PERSOONLIJKE ONTWIKKELING Word je gezien zoals je gezien wilt worden? Jezelf profileren klinkt erger dan het is Jezelf profileren is in en kennelijk iets dat nodig is om jezelf te laten zien in je werk. Tegelijkertijd zetten ook veel managementassistenten er hun vraagtekens bij: ‘Leuk zo’n advies, maar wat kan ik daar nou mee? Je wordt toch wel in een hokje gestopt... toch?’ Dan kun je er maar beter zelf een kiezen. Werk aan de winkel dus! Tekst Gerda Bos & Miriam van Keulen-Pot Wie het woordenboek pakt komt bij het woord profileren uit op: ‘de aandacht ergens op vestigen, karakteriseren, kenschetsen. Jezelf profileren betekent een duidelijk eigen karakter aannemen. Het interessante is: je kunt jezelf niet niet profileren. Net zoals je niet niet kunt communiceren. Ook wie niets zegt, zegt non-verbaal van alles. Een blik of houding spreken vaak boekdelen. Je profileert jezelf hoe dan ook. Degene die in de vergadering het hoogste woord voert wordt vaak gezien als iemand die zich sterk weet te profileren. Maar als je onderuit gezakt op je horloge zit te kijken, zet je evengoed een bepaald beeld van jezelf neer! Waar het uiteindelijk om gaat is: word je gezien zoals je gezien wilt worden? Grijp je kansen zeggen ze. Nou... ik grijp altijd mis!’ Als je het idee hebt dat de leuke klussen aan jouw neus voorbijgaan of als je niet afkomt van een ongewenst stempel, is er werk aan de winkel. Vraag je af of anderen kunnen weten wat je toevoegt. Hoe zichtbaar is jouw rol in het bedrijf? Wie weet waar jij goed in bent en wat je graag doet? En hoe reageer je als anderen je een verzoek doen? Enthousiast? Met een diepe zucht? Waaruit kunnen ze opmaken dat je iets graag doet? Als je je gezien voelt en gevraagd wordt voor taken die bij je passen, voel je je gewaardeerd en geeft dat energie en zelfvertrouwen. Andersom werkt het helaas ook… Wie het idee heeft dat zijn talent niet gezien wordt, voelt zich minder gewaardeerd, wat kan leiden tot minder energie en een lagere zelfwaardering. Een voorbeeld Thea werkt als managementassistente bij een trainingsbureau. Ze is gek op organiseren. Privé is zij degene die van alles regelt: van buurtbarbecues tot verrassingsfeestjes voor vrienden. Jaarlijks organiseert het bureau een klantendag. Nu doet Ineke dat. Thea heeft haar manager wel eens gevraagd of zij de klantendag mag organiseren, maar daar is haar manager niet op ingegaan. Dat maakt Thea onzeker. Ze denkt dat haar manager twijfelt aan haar capaciteiten. En misschien wel terecht denkt ze, want wat stelt zo’n buurtbarbecue nou voor? Suze pakte het anders aan. Zij vroeg haar manager of zij Ineke mocht assisteren. Om Ineke te ondersteunen en om er zelf van te leren. Dat vond de manager een goed idee. Omdat Ineke de verantwoordelijkheid had, wist hij dat de klantendag goed kwam. Toen Ineke het jaar daarop aangaf dat ze de organisatie van de klantendag uit handen wilde geven en Suze zei het graag over te willen nemen was de keuze snel gemaakt! 14 NOVEMBER 2012 MANAGEMENT SUPPORT Pagina 13

Pagina 15

Voor clubmagazines, online spaarprogramma en reclamefolders zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw artikelen.

MSM1112 Lees publicatie 24Home


You need flash player to view this online publication