RELATIEMANAGEMENT De beste wensen! Met de decembermaand in aantocht is het weer tijd om te denken aan kerstkaarten en nieuwjaarswensen voor medewerkers en relaties. Met een beetje pech is hiervoor binnen jouw bedrijf beleid, ofwel: je krijgt een lelijke voorgedrukte kaart met saaie tekst om uit te delen. Dat kan anders en beter. Tekst Michiel Heemskerk Menig managementassistent kan erover meepraten: de flessen of zelfs kisten wijn die in december dagelijks per koerier bij de postkamer worden bezorgd ter attentie van de directie. Vermoedelijk heb jij er evenveel laten bezorgen, afhankelijk van de positie van het bedrijf ten opzichte van de relatie. Je zit wat dat betreft op de juiste plek, want de baas snapt ook wel dat hij geen vrienden maakt met zijn medewerkster als hij álle flessen mee naar huis neemt, en zal vast een doosje achterlaten. De overige medewerkers zullen er veelal bekaaid vanaf komen, met mogelijk een fles azijn van de kiloknaller. In elk geval geen Chateau Lafite 1787. In deze tijden van crisis draait alles maar om één ding: geld. Gaan we dus kerstkaarten of nieuwjaarswensen versturen, dan zal daarvoor waarschijnlijk een beperkt budget beschikbaar zijn. Dit budget zal in sommige gevallen best nog substantieel zijn, want de directie wil bij zijn relaties niet overkomen als een cheapo. Moeten we versturen en hebben we de vrije hand, dan biedt internet uitkomst. Papier De aloude PTT is allang ter ziele, maar natuurlijk is daar nog PostNL, en die is meer dan bereid om je papieren kerstkaarten door de brievenbus van alle geadresseerden te gooien. Sterker: het bedrijf draait zo goed als geheel op kerstkaarten, want vrijwel alle communicatie gaat tegenwoordig via e-post. Papieren kerstkaarten hebben nadelen en voordelen. Een nadeel is dat ze geld kosten - aanschaf en versturen - een voordeel is dat je ze kunt ophangen en dat ze dus door meerdere personen bekeken en bewonderd kunnen worden, en dat je daarmee nostalgische gevoelens kunt oproepen aan de tijd dat geld nog niet voor alles ging. Een nadeel is dat je ze stuk voor stuk moet adresseren, een voordeel is dat er persoonlijke groeten van meerdere personen op passen. Een voordeel van de kosten is ook weer dat je niet voor cheapo wordt aangezien. Wil je dat echt goed doen, dan surf je bijvoorbeeld naar www.goededoelenkaartje.nl/kerst-wensen. Daar heb je de mogelijkheid om geheel geautomatiseerd kerstkaarten te (laten) versturen die bovendien een goed doel steunen. Want: van elke kaart die je stuurt, gaat € 0,50 naar een door jou gekozen goed doel. Denk daarbij aan Amnesty International, Artsen zonder Grenzen, Hartstichting, Natuurmonumenten, Warchild, WWF etc., of alle geselec26 teerde goede doelen bij elkaar. Alles wat je een warm hart toedraagt tenzij je toevallig wapenfabrikant bent, zeg maar. In het kort • Je kiest een kaart uit de zeer uitgebreide collectie in de sferen Kerst, Kerst-leuk, Kerst-modern, Kerst-traditioneel, Kerst-zakelijk of Nieuwjaar, of maakt zelf een kaart door een afbeelding of foto te uploaden (bijvoorbeeld van het voltallige personeel voor een kerstboom of de directeur op een kalkoen met een elandgewei op z’n kop, of omgekeerd). • Je bewerkt de voorkant van de kaart met kaders, figuren en teksten. • Je past de achterkant aan. Kerstwensen of whatever. • Versturen! Er kan een adressenbestand worden geüpload, waarna de kaarten automatisch worden verzonden. Uiteraard kunnen de kaarten ook eerst naar het eigen adres worden verstuurd, voor een echt persoonlijk tintje. • Betalen en klaar; van € 1,79 per stuk (enkele postkaart, 148 x 105 mm) inclusief porto, tot iets minder dan een tientje per kaart (dubbele wenskaart + envelop supergroot, 297 x 210 mm). Een vermogen? Alles bij elkaar wel ja, maar de relatie weet vanaf € 1,79 wel dat jouw bedrijf niet alleen bereid is te investeren in een goede relatie, maar óók in goede doelen. En als er iets past bij de kerstgedachte, is het dat wel. Toch? Er zijn (veel) andere websites waar je kerstkaarten kunt versturen of alleen bestellen. Ook andere die goede doelen steunen. Google.. en ‘gij’ zult vinden. Digitaal Wie het bovenstaande heeft begrepen, snapt dat er eigenlijk maar één manier is om weg te komen met een e-card, en dat is een ecard voor het goede doel. Waarvoor je dus betaalt! Met als begunNOVEMBER 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 25

Pagina 27

Interactieve internet handleiding, deze club blad of weekblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van digitale nieuwsbrieven.

MSM1112 Lees publicatie 24Home


You need flash player to view this online publication