FINANCIELE ZAKEN Financiële problemen op de werkvloer Loonbeslag... wat nu? Als secretaresse ben je vaak op de hoogte van personele aangelegenheden, zeker als je ook HR-taken hebt. Toch komt een loonbeslag bij een collega meestal onverwacht. Mensen praten nu eenmaal niet makkelijk over hun financiële situatie en al helemaal niet als die niet goed is. Hoe maak je het loonbeslag bespreekbaar én wat kun je doen om te helpen? Tekst Micha Aarts* Steeds meer mensen zitten in een financieel kwetsbare positie. Ze verliezen hun baan, hebben dubbele lasten door een nog niet verkochte woning, of gaan scheiden. Praten over hun financiële situatie doen zij zelden, zéker niet met hun werkgever. Dan komt de deurwaarder bij je op kantoor en overhandigt het exploot (schriftelijk bewijs) voor een loonbeslag. Een duidelijk signaal dat een collega zijn financiën niet meer onder controle heeft. Wat is een loonbeslag? Een loonbeslag is de laatste optie voor een schuldeiser. Er is al een traject van herinneringen en aanmaningen geweest. Een collega moet bij een loonbeslag een zo groot mogelijk deel van zijn inkomen afdragen aan aflossing van zijn schuld. De werkgever is verplicht mee te werken aan de verwerking van het loonbeslag. Pas als de totale schuld is afgelost wordt het loonbeslag opgeheven. OMGAAN MET LOONBESLAG Inkomen op bijstandsniveau Wettelijk gezien moet iemand voldoende inkomen overhouden om de vaste lasten - huur of hypotheek, zorgverzekering en gas, water, licht - te kunnen betalen en boodschappen te kunnen doen. Dit deel van het inkomen vormt de beslagvrije voet en die bedraagt in beginsel 90 procent van de bijstandsnorm. Een voorbeeld Een collega heeft een netto inkomen van € 1500,- per maand. In het exploot van de deurwaarder staat dat er een beslagvrije voet geldt van € 1050,- per maand. De hoogte van het loonbeslag is daarmee € 450,- per maand. Ook extra inkomen uit overwerk of vakantiegeld gaat naar het loonbeslag. Hoe hoger het salaris, hoe hoger het loonbeslag, want de bijstandsnorm geldt als basis voor de beslagvrije voet. Iemand met een hoger inkomen heeft meestal ook hogere vaste lasten. Met een inkomen op bijstandsnorm zouden deze niet betaald kunnen worden, daarom gelden er een aantal wettelijke verhogingen (correcties). 10 TIPS 1. Controleer of de aankondiging tot loonbeslag een exploot van de rechtbank bevat. 2. Ligt er al een ander loonbeslag? Verwijs de deurwaarder naar de andere beslaglegger. 3. Stuur de ingevulde vragenlijst bij het loonbeslag naar de deurwaarder. 4. Laat je collega zo snel mogelijk gegevens over gezinssituatie, woonlasten en zorgverzekering aanleveren bij de deurwaarder om de juiste beslagvrije voet te berekenen. 5. Twijfel je over de hoogte van de beslagvrije voet? Laat deze dan controleren. Dit kan bijvoorbeeld via saldosupport.nl of find-us.nu. 6. Let op: het komt voor dat de werkgever de aankondiging voor het loonbeslag al heeft ontvangen, terwijl de medewerker nog van niets weet. Communiceer zorgvuldig. 7. Maak het loonbeslag bespreekbaar. 8. Zorg voor organisatiebreed beleid voor financiële problemen van medewerkers. 9. Stel jezelf de vraag: welke hulp wil je je collega nog meer bieden? 10. Verwijs je collega naar de gemeentelijke schuldhulpverlening als er achterstanden zijn in de huur/ hypotheek, energie of zorgverzekering. Berekenen beslagvrije voet gaat regelmatig mis Om de juiste beslagvrije voet met eventuele correcties te berekenen, moet de collega bij de deurwaarder een aantal gegevens aanleveren. Die gegevens zijn burgerlijke staat, woonlasten en zorgverzekeringspremie. Maar de juridische taal in het loonbeslag kan ervoor zorgen dat je collega die niet goed leest of niet alles begrijpt, waardoor hij niet de juiste gegevens aanlevert en er te weinig inkomen overblijft. Gelukkig kun je dit met terugwerkende kracht laten corrigeren. Maak het bespreekbaar Op geldzaken rust nog altijd een taboe, maar juist bij een loonbeslag geldt: maak het bespreekbaar. Als iemand geen hulp vraagt, wil dat niet zeggen dat hij geen hulp wil. Schaamte en moeite met hulp vragen, blijken hoge drempels. Als je je niet wilt mengen in de privézaken van een collega, kun je ook de hulp van een financieel coach inschakelen om je collega de grip op zijn financiën terug te geven. Hulp bieden levert je sowieso een dankbare en loyale collega op. < *Micha Aarts is financieel coach bij Saldosupport. Zij begeleidt werknemers bij het verbeteren van hun financiële situatie en geeft trainingen aan HRM en management, waaronder ‘Geld en functioneren’ en ‘Eerste hulp bij financiële problemen’. Informatie: www.saldosupport.nl. MANAGEMENT SUPPORT FEBRUARI 2012 29 Pagina 28
Pagina 30Scoor meer met een online shop in uw magazines. Velen gingen u voor en publiceerden drukwerk online.
msm010212 Lees publicatie 13Home