SIGNAAL Parijs meest bezochte zakenreisbestemming Parijs blijft ten opzichte van 2010 de meest bezochte zakenreisbestemming van zakenreizigers uit de Benelux, gevolgd door Londen met München op de derde plaats. De rest van de rangschikking is in vergelijkig met vorig jaar behoorlijk gewijzigd met Berlijn als nieuwkomer op de vijfde plaats terwijl Kopenhagen en Wenen uit de lijst verdwenen zijn. Buiten Europa is New York nog steeds het populairst. De top tien binnen Europa ziet er als volgt uit: 1. Parijs 2. Londen 3. München 4. Zürich 5. Berlijn 6. Madrid 7. Rome 8. Frankfurt 9. Stockholm 10. Genève (Bron: BCD Travel) < Zakelijk gebruik social media neemt toe Twitter en Facebook worden door veel werkgevers nog steeds gezien als websites die weinig met werk van doen hebben. Uit onderzoek van Projectplace blijkt echter een ander verhaal. Projectplace voerde onderzoek uit onder 1200 projectmanagers en -medewerkers in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Nederland en Scandinavië. In ons land gebruikt zo’n 45 procent social media ook zakelijk. In de overige landen ligt dat percentage op 40. Binnen Het Nieuwe Werken zijn social media biij uitstek geschikt om online samen te werken. In dit opzicht valt op dat Nederlandse werknemers social media het liefst gebruiken om te communiceren met collega’s. Overige redenen zijn: delen van informatie (42 procent), monitoren van nieuws (21 procent) en het onderhouden van contacten met klanten (18 procent). < Smartphone bijna volwassen Bijna de helft van alle toeristische en drie op de vier zakenreizigers is in het bezit van een smartphone. Dit meldt onderzoeksbureau PhoCusWright. Nu de slimme gsm’s niet langer trendy, maar gemeengoed zijn geworden, wordt het steeds moeilijker voor de reisindustrie om de gebruikers daarvan te bereiken. Verder ontdekte PhoCusWright dat het gedrag van de gebruiker samenhangt met het soort telefoon. Zo ondernemen BlackBerry-gebruikers gemiddeld 4,5 reisgerelateerde mobiele activiteiten per jaar, terwijl iPhone-gebruikers op 5,7 zitten. Volgens PhoCusWright is de smartphone een medium op weg naar volwassenheid, met verschillende reizigers die er op verschillende manieren mee bezig zijn om verschillende redenen, maar dat wisten we al! (Bron: zakenreis.nl) < MANAGEMENT SUPPORT APRIL 2012 ‘Ancillary fees’ rijzen de pan uit De diensten waar luchtvaartmaatschappijen en hotels aparte kosten ofwel ‘ancillary fees’ voor rekenen, worden steeds talrijker. Dit wordt gedaan om onder andere de hoge brandstofprijzen te compenseren, maar de frequente zakenreiziger en zijn werkgever zijn er de dupe van. Stijging van 775 procent In 2011 hebben luchtvaartmaatschappijen 44 procent meer inkomsten gehaald uit ancillary fees dan het jaar ervoor. In drie jaar tijd is er een stijging geweest van maar liefst 775 procent! Zakenreizigers worden van vertrek tot aankomst geconfronteerd met ancillary fees. Zo zijn er bij vele luchtvaartmaatschappijen extra kosten verbonden aan het gebruik van luchthavenlounges, prioritaire check-ins, bagage fees, voorkeursplaatsen, internet en maaltijden aan boord en ticketwijzigingen. Tegenwoordig is er zelfs al een creditcard payment fee waar reizigers rekening mee zullen moeten houden: een fee die inhoudt dat je extra moet betalen voor transacties met een creditcard. Hotels steeds creatiever Ook hotels beginnen de trend van de ancillary fees te volgen. De meeste kosten worden gerekend voor het gebruik van internet, parkeerruimte, ontbijt en taxen. En ook de hotels worden steeds creatiever bij het bedenken van ancillary fees. Enkele nieuwe trends zijn het verkopen van schoonmaak- en beveiligingsdiensten, kranten en tijdschriften. Ook voor het bewaren van bagage vóór het inchecken of ná het uitchecken wordt steeds vaker een vaste prijs gerekend. Tips van BCD Travel Gezien het feit dat luchtvaartmaatschappijen en hotels geconfronteerd blijven met hoge kosten, ziet het ernaar uit dat de ancillary fees niet direct uit beeld zullen verdwijnen. Hieronder enkele praktische tips van BCD Travel die helpen de kosten te drukken. • Vertrek in het midden van de week, dan zijn de vluchtprijzen het laagst. • Koppel een weekendje aan je verblijf in het buitenland: terugvluchten op vrijdag zijn namelijk heel populair en dus duurder. • Bijkomend voordeel van een weekendje weg is dat je na de reis weer ontspannen aan de slag gaat. • Pak licht. De kosten voor bagage kunnen zowel bij de luchtvaartmaatschappijen als de hotels hoog oplopen. • Eet iets voor je naar de luchthaven vertrekt en neem een snack mee voor onderweg. Zo weersta je de verleiding om op de luchthaven of in het vliegtuig iets te eten te kopen. • Bekijk of er geen pakketdeals te verkrijgen zijn waarin de vlucht, het hotel en eventueel een huurwagen inbegrepen zijn. Vaak zijn die pakketten goedkoper, maar vergelijken is een must. • Kijk ook of vertrek vanaf een andere luchthaven niet goedkoper is. < 5 Pagina 4

Pagina 6

Voor spaarprogramma, online cursussen en onderwijsmagazines zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw weekbladen.

MSM0412 Lees publicatie 16Home


You need flash player to view this online publication