SIGNAAL Juridische correctie In het meinummer is in de bijdrage van Maarten van Buuren een fout geslopen. De redactie plaatste ten onrechte de opmerking dat er vakantieuren worden afgeschreven wanneer je bij ziekte met vakantie gaat. Het is té kort door de bocht om dit in z’n algemeenheid te zeggen. Er hoort het voorbehoud bij dat dit soms het geval kan zijn, bijvoorbeeld als dit met de werknemer wordt afgesproken. Die afspraak kan overigens alleen ten aanzien van bovenwettelijke dagen. < Bagageregels luchtvaartmaatschappijen leiden tot klachten De sterk uiteenlopende bagageregels die worden gehanteerd door luchtvaartmaatschappijen, leiden tot veel klachten bij zakenreizigers. Vooral het tarief voor extra bagage en overgewicht zorgt vaak voor zeer onaangename financiële verrrassingen. Dit concludeert ATPI, een van de drie grootste zakenreisorganisaties in ons land uit een analyse van haar klachtensysteem. Het onderzoek bracht verder aan het licht dat voor een extra stuk bagage bij de ene maatschappij 100 euro extra moet worden betaald, terwijl de andere maatschappij zonder blikken of blozen 1100 euro rekent. De top drie van klachten door passagiers ziet er in het ATPI-onderzoek als volgt uit: Baas bespiedt perso1. Annuleringen, vertragingen en overboekingen (57 procent) 2. Onduidelijke en uiteenlopende bagageregels en -tarieven (11 procent) 3. Problemen bij het inchecken (6 procent) zoals lange wachttijden, niet werkende online check-in en defecte check-in automaten. < neel via social media Veel werknemers maken gebruik van social media. Zij moeten er rekening mee houden dat hun baas in veel gevallen meeleest. Ruim een derde van de ondernemers zegt via social media onderzoek te doen naar het eigen personeel, blijkt uit onderzoek van ARAG. De rechtbijstandverzekeraar denkt dat social media steeds vaker gebruikt zal gaan worden in bewijsvoering tijdens arbeidsconflicten. Een voorbeeld is een werknemer die zich ziek meldt maar op Facebook berichtjes plaatst die wijzen op het tegendeel. Van de respondenten zegt 10 procent regelmatig accounts van werknemers te controleren en 25 procent soms. Ruim de helft (56 procent) doet dit nooit. < Op zoek naar werk? Zit je zonder werk thuis en stromen de afwijzingen op je sollicitaties binnen? Dan kan de gedachte om het bijltje erbij neer te gooien gooien ineens heel aantrekkelijk zijn. Nooit doen! Duurt het je allemaal te lang? Met onderstaande tips houd je de moed er wel in. 1. Behoud je werkritme 2. Stel doelen 3. Creëer een opgeruimde (werk)omgeving 4. Leef gezond 5. Blijf jezelf ontwikkelen; kijk welke trainingen of cursussen je wilt volgen. 6. Geef je cv een opknapbeurt; misschien is het wel tijd voor een carrièreswitch! (Bron: monsterboard.nl) < 4 Ctrl Alt Delete... ICT-problemen en gebrekkige computerkennis van Nederlandse werknemers kosten bij elkaar zo’n 19 miljard euro per jaar. Dat blijkt uit een onderzoek dat onlangs werd gepresenteerd in Den Haag. Volgens het onderzoek Ctrl Alt Delete, dat is uitgevoerd door de Universiteit Twente, daalt de productiviteit van een werknemer met 8 procent door onkunde of technische problemen met computers. ‘Werkgevers en werknemers zijn zich daar echter nauwelijks van bewust. Je kunt het niet helemaal voorkomen, maar er valt veel winst te behalen op dit gebied. Elk uur dat we op een computer werken, verliezen we per persoon bijna 5 minuten’, zegt onderzoeker Alexander van Deursen. Tel uit je winst! < Allemaal beestjes... De gemiddelde computermuis is drie keer zo vuil als een toiletbril. Mannen zijn ook duidelijk minder hygiënisch dan hun vrouwelijke collega’s; bij de heren schuilen er 40 procent meer bacteriën op hun computermuis. Het toetsenbord staat op twee, gevolgd door de telefoon. En wat denk je van de gemiddelde bureaustoel? Het Britse Initial Washroom Hygiëne nam stalen van 158 voorwerpen op kantoor, ze vergeleken deze resultaten met toiletattributen als een wc-bril. Op vier van de tien bureaus werden ‘beestjes’ aangetroffen die nou niet zo lekker voor de gezondheid zijn. Manager van Initial Technical Peter Barratt: ‘Veel werknemers eten tegenwoordig aan hun bureau, terwijl ze op het web surfen of typen. Dit laat kruimels en andere etensresten achter op de werkplek, zeker op muizen en toetsenborden, waardoor deze een broeihaard zijn voor bacteriën en andere micro-organismen. Deze toestellen worden niet zo regelmatig gereinigd als andere delen van het kantoor. Andere ‘verrassende’ plekken die erg onhygiënisch blijken, zijn autosturen, keukenaanrechten, winkelkarretjes, liftknoppen en je kunt er vast zelf ook nog wel een paar verzinnen! Brrrrr. (Bron: servicemanagement.nl) < JUNI 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 3
Pagina 5Heeft u een spaarprogramma, page flip flash of web magazines? Gebruik Online Touch: folder online bladerbaar maken.
MSM0612 Lees publicatie 19Home