega-secretaressen die in 1983 tussen de 20 en de 25 jaar waren, toen ook al belangrijk vonden in hun werk? Wij selecteerden een paar onderwerpen en stelden deze bloemlezing samen. Kijk en vergelijk! Carrière en salaris anno 1983 ‘Loopbaanplanning móet - ook voor secretaressen’, aldus de toenmalige staatssecretaris van Sociale Zaken - Annelien Kappeyne van de Coppello. ‘De leiding van bedrijven en instellingen moet een dusdanig modern personeelsbeleid voeren dat alle personeelsleden, dus ook secretaressen, de mogelijkheid wordt geboden carrière te maken. Maar helaas... zo’n beleid komt thans maar zeer zelden voor, terwijl de zaak bij bedrijven, organisaties en de overheid zonder deze vrouwen absoluut in het honderd lopen’, aldus de staatssecretaris. Secretaressen zijn onmisbaar, ik denk niet dat je die functies kan opheffen!’ Het bezigen van de term ‘ontsecretaressen’ zou in die tijd dus misschien wel net zo erg zijn geweest als ‘vloeken in de kerk’. De functie van secretaresse werd in die tijd niet zo erg hoog gehonoreerd. ‘Daarvan ligt de schuld ook een beetje bij de secretaressen zelf’, aldus mevrouw Hogen Esch-Rundervoort, begeleider van de Nederlandstalige secretaressen bij de toenmalige EG in Brussel. ‘Zij hebben zich jarenlang te veel op hun baas gericht en zich vaak niet gerealiseerd dat ze gewoon werknemer zijn, dat ze zich voor de opbouw van hun functie op het bedrijf moeten richten. Niet op hun baas. Als een bedrijf het rendement in de functie ziet, gaat het vanzelf meer betalen.’ En zo is het! 28 OKTOBER 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 27

Pagina 29

Heeft u een reclamefolder, youcanflip of e-onderwijs catalogi? Gebruik Online Touch: weekblad online bladerbaar publiceren.

MSM1012 Lees publicatie 23Home


You need flash player to view this online publication