PERSOONLIJKE ONTWIKKELING Zo profileerde Suze zichzelf en bereikte daarmee precies wat ze wilde. Deze vorm van jezelf profileren heeft niets met opscheppen te maken, al denken sommigen daar anders over. Voor hen heeft het woord profileren een negatieve klank. Zij associëren het wél met opscheppen of een hoog bla-blagehalte. Veelgehoord is: ‘Ze weten heus wel wat ze aan me hebben. Ik ga dat echt niet roepen, ik houd me liever met mijn werk bezig Kijkend naar het kernkwadrant van Ofman (Ofman, 1992), zou je onderstaand schema kunnen gebruiken: Kernkwaliteit Bescheiden teveel van het goede Valkuil Onzichtbaar Gerard heeft de dagelijkse leiding over een buitendienstteam. In een vergadering met de binnendienst vertelt hij wat zijn team de afgelopen maanden heeft gedaan en welke resultaten zijn geboekt. Hij bedankt de binnendienst voor hun bijdrage aan dit succes. Marieke is teammanager van het secretariaat. Ze vertelt in een overleg dat zij ervoor heeft gezorgd dat klanten netter te woord worden gestaan en dat leidinggevenden meer tevreden zijn over de dienstverlening. positief tegenovergestelde positief tegenovergestelde Gerard en Marieke hebben zich beiden geprofileerd. Gerard doet het op een respectvolle manier voor allen die bijgedragen hebben. Marieke trekt de eer naar zichzelf, terwijl ze zonder haar medewerkers nooit succesvol had kunnen zijn. In contact blijven met de ander; deze succesfactor is een heel belangrijke. Tegelijkertijd is hij ook het meest simplistisch. Want het komt neer op het volgende: als jij gezien wilt worden, zie dan ook de ander! Opscheppen teveel van het goede Allergie Succesvol profileren: hoe doe je dat? Succesfactoren zijn: Zelfbewustzijn; wees je bewust wat je in huis hebt. Wat is jouw talent? Wat zijn jouw drijfveren? Benoem ze voor jezelf, zodat je ze duidelijk kunt maken aan anderen. Transparantie; het nieuwe bed van Marjan wordt vandaag geleverd vóór 12 uur, daarom heeft ze de ochtend vrij genomen. Om 13.00 uur heeft ze nog geen bed gezien. Ze belt naar de winkel, maar die kunnen haar niets vertellen. Om 16.30 uur wordt het bed geleverd… Hoe fijn is het als je op de hoogte wordt gehouden van de stand van zaken? En zo werkt het dus ook op de werkvloer!Vaak zijn we druk bezig met het behalen van een gewenst eindresultaat. Wat we soms vergeten is de tussentijdse communicatie. Een gemiste kans. Door helder te maken hoe je zaken aanpakt, leert de ander jouw aanpak, kwaliteiten en drijfveren beter kennen. Communiceren is jezelf profileren! En dat op een heel natuurlijke manier…. Concreet en krachtig communiceren; ondersteun je verhaal met voorbeelden uit de praktijk. Dan gaat het ‘leven’ voor de ander. Wie in abstracte termen blijft praten, verliest zijn toehoorders. Zwak jezelf niet af. Dus zeg niet dat je ‘een beetje ervaring hebt met organiseren’, maar vertel concreet welke ervaring je hebt opgedaan. Ook dit is een natuurlijke manier van profileren. Successen vieren en delen; vanuit de opvatting ‘bescheidenheid siert de mens’ zijn veel medewerkers niet gewend om successen te vieren en te delen. Zonde! Hoe leuk is het om te kunnen delen in iemands enthousiasme? Wees trots op wat je hebt bereikt. En succesverhalen met elkaar delen vergroot ook binnen een team of organisatie het gevoel van trots en verbondenheid. En daar heeft iedereen wat aan! Belangrijke factoren zijn: enthousiasme en eer geven aan wie ere toekomt. Lees maar: MANAGEMENT SUPPORT NOVEMBER 2012 Uitdaging Profileren Durf te leren; deze succesfactor is essentieel. Gun jezelf de tijd om het profileren te leren. Begin klein en ga steeds een stapje verder. Kijk hoe anderen reageren en let op wat bij je past. Om te leren jezelf te profileren is een gezonde dosis lef nodig. ‘Ik ben introvert en dienstverlenend, dus ik hoef me niet te profileren’ Als je denkt dat iets niet bij je past, zul je het niet snel proberen. Maar klopt het wel dat profileren alleen iets is voor extraverten en commerciële mensen? Wij geloven van niet. Introverte mensen zoeken manieren om zich te profileren, die bij hen passen: door gebruik te maken van mails en andere geschreven tekst en door dichtbij hun inhoudelijke kennis te blijven. Introverte mensen praten namelijk graag over onderwerpen die er voor hen toe doen (Bainbridge, C). De huidige social media sluiten daar goed op aan. Denk maar aan LinkedIn. Deelname aan kennisgroepen op LinkedIn en hulpvragen beantwoorden is een inhoudelijke, sociale bezigheid. Tegelijkertijd maakt het je expertise zichtbaar. En dat is mooi meegenomen… Profileren, zal ik het dan toch maar eens proberen? Profileren is nodig. We kunnen er niet meer onderuit. De eeuwige baan bestaat niet meer en leuke klussen worden uitgedeeld aan degene die erom vraagt. Dus of je wilt of niet, je zult eraan moeten geloven. Neem invloed op je werkend leven. Wacht niet af tot je gezien wordt. Durf te leren hoe je je kunt profileren. Als je bescheiden bent, is dat een kwaliteit. Het gevaar van te veel bescheidenheid is echter dat je talent, je wens of je team onzichtbaar is. Zo wordt grote bescheidenheid een valkuil! Mensen die je irriteren als je bescheidenheid belangrijk vindt, zijn mensen die opscheppen. Zij hebben echter iets waar jij een klein beetje van zou kunnen gebruiken. Zij hebben namelijk het vermogen zichzelf zichtbaar te maken. De kunst is om de balans te vinden: een beetje over jezelf of jullie prestaties vertellen, zonder dat het opscheppen is. Zo kun je jezelf, je kwaliteiten, je wensen of je team laten zien op een manier die geen irritatie opwekt. 15 Pagina 14

Pagina 16

Voor mailings, online spaarprogramma en flyers zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw archief.

MSM1112 Lees publicatie 24Home


You need flash player to view this online publication