boeken HET GROOT COMPLIMENTENBOEK Van afbrandcultuur naar complimentencultuur Wist jij dat de eerste 20 minuten van je dag grotendeels je stemming bepalen? Een gemiddeld mens heeft ongeveer 60.000 gedachten per dag. Dit komt neer op ongeveer één gedachte per seconde gedurende elk uur dat we wakker zijn. Van die 60.000 gedachten blijkt 80 procent negatief te zijn. Dat komt neer op 45.000 negatieve gedachten per dag! Een groot deel hiervan gaat over onszelf en heeft een nadelige invloed op ons lichamelijke en emotionele welzijn. Deze wijsheid hebben we niet van onszelf maar komt naar voren uit onderzoek van Daniel Amen, een beroemde psychiater en brain-imaging-specialist. Hoe je deze gedachten en het verloop van je dag (en die van anderen) een positieve(re) draai kunt geven? Door de dag positief te beginnen! Dat doe je om te beginnen met een compliment aan jezelf! Sla krant en nieuws de eerste 20 minuten nog maar even over (het merendeel is toch somber). Begin je (werk)dag met het versturen van complimenten aan drie personen. Door dit zo vroeg te doen is jouw compliment ook een van de eerste berichtjes die zij ontvangen. Jouw compliment is weer van invloed op het verdere verloop van hun dag. Zo zou de wereld er stukken beter uitzien! Nu zijn we niet allemaal even bedreven in het maken van complimenten. Het is nog steeds geen vanzelfsprekendheid om elkaar dagelijks de nodige positieve aandacht te geven. We vinden het moeilijk, stellen het uit of laten het maar helemaal achterwege omdat we bang zijn dat ons compliment wel 36 eens verkeerd begrepen kan worden. Vooral een compliment aan je manager wordt nog wel eens in twijfel getrokken. Niet eens zozeer door de manager zelf, wél door collega’s. Het woord ‘slijmbal’ is soms snel gevallen. Als de ‘slijmbal’ namelijk door zijn hielengelik van alles voor elkaar zou krijgen bij de baas, ontstaat ongelijkheid. En dát kan weer leiden tot jaloezie en onderlinge competitie. Denk maar aan een secretariaat met meerdere secretaressen. Als de een een compliment krijgt en de ander niet, leidt dat tot scheve gezichten en wordt het secretariaat een slangenkuil. En daar zitten managers nou net niet op te wachten, terwijl het krijgen van waardering de diepst menselijke behoefte is, aldus William James (18421910), Amerikaans psycholoog en Harvardprofessor. Daar valt tot op de dag van vandaag niets op af te dingen! Het is heerlijk als iemand je laat weten dat je er goed uitziet of dat je een prima prestatie hebt geleverd. Complimenten zijn altijd welkom. Als we met het uitdelen ervan niet zo zuinig zouden zijn, zou Nationale Complimentendag (1 maart) helemaal niet nodig zijn. Toch ligt het niet alleen aan anderen als je maar zelden een compliment krijgt; je zult er zelf ook iets aan moeten doen. Als anderen niet weten wat jouw successen zijn, kunnen ze je er ook niet voor prijzen. Soms moet je dus bewust vissen naar complimentjes. Ook dat is een kunstje dat je onder de knie kunt krijgen, zonder op een doorgeslagen ijdeltuit te lijken. Hoe dat werkt staat allemaal te lezen in Het Groot Complimentenboek. Hoe je een goed compliment geeft, er een ontvangt en valkuilen vermijdt, vertellen lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk en waarderingsexpert Hans Poort vliet je in dit mooie, dikke boek. Je hoeft het boek niet achter elkaar uit te lezen maar... wij waren er in begonnen en het scheelde niet veel! Een aanrader! Én een mooi cadeau (Sinterklaas...? Kerstmis...?) (MB) < Titel: Het Groot complimentenboek Auteurs: Frank van Marwijk & Hans Poort vliet Uitgever: Haystack ISBN: 9 789461 260376 Prijs: €24,95 Management Support magazine Digitaal anagement Support Maga is nu ook digitaal te verkrijgen. angt eact hede en tijdschrift maar dan op je beeldscherm! De voordelen op een rij: n Nu volledig geschikt voor je iPad en tablet n Direct beschikbaar bij verschijning n Scannen op interessant nieuws n Doorzoekbaar op trefwoord n Automatisch je eigen archief n Interactief bladeren Meer informatie of inschrijven? Of ga naar: www.managementsupport.nl/ digitaalmagazine NOVEMBER 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 35
Pagina 37Scoor meer met een webwinkel in uw presentaties. Velen gingen u voor en publiceerden catalogussen online.
MSM1112 Lees publicatie 24Home