EVENEMENTEN EN ZAKENREIZEN port Groep op LinkedIn. Marlies Overbeek bijvoorbeeld, die al meer dan tien jaar de zakenreizen boekt voor het ingenieursbureau waar zij werkt, gelooft in de eigen verantwoordelijkheid van reizende medewerkers en dringt er zelfs op aan te vertrouwen op hun zelfreddende vermogen. ‘Tijdens de aswolk zat een aantal van onze mensen in Engeland. Toen hun vluchten werden geannuleerd, hebben zij zelf alle veerboten gebeld om de overtocht naar Nederland te regelen. Dit speelde allemaal in een weekend en ze móesten op een bepaald tijdstip terug zijn. Als het echt belangrijk is, kunnen mensen heel veel zelf regelen, is haar ervaring. En soms is dat zelfs de beste manier, merkte ze later. ‘Vorig jaar hadden we in Amerika die storm aan de oostkust. Onze mensen moesten geëvacueerd worden en dat gaf allerlei toestanden die wij vanuit Nederland probeerden te begeleiden, maar dat lukte gewoon niet. Onze mensen hebben het zelf wel voor elkaar gekregen. Dan blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is dat je mensen hun talen spreken en netjes weten te blijven in hun manier van communiceren.’ Verwachtingsmanagement Gelukkig verloopt het leeuwendeel van de zakenreizen als gepland. Maar voor die geHANDIGE LINKS Terugvragen btw binnen Europa? Veel hierover is te vinden op de site van de Belastingdienst: www.belastingdienst.nl. Verder vind je veel informatie via: Zakenreis.nl: www.zakenreis.nl VCK Travel: www.vcktravel.nl BCD Travel: www.bcdtravel.nl Kijk voor ervaringen van collega’s op de Management Support Groep op LinkedIn: www.linkedin.com/groups?gid=2732395&trk=myg_ugrp_ovr. Advertentie vallen waarin er toch iets scheef schiet, is het erg prettig als de volledige reis via één kanaal geboekt is en er teruggevallen kan worden op de kennis, ervaring en contacten van het reisbureau. Dat dit per se duurder is, wordt tegengesproken door zowel de reisbureaus als de secretaressen die we voor dit artikel spraken. Speuren naar de beste en voordeligste oplossingen kost erg veel tijd, en tijd is geld, ook voor een secretaresse of managementassistente. Bovendien kunnen reisorganisaties door hun inkoopkracht vaak interessante tarieven aanbieden en kennen zij alternatieven die in de standaard bookingstools niet worden aangeboden, maar die wel veel tijd en geld kunnen besparen. Verwachtingsmanagement is een laatste schakel in dit verhaal. Zorg enerzijds dat jij weet wat jouw mensen van jou verwachten en wat zij van jou mogen verwachten, maar zorg ook dat je reisagent precies weet wat voor jou belangrijk is en stuur strak aan op de kwaliteit en de service die je verwacht. Als iedereen weet waar hij aan toe is, wordt er des te soepeler en sneller geschakeld en zijn eventuele obstakels snel verholpen of zelfs al omzeild voordat ze een probleem worden. < Eenvoudig professionele labels maken P-touch 1290VP beletteringsysteem: Beleef meer plezier aan het ordenen van uw werkomgeving. Creëer snel en eenvoudig kleurrijke en slijtvaste labels voor verschillende items zoals ordners, archiefdozen, bewegwijzering en naamplaatjes. www.brother.nl Pagina 10
Pagina 12Scoor meer met een online winkel in uw uitgaves. Velen gingen u voor en publiceerden PDF's online.
MSM0412 Lees publicatie 16Home