OP DE WERKVLOER Er zit een luchtje aan Beste Roos, Een tijdje geleden ontving ik op kantoor een anonieme mail waarin ik werd gewezen op mijn - kennelijk hinderlijke - luchtje. Ik ben een rookster, maar heb hygiëne hoog in het vaandel staan en ruik liever naar rolf/">viktor-rolf/">parfum dan naar sigaretten. Maar blijkbaar ben ik te kwistig en heeft de hele afdeling last van mijn rolf/">viktor-rolf/">parfum. Ik voel me ontzettend opgelaten maar ben ook zeer teleurgesteld in m’n collega’s. Kennelijk heeft niemand van mijn collega’s het lef mij persoonlijk aan te spreken en te vertellen dan men er last van heeft. Ik heb overigens net gedaan of m’n neus bloedde en het aan niemand gemeld. Aan wie zou ik dat moeten doen als ik niet eens weet wie de mail heeft verstuurd. Wat moet ik doen? Groet Ria Beste Ria, Ik kan me je gevoelens goed voorstellen. Zo’n mail verwacht je natuurlijk niet in je inbox en het is niet leuk om te horen dat je collega’s vinden dat je onprettig ruikt. Je vraagt je af wat je moet doen! Mijn eerste tip is meteen de lastigste: probeer je gekwetste ego opzij te zetten en de situatie vanuit een ander perspectief te bekijken. Blijkbaar is er iemand die vindt dat je te veel rolf/">viktor-rolf/">parfum gebruikt en het lastig vindt je dit rechtstreeks te vertellen. Tegelijkertijd vindt deze persoon wel dat je het moet weten. Een anonieme melding getuigt dan misschien niet van het meeste lef, hij of zij vindt je in ieder geval de moeite waard om je feedback te geven. Dit soort indirecte mededelingen aan het adres van iemand anders doen we veel vaker dan we zelf denken, bijvoorbeeld als we roddelen, of ons beklag doen bij de baas over onze collega’s. We noemen dit subassertief gedrag; we willen wél ons ei kwijt, maar omdat we de relatie goed willen houden en de ander niet willen kwetsen, durven we dit niet face-to-face te doen. Wat we hierbij over het hoofd zien, is dat het risico dat we de relatie uiteindelijk schade berokkenen groter is. Als negatieve berichten ons op een andere manier bereiken, zijn we beledigd en vragen ons af waarom diegene niet de moed had het ons ‘in ons gezicht’ te vertellen. Omdat het ontzettend eng is dus, en we bang zijn voor de gekwetste, boze of verdedigende reactie van de ander. Feedback geven is en blijft voor veel mensen ontzettend lastig. Ik adviseer je iemand in vertrouwen te nemen. Dit kan een collega zijn die je volledig vertrouwt of anders iemand van personeelszaken (die heeft zwijgplicht). Misschien weten zij er via het geruchtencicuit van, en weten van wie de mail afkomstig is, of dit kunnen achterhalen. Je zou het gesprek met deze perso(o)n(en) kunnen aangaan en met rechte rug aan kunnen geven dat je liever had gewild dat ze het je persoonlijk hadden verteld, maar dat je blij bent dat je het nu weet en dat je graag met ze op zoek gaat naar een oplossing. Op deze manier lever je meteen een bijdrage aan het open karakter van de werkvloer en geeft het goede voorbeeld: elkaar rechtstreeks aanspreken (hoe lastig dat ook is) zorgt voor oplossingen en onderling vertrouwen. < Roos Woltering is psycholoog en houdt zich als trainer en coach bezig met het ontwikkelen van mensen op de werkvloer. Zij geeft workshops en trainingen en ontwikkelde een coachingsprogramma voor de jonge carrièrevrouw. (www.rooswoltering.nl) MANAGEMENT SUPPORT NOVEMBER 2012 Congres- & Vergadercentrum Domus Medica is dé congres- en vergaderlocatie in het hart van Nederland, aan de rand van Utrecht. Dé logische keuze voor uw vergaderingen, recepties en congressen. Kwaliteit, professionaliteit en oog voor detail zijn onze speerpunten en zorgen ervoor dat u geniet van een perfecte bijeenkomst in een inspirerende omgeving. 19 congres- & vergaderzalen. De grootste zalen zijn onderling te combineren en dus multifunctioneel inzetbaar. Het Auditorium biedt ruimte aan 350 gasten. Alle zalen hebben een moderne uitstraling, klimaatbeheersing en zijn voorzien van alle gemakken. Antwoorden contaminatietest Taalkwesties van pagina 28 1. Het lijkt alsof = het lijkt of en het is alsof 2. tegen het licht = tegen de achtergrond van en in het licht van 3. Plotsklaps = plotseling en eensklaps 4. overnieuw = over en opnieuw / bedroevend gesteld = is bedroevend en is droevig gesteld 5. was te wijten aan = de vertraging was te wijten aan … en de oorzaak van de vertraging was … 7. Er mist = er ontbreekt en ik mis 8. irriteren zich = ergeren zich en veel medewerkers zijn geïrriteerd 9. uit te printen = uit te draaien en te printen 10. beseffen ons = realiseren ons en beseffen Uitwerking Taaltest Spelling- en Taaltips van pagina 30 1. De leraar zei dat de jongen straf had gekregen als het incident tijdens de les was gebeurt/gebeurd. 6. ervoor gekozen … willen = wij hebben ervoor gekozen ons niet in te schrijven … en wij willen ons niet inschrijven … 2. ‘Ik begrijp niet waarom dat altijd gebeurt/gebeurd als ik het heel druk heb’, verzuchtte Marit. 3. ‘Het houd/houdt je van de straat’, zegt mijn vader altijd. 4. Mariska riep: Houd/houdt je het nu al voor gezien? 5. Wat houd/houdt je tegen? 6. Je bekend/bekent misschien niet graag dat je soms heel ongeduldig kan zijn. 7. Wat bekend/bekent is, vinden we meestal het prettigst. 8. Ik geef niet graag toe dat dat ook in onze straat gebeurt/gebeurd. 9. Wie bekent/bekend dat hij hieraan heeft meegedaan? 10. Dat verantwoord/verantwoordt je niet door te zeggen dat je haast had. 11. Hij bekend/bekent dat hij niet bekend/bekent is met dat onderwerp. 12. ‘Waarom word/wordt je dat nou kwalijk genomen?’, riep Maarten verontwaardigd. 13. Pas op! Ze rijd/rijdt je bijna van je sokken! 14. Wat weerhoud/weerhoudt je ervan die nieuwe baan te nemen? 15. Voordat je kan inloggen, word/wordt je gevraagd om de algemene voorwaarden te accepteren. 35 Pagina 34

Pagina 36

Scoor meer met een webshop in uw relatiemagazines. Velen gingen u voor en publiceerden club bladen online.

MSM1112 Lees publicatie 24Home


You need flash player to view this online publication