PSYCHOLOGIE Be yourself, be a role model Ik? Een rolmodel? Wie had er toen ‘ie jong was geen held? Kuifje, Pippi Langkous, de Spice Girls? Deze helden waren onze voorbeelden. Door hen durfden we dingen te doen die we anders misschien niet gedurfd zouden hebben. We ontleenden kracht aan onze helden, het versterkte ons zelfvertrouwen en de wereld werd net iets meer behapbaar als we dachten: hoe zou Kuifje dit oplossen? Tekst Roos Woltering De helden van weleer zijn voor de meesten van ons enkel een leuke jeugdherinnering, terwijl we af en toe nog steeds een duwtje in de rug zouden kunnen gebruiken. Dus tijd voor nieuwe helden... maar nu in de vorm van rolmodellen. Rolmodellen? Rolmodellen geven ons, net als onze vroegere helden, meer zelfvertrouwen. Een rolmodel laat je zien hoe je je leven zou kunnen vormgeven en geeft je daarnaast het vertrouwen dat je dit zelf ook kan bereiken. ‘Als het voor haar mogelijk is, moet het mij ook lukken.’ Een rolmodel versterkt onze identiteit, een voorbeeld hebben kan ons richting geven in wie we zijn. Daarnaast helpt een rolmodel in het levend houden van je ambitie. Dit doordat je bewust of onbewust erkenning krijgt voor jouw dromen. Als iemand anders namelijk dezelfde ambities of dromen heeft (gehad), krijgen die van ons MAN VERSUS VROUW Geslacht (M/V) is een van de weinige dingen die we niet ‘uit’ kunnen zetten. Als we bevriend raken kunnen we vergeten dat iemand 20 jaar ouder is of in een ander land geboren is, als we iemand langer kennen vallen uiterlijkheden ons minder op en blijkt een andere religie geen belemmering voor herkenning, maar het verschil in sekse blijft altijd bestaan. Concreet betekent dit dat een man zich altijd bewust zal blijven van het feit dat een vrouw een vrouw is, en dus anders. Andersom geldt precies hetzelfde. Alleen al daarom zou het goed zijn als er meer vrouwelijke rolmodellen en mentoren hun intrede op de werkvloer zouden doen. Vrouwelijke rolmodellen/mentoren kunnen laten zien hoe zij met typisch vrouwelijke vraagstukken omgaan. Hun advies heeft meer effect dan dat van een man. meer bestaansrecht. Vooral vrouwen hebben deze erkenning nodig. Anna Fels geeft in haar boek Vrouwen & Ambitie (ISBN 9079263028 prijs € 17,50) een gebrek aan erkenning als een belangrijke reden van het niet tot bloei komen van vrouwelijke ambities op de arbeidsmarkt. De kracht van het sociale bewijs Je kunt dus behoorlijk veel winst boeken, enkel door een rolmodel in je leven te hebben. ‘Hoe werkt dat dan?’ hoor ik je denken. Een rolmodel is eigenlijk niets anders dan een voorbeeld. Iemand van wie je kunt leren, bij wie je kunt ‘spieken’ om te zien hoe hij of zij een bepaalde situatie oplost of een vaardigheid inzet. De sublieme werking 30 SEPTEMBER 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 29

Pagina 31

Interactieve digi-whitepaper, deze vakblad of cursus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar digitaal converteren van digi vaktijdschriften.

MSM0912 Lees publicatie 22Home


You need flash player to view this online publication