PERSOONLIJKE ONTWIKKELING precies de reden was dat ik begin 2011 met #ONTSECRETARESSEN™ was gestart. Secretaressedag wordt Community Managersdag Yammer, MSN Messenger, GroupMe, WhatsApp, Twitter, LinkedIn, Facebook en vele andere social media worden al wel zakelijk gebruikt maar het stroomlijnen van data gebeurt nog te weinig en vaak is er niemand voor verantwoordelijk. Social media wordt er een beetje bij gedaan terwijl het een volwaardige positie binnen elke organisatie verdient. Het profiel van een secretaresse vertoont veel overeenkomsten met het vak van community manager. De informerende en signalerende rol blijft bestaan, alleen wordt deze meer digitaal. Er is zelfs al een jaarlijkse Community Managersdag op de 4e maandag in januari waarop community managers in het zonnetje worden gezet. Het concept blijft overeind Al in 2006 beschreef Jeremiah Owyang, social media specialist, de rol van community manager waarbij de kerneigenschappen luisteren, verzamelen, informeren en antwoorden te onderscheiden zijn. De rol is inmiddels complexer en uitgebreider geworden maar is in essentie onveranderd gebleven. Het concept is hetzelfde. De bufferfunctie en de signalerende rol van de secretaresse komt hier volledig in terug. De secretaresse als virtuele spin in het web managet met een dashboard een of meerdere communities en is community manager geworden. Een rol buiten de bestaande kaders De rol van een secretaresse als gatekeeper en agendabeheerder is aan het vervagen waardoor er andere werkzaamheden kunnen worden opgepakt. De secretaresse heeft al aan terrein gewonnen als projectondersteuner, personal en executive assistant maar daarmee zijn nog lang niet alle mogelijkheden benoemd. Gelukkig, want er zijn te veel secretaressen op de arbeidsmarkt om allemaal PA van een CEO te zijn. Secretaressen gaan actief op zoek naar een rol buiten de bestaande kaders. De kernvraag die deze groep secretaressen zichzelf continu stelt, is hoe ze van toegevoegde waarde voor een organisatie kan zijn. Secretaressen sluiten zich aan bij de juiste netwerken en maken zich nieuwe skills eigen. Het is tijd voor een nieuwe rol. < Advertentie Léontine de Koning is bedenker en eigenaar van #ONTSECRETARESSEN™, een online magazine voor de innovatieve secretaresse. Meer informatie: www.ontsecretaressen.nl. De zakelijke inzet van social media door een secretaresse is een nog onontgonnen gebied. Ben je nieuwsgierig geworden naar jouw mogelijke toekomst in community management en hoe dat in zijn werk gaat? Kijk dan eens op ontsecretaressen.nl/workshop-Communitymanager voor meer informatie over deze specifieke workshop. Per september 2012 is Léontine werkzaam als Manager Social Sales bij NEXOR B.V. In deze rol houdt ze zich bezig met Social Business, Social media strategie en advies, de ontwikkeling van diverse trainingen en Community Management. Kijk voor meer informatie over NEXOR op www.nexor.nl nice to meet! Woudschoten Hotel & Conferentiecentrum in Zeist is centraal gelegen op een bosrijk eigen landgoed van 45 hectare. Tussen al dit groen bieden wij, in een sfeervolle accommodatie met 30 vergaderzalen en 140 hotelkamers, een compleet product met diverse faciliteiten en een helder prijsbeleid. We zijn uitstekend geschikt voor één- en meerdaagse bijeenkomsten: zowel voor trainingen en congressen als voor onze weekendhotelgasten. Woudenbergseweg 54 3707 HX Zeist T 0343 - 492 492 F 0343 - 492 444 E info@woudschoten.nl I www.woudschoten.nl MANAGEMENT SUPPORT DECEMBER 2012 21 Pagina 20
Pagina 22Heeft u een spaarprogramma, ibrochure of web boeken? Gebruik Online Touch: pdf converteren naar een digitale publicatie.
MSM1212 Lees publicatie 1Home